بیت‌کوین (Bitcoin) را بهتر بشناسیم

در آینده ای نه چندان دور شما برای خوردن یک فنجان قهوه می‌بایست یک اسکناس ۵ دلاری پرداخت کنید. با در نظر گرفتن این واقعیت، شما در حال در دست گرفتن یکی از قدیمی‌ترین و مهمترین اختراعات جامعه بشری یعنی پول هستید.

بیت‌کوین (Bitcoin) را بهتر بشناسیم

به گزارش کلیک، انسان به جای زندگی به صورت فردی و انزوایی خیلی زود تصمیم به زندگی اجتماعی گرفت. انسان از مبادله گاو و دانه درLydian - ساکنان عصر Bronze در ترکیه امروزی- نیاز خود به وسیله‌ای برای مبادله را بسیار احساس کرد. در آنجا بود که اقدام به ضرب سکه کردند. مشخص بود که حمل سکه به میزان زیاد بسیار سخت و دشوار بود بنابراین سکه تبدیل به اسکناسی شد که ما امروز از آن استفاده می‌کنیم.

کاغذ جایگزین فلز شد، چرا که سکه طول عمر چندانی نداشت و عمدتاً زود از بین می‌رفت. همه ما تا سال ۱۹۷۱ میلادی سکه را در جیب شلوار جابجا می‌کردیم تا اینکه در زمان ریاست جمهوری ریچارد نیکسون در ایالات متحده، با اتخاذ سیاست کنترل قیمت ها پول به یک نوع باور تبدیل شد که بیانگر ارزشمندی هر چیز بود.

البته، امروزه هر یک از ما به ندرت برای خرید و تفریح با پول نقد از خانه خارج می‌شویم. امروزه اغلب با استفاده از کارت ‌های اعتباری، کارت های هدیه و یا حتی با برنامه های درون پرداختی آیفون بر روی Apple اقدام به خرید می‌کنیم. راه‌های انتقال پول و سرمایه تغییر پیدا کرده است. این روش‌ها بیشتر از پیش انتزاعی عمل می‌کنند. تعداد زیادی از حساب های بانکی و یا کارت‌های اعتباری به وجود آمده است. تعداد زیادی دفاتر دیجیتال ، پردازنده‌های پرداخت و راه‌اندازه‌های مالی در بانکها نگهداری می‌شوند. هکرها به دنبال راهی برای نفوذ به سرور بانک‌ها و شکستن دیواره های امنیتی آن ها برای پاک کردن تمامی بدهی های خود و ایجاد یک هرج و مرج جدید به عنوان جامعه بدون پول هستند.

پول پیچیدگی ‌های روز افزونی دارد. پول بر خلاف موارد دیگر تغییر نمی کند بلکه تکامل پیدا می کند. Paypal، Square،Stripe و Venmo تماماً برنامه‌های پرداخت پول با تکنولوژی قدیمی هستند. این برنامه ها به جای استفاده از کاغذ یا فلز برای پرداخت پول از تکنولوژی دیجیتال برای واریز وجه به یک حساب بانکی یا کارت های اعتباری استفاده می‌کنند.

بیت‌کوین(Bitcoin) یک شبکه‌ی پرداخت نوآورانه و نوع جدیدی از پول است که با استفاده از تکنولوژی همتا به همتا و بدون هیچ مرجع یا بانک مرکزی، کار می کند؛ تراکنشها را مدیریت کرده و بیت کوین‌هایی صادر می کند که توسط شبکه بطور دسته جمعی ساخته می شوند. بیت کوین به صورت متن باز (open source) است، طراحی آن عمومی است، هیچکس مالک آن نیست یا آن را کنترل نمی کند و همه می توانند در آن مشارکت کنند. با این همه ویژگیهای بی نظیر، بیت کوین کاربردهای هیجان انگیزی دارد که نمی توان در هیچیک از سیستمهای پرداخت پیش از این وجود نداشته است. به لحاظ تئوری بیت‌کوین امن تر از کار‌ت‌های اعتباری است. اگر شما قصد خرید وسیله‌ای را با بیت‌کوین داشته باشید از هک شدن اطلاعات‌تان در امان هستید.

بیت کوین یک شبکه توافقی است که یک سیستم پرداخت جدید و یک نوع پول کاملاً دیجیتال را بوجود آورده است. این اولین شبکه پرداخت نقطه به نقطه تمرکز زدایی شده است که توسط کاربرانش بدون هیچگونه اختیار مرکزی و یا واسطه ای، نیرومند شده است. از نقطه نظر یک کاربر، بیت کوین بسیار شبیه پول نقد اینترنتی است. بیت کوین همچنین می تواند به عنوان مهمترین سیستم دفتر داری با سه ورودی موجود به شمار آید.

بیت کوین اولین پیاده سازی یک مفهوم به نام "ارز سری" است که اولین بار در سال ۱۹۹۸ توسط وِی دای در فهرست ایمیل سایفرپانک‌ها، توصیف شده بود و بیان می‌کرد که این مفهوم، نوع جدیدی از پول است که برای کنترل تولید و تراکنش‌های روی آن، به‌جای یک مرجع مرکزی، از رمزنگاری استفاده شده است. مشخصات اولین بیت کوین و اثبات مفهوم در سال ۲۰۰۹ توسط ساتوشی ناکاموتو در یک فهرست ایمیل رمزنگاری شده منتشر گردید. ساتوشی بدون آنکه چیز زیادی از خودش فاش سازد، پروژه را به اواخر سال ۲۰۱۰ موکول کرد. از آن موقع این جامعه بطور نمایی با توسعه دهندگان بسیاری که روی بیت کوین کار می کنند، رشد کرده است.

گمنامی ساتوشی اغلب باعث نگرانی‌های بی موردی می شود که بسیاری از آنها به فهم نادرست از طبیعت متن باز بیت کوین بر‌می‌گردد. پروتکل بیت کوین و نرم افزار آن بصورت باز منتشر شده است و هر توسعه دهنده‌ای در هر کجای گیتی می‌تواند کد آن را بازبینی کرده و یا نسخه تغییر یافته نرم افزار بیت کوین مخصوص خودش را بسازد. تاثیر ساتوشی نیز مانند توسعه دهندگان کنونی، محدود به تغییراتی بود که از دیگران اقتباس می کرد و بنابراین بیت کوین را کنترل نمی‌کرد.

منبع: popsci.com

ارسال نظر