آیا آپاندیس بمب ساعتی بدن است؟

اولین چیزی که در مدرسه در مورد بدن انسان یاد می گیریم این است که بدن هر انسانی از اجزایی تشکیل شده است. از جمله این اعضا می توان به دندان عقل، آپاندیس و غیره اشاره کرد که هر چه سن انسان ها بالاتر می رود این اعضا رشد کرده و گاهی لازم است که از بدن انسان خارج شوند. برخی از کارشناسان به آپاندیس به عنوان یک بمب ساعتی در شکم انسان نگاه می کنند. اما مطالعات اخیر نشان می دهد که کارایی این عضو در بدن بیشتر از آن چیزی است که بسیاری تصور می کنند.

آیا آپاندیس بمب ساعتی بدن است؟

برخی از کارشناسان به آپاندیس به عنوان یک بمب ساعتی در شکم انسان نگاه می کنند. اما مطالعات اخیر نشان می دهد که کارایی این عضو در بدن بیشتر از آن چیزی است که بسیاری تصور می کنند.

به گزارش کلیک ، دانشمندان دانشگاه میدوسترن با مطالعه پستاندارانی که در طول ۱۱ میلیون سال گذشته بر روی کره خاکی زندگی کرده اند روند شکل گرفتن از بین رفتن و شکل گیری مجدد آپاندیس را که بر اثر پدیده تکامل در پستانداران رخ داده است را بررسی کرده اند.

این دانشمندان در مطالعات خود به این نتیجه رسیده اند که در طول ۱۱ میلیون سال تکامل زندگی پستانداران که در ۴۱ مرحله بوده است، غده آپاندیس ۲۹ مرتبه به عنوان عضوی از بدن پستاندار بوده است و تنها در ۱۲ مرحله از تکامل این غده در بدن پستاندار وجود نداشته است.

اسناد آماری دقیق نشان می دهند که وجود آپاندیس به عنوان عضوی از بدن پستاندار در طول این ۱۱ میلیون سال محتمل تر بوده است تا عدم وجود آن. و به همین دلیل می توان به نقش مهم آن به عنوان عضوی از بدن پستاندار پی برد. بنابراین می توان به راحت این فرضیه را که آپاندیس را به عنوان یک عضو اضافی در بدن پستانداران می داند، رد کرد و آپاندیس را به عنوان یک ارگان ضروری برای بدن پستانداران شناخت.

اما نقش مهم این عضو بدن چه می تواند باشد؟

همان طور که گفته شد اهمیت نقش آپاندیس در بدن پستانداران با توجه به مراحل تکامل پستانداران را نمی توان نادیده گرفت. هر چند این بخش عضو مهم تحت شرایطی مثل التهاب بیش از حد یا پارگی از بدن جدن می شود اما مسلماً وجود آن در بدن بسیار با ارزش تر است تا عدم وجود آن.

دانشمندان در سال های اخیر در تلاش برای مشخص کردن نقش اساسی و عملکرد این عضو در بدن انسان بوده اند. آن ها در این تحقیقات به این نتیجه رسیده اند که آپاندیس در واقع محل نگهداری باکتری های مفید برای روده است که باعث جلوگیری از آسیب عفونت روده می شوند.

یکی از مهم ترین مطالعات صورت گرفته بر روی آپاندیس و نقش آن در بدن انسان در سال ۲۰۱۲ میلادی انجام شده است که نتایج آن حاوی نکات جالبی است. از جمله نتایج جالب این تحقیق می توان به این موضوع اشاره کرد که افرادی که در عمل جراحی آپاندیس خود را از دست داده اند ۴ برابر بیشتر از سایرین یعنی افراد دارای آپاندیس در معرض خطر ابتلا به کلستریدیوم حاد است. کلستریدیوم نوعی باکتری است که باعث بروز اسهال، تهوع، درد در ناحیه شکم و تب می شود.

همان طور که دانشمندان آمریکایی نشان داده اند، بروز این بیماری در مراجعه کنندگان دارای عضو آپاندیس به بیمارستان وینتروپ نیویورک در حدود ۱۱ درصد گزارش شده است در حالی که بروز این بیماری در مراجعه کنندگان فاقد آپاندیس به این بیمارستان ۴۸ درصد بوده است.

هم اکنون اعضای تیم تحقیقاتی دانشگاه میدوسترن فصد دارند تا با رویکردی متفاوت به همین نتیجه برسند. این تیم تحقیقاتی ابتدا داده های مربوط به وجود و یا عدم وجود عضو آپاندیس در ۵۳۳ گونه پستاندار در طول ۱۱ میلیون و ۲۴۴ هزار سال گذشته را جمع آوری کرده اند.

در درخت ژنتیکی مربوط به این گونه ها آن ها روند تکامل عضو آپاندیس را در طول دوره تکامل بررسی کرده اند و به این نتیجه رسیده اند که این عضو در هیچ یک از دوره های تکامل از مجموع اعضا بدن پستانداران حذف نشده است. همین یافته نشان می دهد که نقش آپاندیس در بدن پستانداران بسیار انعطاف پذیر است.

بعد از بررسی درخت های ژنتیکی دانشمندان با توجه به عوامل متعدد اکولوژیکی مانند رژیم غذایی، محل زندگی و موقعیت جغرافیایی زندگی پستاندار سعی در تعیین نقش آپاندیس برای آن گونه داشته اند.

آن ها به این نتیجه رسیده اند که گونه های مختلف پستاندارانی که دارای عضو آپاندیس بوده اند دارای نوعی کیسه در محل اتصال به روده کوچک و روده بزرگ نیز بوده اند. این یافته نشان می دهد که آپاندیس نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن پستانداران ایفا می کند. در واقع آپاندیس به عنوان یک بافت لنفی برای پرورش باکتری های مفید روده ایفای نقش می کند.

در واقع رابطه بین آپاندیس و بافت لنفی نشان دهنده نقش مؤثر این ارگان در سیستم ایمنی بدن پستانداران است. هرچند این تحقیق همچنان ادامه دارد و هنوز زود است که آخرین نتایج این تحقیق منتشر شود. در واقع هنوز یافته ها برای نتیجه گیری در خصوص نقش اصلی آپاندیس در سیستم ایمنی بدن کامل نیست. چالش اصلی و مهم اثبات بی چون و چرای این فرضیه است.

ارسال نظر