آیا ربات ها شغل شما را می گیرند؟

باید خود را برای دنیایی آماده کنیم که الگوریتم ها جایگزین غرایز می شوند و به همین سبب ممکن است ربات ها جایگزین شاغلین شوند.

آیا ربات ها شغل شما را می گیرند؟

کلیک - نویسندگان ویکی پدیا، پردازش شناختی را ایجاد سخت افزار و نرم افزار هایی که شبیه مغز انسان عمل می کنند و به بهبود تصمیم گیری کمک می کند تعریف کرده اند. امروز، متفکرین فناوری بر روی مزایای بی حد و حصر پیشرفت های انسان در این حیطه دست گذاشته اند. به نظر می رسد که ذاتا ما علاقه داریم که نیمه خالی لیوان را ببینیم و در مورد این پیشرفت ها نیز به تاریکی های ناشی از پیشرفت ها علاقه بیشتری داریم.

در گوگل عبارت "will robots" را جستجو کنید، خواهید دید که پیشنهادهای تکمیلی زیر به شما نشان داده خواهد شد: سراسر جهان را می گیرند، جایگزین انسان ها، شغل های ما را می گیرند، شغل من را می گیرند و جایگرین پزشک ها می شوند. در مورد عبارت "will artificial intelligence" نیز در موتور جستجو به پیشنهادهایی شامل : جایگزین برنامه نویسان، جایگزین پزشکان، جایگزین انسان، ما را می کشد، مواجه می شوید. به خاطر داشته باشید که منظور من این است که این عبارات به انگلیسی نمایش داده می شود و من فقط برای سادگی انتقال پیام آن ها را به فارسی بازگو کردم.

maxresdefault-1_new

قبلا ماشین آلات به خوبی در بین مردم پذیرفته شدند و این پذیرش به خاطر اعمال سریع تر، دقیق تر و ارزان تر نسبت به انسان صورت گرفته است، در حال حاضر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین نیز در اقتصاد و دیگر علوم رخنه کرده است. با این حال سوالاتی مطرح می شود. به عنوان مثال:

اگر با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، بتوانیم تبلیغاتی غنی از داده ارایه بدهیم و به درجات بالایی در این حوزه دست یابیم، آیا باز در امور تبلیغاتی هزاران نفر کار خواهند کرد؟

اگر ممیزی و گزارش گیری های مالی به صورت خودکار انجام شود، و سیستم ها یاد بگیرند و بر اساس هوش مصنوعی به مسایل مالی مردم و سازمان ها رسیدگی کنند، آیا حسابرسان هنوز جایی برای کار کردن دارند؟

در مورد رفاه، مالیات، برنامه ریزی های سرمایه گذاری و کلان، خدمات حقوقی، منابع انسانی، تحقیقات علمی و توسعه در علم، ارزیابی سلامت و مشاوره بالینی چطور؟ لیست مشاغل طولانی تر از آنچه است که در این جا بیان می شود، ولی هیچ کدام از این بخش ها و حرفه ها در برابر ذات انسان در خصوص فراگیری فناوری ایمن نیست. انسان دوست دارد که چیزهای نو و جدید بیافریند و نمی توان جلوی آن را گرفت، اکنون با پیشرفت های حوزه هوش مصنوعی و جذابیت این حوزه، علاقه ها برای پیشرفت در هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، یادگیری شناختی و واقعیت مجازی و مواردی از این دست بسیار زیاد است.

softbank-pepper-robot_new

حال، اگر شغل های قابل توجهی از دست انسان خارج گردد و به ربات ها سپرده شود، دولت ها چگونه باید خود را با شرایط وفق دهند؟ چگونه باید تکامل کرد و از پیشرفت در حوزه های انسانی باز نماند؟ زمانی که دولت ها کوچکتر شوند و جامعه با ۳۰، ۴۰ یا ۵۰ درصد بیکار مواجه شود و فرصتی برای رفاه برای این افراد نباشد و از خلاقیت باز مانند، آیا هوش مصنوعی باز هم برای ما خوش آیند خواهد بود؟

واقعیت رباتیک

این سناریو های شدید برای آینده شغل ها فرضی نیستند. در سال ۲۰۱۳، پژوهشگران دانشگاه آکسفورد تخمین زده است که ۴۷ درصد از شغل ها در ایالات متحده می تواند در عرض دو دهه خودکار شوند. در همین زمینه، فاکسکان اعلام کرده بود که قدرت کارمندان در حال کاهش است و ۶۰۰ هزار کارمند در کارخانجات و ۵۰ درصد نیروی کار در وب سایت ها به لطف ربات ها دچار بحران شده اند.

در سال ۲۰۱۶، در یک مطالعه گزارش داده شد که ۴۰ درصد جوانان در ۹ شرکت توسعه یافته و در حال ظهور بر این باورند که از کار خود برکنار خواهند شد و این اتفاق توسط فناوری در ده سال آینده خواهد افتاد. با این حال، با وجود همه نگرانی ها در این باره، جوانان در بریتانیا کمترین تمایل را برای آموزش دیدن و یادگیری مهارت جدید دارند تا بتوانند خود را با تغییرات وفق دهند. در انگلستان، جوانان همچنین فکر می کنند که سیستم آموزشی بریتانیا در آماده سازی آن ها برای اشتغال در دنیای کار شکست خورده است. کمتر از نیمی از پرسش شوندگان اظهار داشته اند که آموزشی که دریافت کرده اند مفید بوده است و ۷۷ درصد از آن ها بیان کردند که با این حال باید مهارت های جدیدی یاد بگیرند که در مدارس و دانشگاه ها به آن ها یاد داده نمی شود تا بتوانند شغل خود را پیدا کنند.

با جمعیت در حال گسترش جهان، نگرانی ها فقط مربوط به بازار کار امروز نیست، بلکه باید دیدی وسیع تر داشت. در یک مطالعه که در سال ۲۰۱۵ انجام شد، بیان شد که رشد جهانی به جوانان امروز بستگی دارد. در پشت این قضیه بحث برانگیز درست، نتایج نگران کننده ای نیز وجود دارد که از یک بیلیون جوان که در دهه بعدی وارد بازار کار می شوند، فقط ۴۰ درصد قادر به گرفتن شغل هایی هستند که در حال حاضر وجود دارد.

این ادعا که در ده سال آینده، اقتصاد جهانی به ایجاد ۶۰۰ میلیون شغل نیاز دارد، به سادگی با نرخ اشتغال جوانان قابل پیش بینی است. این ها فقط نتایج پیشرفت در فناوری است.

آیا مجبوریم که به این مسیر ادامه دهیم؟

فقط به این دلیل که فناوری می تواند کاری را انجام دهد، دلیل نمی شود که لزوما آن کار را انجام دهد. چون برخی شغل های خاص در معرض خودکار سازی هستند، به این معنا نیست که شغل جدید ایجاد نمی شود.

آرمان شهری که همه از آن صحبت می کنند، در مورد تعامل بین بشریت و تکنولوژی است که در واقع نتیجه ای از قبل معلوم نیست و این فقط یک سناریو از بین بسیاری از سناریو هاست.

مدیر اجرایی همکاران جهانی Hays بر این باور است که تجربه آن ها در Hays نشان داده است که نیاز به ترس از هوش مصنوعی و رباتیک نیست، و نباید نگران بود که جای کارگران را می گیرند، ولی برای تکامل طبیعی باید از کارآمدترین و مدرن ترین فناوری ها در کسب و کار استفاده کرد.

robot-workers_new

در واقع ظهور رباتیک به کسب و کار ها اجازه می دهد که تولید بیشتری داشته باشند و کارها را سریع تر انجام دهند. ربات ها می توانند یک راه برای ایجاد فرایندهای کارآمدتر باشند و این در نتیجه استفاده کمتر از مکانیک، انواع کارهای تکراری و بالا بردن بهره وری است. با این حساب، باید بر روی مهارت های انسانی ربات ها کار کرد و کمتر روی وظایف خدماتی برای آن ها تاکید داشت. البته برخی افراد معتقدند که ربات ها نمی توانند جایگزین حجم عظیمی از شغل ها باشند، البته بسته به منطقه این مشاغل ممکن است از مشاغل دیگر مناطق متفاوت باشند.

مدیرعامل لینکدین بر این باور است که اقتصاد ناکارآمد است و باید با آغوش باز پذیرای ایده های جدید باشیم که اصطحکاک را حذف می کنند و امکان می دهند که مردم شغل هایی پیدا کنند که بهره وری را بالا می برند و اجازه می دهند که مردم همان سبک زندگی را که می خواهند دنبال کنند و به دنبال علایق خود بروند. مردم زیرک هستند، تصمیم خواهند گرفت که اگر فناوری ها برای آن ها و سازمان هایشان مثمر ثمر هستند برای آن ها کار کنند.

باید از اثر مثبتی که فناوری های جدید می توانند در ساخت زندگی آسان تر، سازنده تر و راضی کننده تر بگذارند استقبال کنیم. رهبران کسب و کار، باید یک نگاهشان به فناوری های آینده باشد که مطمئن شوند که با توجه به تغییرات، نیروی کار برای موفقیت در جهان کسب و کار دارای مهارت های لازم هستند.

دست در دست هم

بنابراین محاسبات شناختی، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در نهایت به نابودی پارادایم اجتماعی و شغلی فعلی ما منجر می شود؟ احتمالا، ولی مطمئنا نه به این زودی و شاید اصلا هم رخ ندهد. چون فقط فناوری می تواند سهم حرفه ای میلیون ها یا بیلیون ها فرد را باطل کند، به این معنا نیست که ما این اجازه را می دهیم و این راه اجتناب ناپذیر است.

همه مفروضات امروز ما در مورد تاثیر فناوری بر روی نیروی کار امروز در شغل های امروز ریشه دارد. ما هنوز مطمئن نیستیم که شغل ها و فرصت های جدید به عنوان فناوری بازار کار پدیدار می شود و چشم انداز آینده قفل پتانسیل انسان را باز می کند.

الان فرصت این را داریم که وضع موجود را به چالش بکشانیم و ببینیم که چگونه عمل می کنیم. هوش مصنوعی و رباتیک صرفا یک کانال برای یک راه سریع تر و دقیق تر انجام کارها هستند. ربات ها نیز محدودیت خود را دارند، بخصوص در مورد نوآوری و خلاقیت و رهبری، بنابراین بعضی شغل ها کمتر در معرض خطر قرار می گیرند.

نمی توان گفت که افزایش ماشین ها، موازی با رشد جمعیتی رخ خواهد داد. بهتر است بر روی اینکه چگونه می توانیم قفل پتانسیل ها را بشکنیم و خطرات ناشی از ماشینی شدن را از بین ببریم کار کنیم. انسان و ربات ها می توانند دست در دست هم کار کنند.

documentation_new

مطالعه موردی

شب قبل از انجام معامله و امضا قرارداد، در یک اتاق داده، به طور متوسط ۳۴۰۰۰ صفحه از اسناد وجود دارد و به دنبال اختلاف، خطرات یا مکررات غیر ضروری مخرب هستیم. این سناریو را در نظر داشته باشید، چقدر زمان باید صرف تجزیخ و تحلیل اسناد کرد؟ آیا برای فردا صبح آماده خواهیم بود؟

هوش مصنوعی Luminance که انقلابی در انجام وظایف وقت گیر است، می تواند به تجزیه و تحلیل اسناد و مدارک در قانون بپردازد. در نگاه اول همه نشانه ها حاکی از آن بود که وکلای گران قیمت با خطری در شغل خود مواجه شده اند و کار آن ها رو به زوال است. مدیر این ابزار هوش مصنوعی بیان می کند که اولین واکنشی که از وکلا هنگام در میان گذاشتن قضیه با آن ها متوجه شده است، ترس بوده است.

او بر این باور است که صحبت در مورد یک محصول هوش مصنوعی که می تواند جایگزین وکلا باشد نیست، صحبت بر سر این است که این محصول فناوری می تواند وکلا را قادر سازد که کارهای خود را بهتر انجام دهند و به آن ها کمک می کند که وظایف خود را موثرتر انجام دهند. آن چه در مورد شغل وکلا ناراحت کننده بود، وقت گیر بودن فرایند ضمایم و بررسی اسناد و شواهد بود. امروز با استفاده از این محصول هوش مصنوعی به جای کشمکش ها با استفاده از یک صفحه گسترده می توان اسناد حجیم را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

screenshot_new

اخیرا Luminance شروع به کار کرده است و با شرکت حقوقی بین الملی همکاری می کند. شاید این محصول هوش مصنوعی نتواند همانند انسان سخن بگوید ولی مطمئنا می تواند کارها را با اطمینان بیشتر، کارامدتر و به طور کامل انجام دهد.

در یک مطالعه، مشخص شد که وکلا به جای اینکه از حضور Luminance هیجان زده شوند و به این فکر کنند که چگونه Luminance می تواند آن ها را از کار بیکار کند، به جای آن وکلا دریافتند که این محصول می تواند آن ها را در ارایه وظایف خود به مشتری و تصمیمات یاری رساند و فرایند تجریه و تحلیل اسناد را به طور کلی پوشش دهد و زمان کمتری از آن ها گرفته شود.

فراتر از بهبود در شیوه های کار، همچنین یک سود تجاری ملموس برای هر دو طرف است، چه سرویس گیرنده و چه سرویس دهنده، و به طور متوسط ۵۰ درصد از زمان تجریه و تحلیل اسناد کاهش می یابد.

اگر از دید شما این مقاله جالب بود و نیاز به اطلاعات دیگری در مورد مباحث مطرح شده دارید، می توانید برای مطالعه بیشتر در مورد فناوری های تاثیر گذار بر روی زندگی به مقالات زیر نیز مراجعه کنید:

معرفی پنج حوزه کاربردی هوش مصنوعی در دنیای واقعی

معرفی پر تقاضاترین شغل ها در سال ۲۰۱۷

نقش یک متخصص داده چیست و چرا به آن ها نیاز داریم؟

فناوری های شگفت انگیز فناوری در سلامت

استفاده از فناوری یادگیری ماشین در کارهای روزمره

ارسال نظر