آیا فیسبوک به طور مخفیانه در حال ساخت گوشی تلفن همراه است؟

در ماه می امسال و در سالن کنفرانس گوگل، رافا کامارگو، ریچارد وولدریج و بلیز برتراند در مصاحبه با CNET از برنامه هایشان درباره ورود به بازار تلفن همراه گفتند.

آیا فیسبوک به طور مخفیانه در حال ساخت گوشی تلفن همراه است؟

"آرا" که یک تلفن همراه ماژولار با قابلیت جدا شدن قطعات است، به کاربرانش اجازه می دهد که از دوربین های با کیفیت بهتر، باتری اضافه و یا هر سخت افزار دیگری که می خواهند، استفاده کنند. به ادعای این سه نفر این اولین تلفن همراهی بود که تمامی آن توسط گوگل طراحی می شد.

سپس تمام پروژه آرا به طور ناگهانی کنار گذاشته شد!

اما حالا همه این سه نفر در پروژه ای به نام Building 8 کار می کنند که یک بخش محرمانه و مجزا از فیسبوک است. با این کار به نظر می رسد که این گروه به جمع قدرتمند دنیای تکنولوژی وارد شدند جایی که ایده پردازان موتورلا، تسلا، اپل و آمازون علاوه بر کسانی که قبلا در گوگل بودند دور هم جمع شده اند.

اما این گروه متشکل از طراحان، مهندسان و تولید کنندگان قدرت های بزرگ دنیای فناوری، دقیقا بر روی چه چیزی کار می کنند؟ واقعیت این است که بیرون از پارک ملنو هیچ کس با اطمینان نمی داند که برنامه این گروه دقیقا چه چیزی است. اما طبق شایعات، زمینه کاری آن ها باید تلفن همراه باشد و آن هم از نوع ماژولار!

به هر حال این ساختمان سخت افزاری عظیم (ساختمان شماره ۸) هر چیزی که باشد، یک تغییر اساسی برای فیسبوک محسوب می شود. اولین تلاش سخت افزاری فیسبوک در سال ۲۰۱۳ و با همکاری HTC بود که به نام "فیسبوک فون" مطرح شد که یک فاجعه بود و پس از چند هفته از شروع پروژه با شکست مواجه شد. از آن به بعد این شرکت در سال ۲۰۱۴ آغاز به فروش دوربین های VR ساخت اوکولوس کرد که سودی معادل ۲ میلیارد دلار را نصیب فیسبوک کرد و حالا هم که اخباری از "ساختمان شماره ۸" به گوش برسد.

ساختمان شماره ۸ چیست؟

در ابتدا به نظر می رسید که ساختمان شماره ۸ محلی برای ارائه پروتوتایپ هایی از فناوری های جدید برای فیسبوک مانند همان دوربین های ویدیویی ۳۶۰ درجه ای، و همچنین پیدا کردن راهی برای رساندن زودتر این وسایل به دست مشتریان باشد. این همان چیزی است که مدیر فنی فیسبوک به وال استریت ژورنال پیشنهاد داده بود و بعد از آن که مارک زوکربرگ فردی را به نام رجینا دوگان به عنوان ارشد ساختمان شماره ۸ انتخاب کرد، شایعات در این باره پررنگ تر شدند.

دوگان رییس سابق بازوی تحقیقاتی دپارتمان دفاع ایالات متحده (DARPA) و رییس لابراتوار تحقیقاتی پروژه ها و فناوری های پیشرفته گوگل (ATAP) بوده است.

زوگربرگ در پستی که در آوریل ۲۰۱۶ منتشر کرده بود، نوشت: ساختمان شماره ۸ می تواند زمینه های متنوعی از فناوری را اعم از واقعیت های افزوده و مجازی، هوش مصنوعی، ارتباط پذیری و سایر زمینه های مهم علمی دنبال کند.

اما پست های اخیر مسئولین و شنیده های دیگر داستان متفاوت تری را دنبال می کند که ساختمان شماره ۸ هم در راس این پست ها قرار دارد.

بخشی از متن این بیانیه به شرح زیر است:

ساختمان شماره ۸ جمعی از متخصصان در سطح جهانی را کنار هم جمع کرده و محصولاتی را که در مرز جدیدترین سخت افزار، نرم افزار و محتوا هستند توسعه داده و صادر می کند. ما تعهد و برنامه واضحی برای تحویل این محصولات داریم. به ویژه، درباره محصولاتی که تولید و تحویل آن ها ناممکن به نظر می رسد و می توانند نمونه های بهتری را از تلاش فیسبوک برای متصل کردن دنیا به هم نشان دهند.

optimized-sref

نیاز به متخصصان تلفن همراه

CNET حدود ۵۰ پست شغل فیسبوکی قدیمی و جدید را آنالیز کرده است و پروفایل های لینکدین ده ها کارمند فیسبوک را هم زیر و رو کرده تا تصویر بزرگ تری از این موضوع به دست آورد. همه چیز واضح است؛ فیسبوک این ساختمان عظیم را فقط برای معرفی یک سری شرکت استارتاپی جدید نساخته است. بلکه، فیسبوک در حال استخدام بیش از یک دو جین ریاست از متخصصان رشته های مختلف است تا دپارتمان های مختلفی را در ساختمان شماره ۸ ایجاد کند. این دپارتمان ها شامل طراحی صنعتی، مهندسی مکانیک، مهندسی الکترونیک، نرم افزار، کاربرد و خدمات، تولید، زنجیره تامین و حتی خدمات مشتریان می شود. از بیشتر این روسا درخواست شده است تا اعضای مورد نظرشان را برای تیم های مربوطه استخدام کنند.

به عبارت دیگر، به نظر می رسد که فیسبوک در حال ساخت یک سازمان برای ایده پردازی، طراحی، تولید، پخش و فروش نوعی سخت افزار باشد و حتی امور خدمات مشتریان را هم خودش بر عهده بگیرد.

فقط دو نفر از سران دپارتمان های جدید فیسبوک تا کنون انتخاب نشده اند و سایر سمت های شغلی شروع به استخدام متخصصان خود کرده اند. البته برای بیشتر این سمت ها نیاز به کسی دارند که دانش و تجربه تلفن همراه به خصوص در زمینه اندروید داشته باشد.

برای مثال در آگهی شغل معمار سیستم های مهندسی الکترونیک به وضوح گفته شده است که به فردی با تجربه در زمینه پردازنده تلفن همراه، طراحی آنتن و دانش در زمینه قالب های اندروید نیاز دارند.

همچنین برای استخدام بخش نرم افزار از کسانی که تجربه هدایت یک تیم تولید کننده تلفن همراه هوشمند (Android, iOS) یا لوازم الکترونیکی دارند، دعوت به عمل آمده است.

استعداد کلیدی

حتی با نگاه کردن به پروفایل های لینکدین افراد درگیر در پروژه ساختمان شماره ۸ هم به نظر می رسد که این گروه در حال کار بر روی یک سخت افزار است.

"ناتان کلی"، رییس جدید زنجیره تامین جهانی ساختمان شماره ۸ در گذشته تامین کننده زنجیره های بزرگ در شرکت هایی مثل سونوس، تسلا، HP/Palm، مایکروسافت و سونی اریکسون بوده است.

"ریچ هلی"، رییس جدید دپارتمان تولید هم یک دهه را در اپل مشغول ساخت قاب های آلومینیومی برای آیفون، آیپد، آیپاد و مک بوده است. سه سال پیش از اپل هم در تسلا به عنوان قائم مقام مشغول کار بر روی فناوری تولید بوده است.

آیا گوشی ماژولار گوگل در مقابل این حرکت فیسبوک دوام خواهد آورد؟

حتی با وجود این که فیسبوک چهار نفر از سران پروژه گوشی آرا گوگل را برای هدایت تیم های تولید و زنجیره تامین خود استخدام کرده است و حتی تعداد بسیار زیادی از متخصصان تلفن همراه را هم به کار گرفته است، باز هم نمی توان با اطمینان گفت که فیسبوک به دنبال ساخت تلفن همراه است.

شاید تمام تلاش های فیسبوک برای ساخت چیزی مانند پردازنده تلفن همراه و سیستم عامل اندروید باشد برای وسایلی مانند هدست، تبلت، ساعت، خانه هوشمند و سایر دستگاه های دارای اینترنت اشیا؛ یا شاید هم چیزی کاملا نو!

اما شاید هم نه! چون در ماه سپتامبر ساختمان شماره ۸ یک استارتاپ در زمینه سخت افزار را به نام ناسنت آبجکتس (Nascent Objects) خریداری کرد. این استارتاپ بر روی تولید و توسعه پلتفرم های الکترونیکی ماژولار کار می کرده است.

دوگان در زمان خرید ناسنت آبجکتس بیان داشته بود که فناوری ناسنت می تواند در تولید سریع تر پروتوتایپ های مورد نیاز به فیسبوک کمک کند. وی اعلام کرده بود: تصور کنید که بتوانید یک محصول سخت افزاری را به جای چندین ماه یا حتی چند سال، تنها طی چند هفته طراحی، تولید و ارسال کنید. دوگان در صفحه فیسبوک خود نوشته بود که: امیدواریم که در کنار هم بتوانیم سخت افزار هایی را با سرعتی بالا تولید کنیم.

در ماه می، در همان اتاق کنفرانس گوگل، ایده پشت آرا بسیار عظیم بود و کامارگو گفته بود: ما می خواهیم یک اکوسیستم سخت افزاری در ابعاد اکوسیستم اپلیکیشن و نرم افزار تولید کنیم.

برتراند هم توضیح داده بود که داشتن دستگاهی که قابلیت این را داشته باشد که تغییر شکل بدهد تا چه اندازه می تواند جالب باشد. واقعا هم جالب است که بتوانید گوشی تلفن همراهتان را همانطور که دوست دارید درست کنید.

حالا کامارگو، برتراند و وولدریج دوباره در کنار هم هستند و این بار در یک شرکت دیگر که احتمالا قرار نیست تا تجارت فعلی خود را تنها برای رقابت با شرکای سخت افزاری موجود گوگل به خطر بیندازد. اما به هر حال، فیسبوک اکنون به اپلیکیشنی تبدیل شده است که داشتن آن بر روی گوشی های تلفن همراه برای بیش از یک میلیارد از مردم سراسر دنیا به امری ضروری بدل شده است اما هنوز هیچ گوشی تلفن همراهی نساخته است!

به علاوه زوکربرگ گفته است که فیسبوک در حال هدایت یک بخش مجزا است تا بتواند طی چند سال آینده به صدها میلیون دلار پول دسترسی یابد.

مفصل نهایی

البته ممکن است که ایده های سخت افزاری فیسبوک هیچ وقت به واقعیت نپیوندند. درست مانند پروژه مخفیانه و محرمانه "تایتان اپل" که به طور مکرر اقدام به استخدام نیرو و هزینه میلیون ها دلار کرد تا یک خودروی خودران تولید کند و تنها پس از تولید چند سری آزمایشی، استراتژی خود را تغییر داد.

ارسال نظر