آیا با غرق شدن در دنیای مجازی می توان زندگی بهتری داشت؟

امروزه میلیون ها نفر برای برقراری ارتباط با دوستانشان از فیسبوک، اینستاگرام و اسنپ چت استفاده می کنند.

آیا با غرق شدن در دنیای مجازی می توان زندگی بهتری داشت؟

به گزارش کلیک، ما برای برقراری ارتباط با دوستانمان در دورترین نقاط جهان از اسکایپ استفاده میکنیم. از واتس اپ برای برنامه ریزی و از توییتر برای تعامل با افراد معروف بهره می بریم. ولی آیا با آنلاین شدن بیشتر زندگی ما، این تعاملات اینترنتی برای داشتن یک زندگی خوب و رضایت بخش کافیست؟

در مورد عیوب تعاملات مجازی و آنلاین هشدار های قابل توجهی مطرح شده است. "Sherry Turkle" پروفسور دانشگاه "ام آی تی" در رشته فناوری و جامعه در روزنامه نیویورک تایمز می نویسد: دلبستگی زیاد ما به نمایشگر وسایل دیجیتال، از ارتباطات چهره به چهره ما می کاهد، همدلی ها را کاهش می دهد و در نهایت رابطه دوستانه حقیقی بین افراد را از بین می برد.

طبق بررسی انجام شده توسط یک روانشناس کودک یعنی "Yalda Uhls": کودکانی که مدت زمان زیادی را به تماشای تلویزیون و استفاده از رایانه اختصاص می دهند در تشخیص نشانه های عاطفی غیر کلامی عملکرد بدتری نسبت به کودکانی که 5 روز از هفته را بدون نمایشگر های وسایل دیجیتال به سر می برند، از خود نشان می دهند.

البته این بحث جنبه های دیگری نیز دارد: طبق گزارش منتشر شده از مرکز تحقیقاتی Pew در سال 2015، بیش از 57 درصد از نوجوانانی که از فضای مجازی برای تعامل با افراد دیگر استفاده کرده اند، از این طریق دوستان جدیدی پیدا کرده اند.

"Amori Mikami" استاد روانشناس دانشگاه بریتیش کلمبیا تحقیقات مختلفی را در زمینه تعاملات اینترنتی به انجام رسانده و به خبرگزاری "کوارتز" می گوید: طبیعت ارتباطات اینترنتی در حال تغییر است چرا که جوانان به شکلی متفاوت در این دنیای مجازی به فعالیت می پردازند.

او می گوید: تحقیقات خیلی زیادی تمایل دارند به جای اینکه نکات مثبت و منفی تعاملات اینترنتی را از یکدیگر تمیز دهند، آن ها را یکجا بررسی کنند. او اضافه می کند: جوانان امروزی تمایل زیادی به برقراری ارتباط از طریق فضای مجازی دارند. "Amori Mikami" توانست روز جمعه جایزه هفدهمین انجمن سالانه روانشناسی فردی و اجتماعی را به خود اختصاص دهد.

اجتماعات اینترنتی به خصوص برای افرادی که دغدغه های غیر معمول دارند و در مناطق دور افتاده زندگی میکنند بسیار مفید است چرا که چنین افرادی شانس کمی برای دیدار افراد دیگر با دغدغه های مشترک دارند.

در واقع به نظر می رسد برخی از جوانان در زمان بحران های زندگی خود ترجیح می دهند احساسات خود را به جای بلند صحبت کردن از طریق متن بیان کنند. "Anthony Pisani" یک محقق پیشگیری از خودکشی در دانشگاه روچستر به روزنامه نیویورک تایمز می گوید: مشاوران سرویس Crisis Text Line در حال حاضر روزانه 20 هزار پیغام دریافت و ارسال می کنند. این سرویس یک لایه حفاظتی بین فرد و مشاور برای جلوگیری از شرمگین شدن فرد هنگام بیان عیوب خود، قرار می دهد.

Mikami" می گوید: تفاوت اصلی تعاملات اینترنتی و آنلاین با تعاملات مستقیم این است که شما از طریق فضای مجازی می توانید با افراد بسیار بیشتری ارتباط داشته باشید. و خوبی یا بدی این ارتباطات به نوع دوستانی که انتخاب می کنید، بستگی دارد.

و در نهایت "Mikami" معتقد است که تعاملات آنلاین و اینترنتی نیز می توانند مانند تعاملات مستقیم، زندگی رضایت بخشی را برای افراد فراهم کند.

او می افزاید: ممکن است باور این قضیه برای افراد مسن تر سخت باشد و حتی شاید برای آن ها امکان پذیر نباشد چون که آن ها احتمالا در زمان برقراری این گونه ارتباطات آنلاین عمیق، احساس راحتی نداشته باشند. آن ها همیشه دنیای مجازی را سطحی تر در نظر می گیرند در حالی که جوانان نسل جدید با دید کاملا متفاوتی به آن می نگرند.

از آنجایی که طبیعت تعاملات آنلاین رو به تکامل است، قضاوت قطعی در مورد کافی بودن استفاده از رسانه های اجتماعی برای برقراری ارتباط و دوستی واقعا دشوار است. ولی ارزش ارتباطات آنلاین برای افرادی که در گروه های اجتماعی حقیقی فعالیت زیادی ندارد، نباید مورد غفلت قرار گیرد.

منبع: qz.com

ارسال نظر