آیا استارت/استاپ تاثیری در کاهش مصرف سوخت خودرو دارد؟

در بازار امروزی خودروهای زیادی با سیستم استارت/استاپ پیشرانه عرضه می‌شوند. این سیستم‌ها به منظور صرفه‌جویی در مصرف سوخت در زمان توقف خودرو طراحی شده‌اند.

آیا استارت/استاپ تاثیری در کاهش مصرف سوخت خودرو دارد؟

به گزارش کلیک، استارت/استاپ در خودروها و تراک ها به سیستمی رایج بدل شده است. حتی فورد F-150 نیز به‌صورت استاندارد از این سیستم بهره می‌برد.

۲۰۱۵-Kia-Carnival-Sedona-start-stop

اما به نظر می‌رسد که صرفه‌جویی سوخت در این میان خیلی چشمگیر نیست، درست است؟ حتی تست‌های مصرف سوخت EPA نیز به نظر می‌رسد که اهمیت این سیستم‌ها را نادیده می‌گیرند. واقعاً چقدر در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود و آیا همه می‌توانند از این تکنولوژی سود ببرند، حتی اگر اکثر اوقات خود را در بزرگراه‌ها سپری کنند؟

Hellas-Next-Generation-Start-Stop-System

طرز کار سیستم بدین صورت است: زمانی که در پشت چراغ توقف کرده و منتظر سبز شدن آن هستید، پیشرانه خاموش می‌شود. در خودروهایی با گیربکس دستی، شما معمولاً باید خودرو را به منظور خاموش کردن در حالت خلاص قرار دهید. به محض اینکه شما پا را از روی ترمز برداشته و یا کلاچ را درگیر کنید، پیشرانه به‌صورت خودکار روشن می‌شود بنابراین دوباره می‌توانید به راه خود ادامه دهید. این دوباره روشن شدن‌های پی‌درپی نیازمند استارتر و باتری متفاوتی است.

startstop

علاوه بر این، برخلاف زمانی که شما کل خودرو را خاموش می‌کنید، اکثر تجهیزات خودرو روشن باقی می‌مانند حتی اگر استارت/استاپ پیشرانه فعال باشد. معنی سخنمان این است که شما می‌توانید از کولر، رادیو، ناوبری و همه‌ی تجهیزات استفاده کنید. باتری بزرگ‌تر به این عمل کمک می‌کند و برخی خودروها حتی باتری اضافی یا خازن بسیار قوی‌تر دارند.

هنوز هم علیرغم به‌روزرسانی تست پنج مرحله‌ای EPA، شاید مشاهده‌ی مزیت‌های قابل‌لمس این سیستم سخت باشد.
توماس رکا مسئول روابط عمومی شرکت Continental Automotive که سیستم‌های استارت/استاپ خودروسازها را تأمین می‌کند دراین‌باره می‌گوید:

زمان خاموش بودن پیشرانه در این تست به‌طور کامل نشان دهنده‌ی واقعیت نیست. هرچند زمان خاموش بودن در دماهای مختلف نیز مسئله‌ی دیگری است. تست کولر خودرو در دمای ۳۵ درجه سانتی گراد انجام می‌شود درحالی‌که تست شهر سرد نیز در دمای منفی ۷ درجه سانتی گراد صورت می‌پذیرد. به منظور استفاده از سیستم تهویه پیشرانه باید روشن باقی بماند.

این موضوع برای توضیح رتبه‌بندی غیرموثر خودروهایی با سیستم استارت/استاپ کمک می‌کند.
start-stop-technology

رکا ادامه می‌دهد:

کاهش مصرف سوخت به نوع سیستم استارت/استاپ، نحوه رانندگی و چرخه‌ی آن بستگی دارد. یک راننده‌ی متوسط با یک سیستم پایه‌ای صرفه‌جویی ۴ درصدی در مصرف سوخت خواهد داشت.

او همچنین توضیح می‌دهد که سیستم‌های پیشرفته‌تر همانند آن‌هایی که در خودروهای هیبریدی بکار می‌روند حتی بیشتر از این‌ها می‌تواند مصرف سوخت را کم کنند.

یک راننده‌ی شهری که تقریباً یک‌چهارم زمان رانندگی خود را در ترافیک شهری سپری می‌کند، می‌تواند با استفاده از این سیستم کاهش مصرف سوخت ۸ درصدی را مشاهده کند. از طرف دیگر راننده‌هایی که اکثر وقت خود را در بزرگراه رانندگی می‌کنند طبیعتاً صرفه‌جویی کمتری را مشاهده خواهند کرد.

رکا می‌گوید:

کم کردن توقف‌های اضافی و حرکت آهسته پس از توقف پیشرانه می‌تواند در به حداکثر رساندن صرفه‌جویی در مصرف سوخت کمک‌کننده باشد. به علاوه، کاهش استفاده از کولر و کم کردن دما نیز می‌تواند به این موضوع کمک کند.
او خاطرنشان می‌کند که اکثر خودروهای جدید کنترل‌های خودکاری دارند که در زمان خاموش شدن پیشرانه به‌صورت خودکار استفاده از کولر را کم می‌کنند.

Ulrich Muehleisen مدیر بازاریابی و توسعه محصول شرکت بوش که یکی دیگر از تأمین‌کننده‌های این سیستم‌ها است می‌گوید:

مهم‌ترین موضوع در بحث استفاده بردن از حداکثر مزیت‌های این سیستم‌ها، رانندگی نرمال است. زمانی که سیستم فعال باشد، هر توقف کاملی به‌طور سریع شروع به تولید این مزیت خواهد کرد. بزرگ‌ترین اثر فعال‌سازی سیستم در هنگام رانندگی نرمال خواهد بود.

این سیستم از باتری‌های پیشرفته‌ای استفاده می‌کند. Muehleisen می‌گوید:

باتری‌های این سیستم‌ها بیشتر از باتری‌های معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین هر شرکتی برای حفاظت از آن‌ها قدم‌هایی را برداشته است. همه‌ی شرکت‌ها سیستم‌های پایش باتری‌ها را دارند. تقریباً همه‌ی شرکت‌ها باتری‌های سیستم‌های استارت/استاپ خود را ارتقا داده‌اند.

این باتری‌ها هنوز همه‌گیر نشده‌اند و کمی گران هستند اما همان میزان دوام و قابلیت باتری‌های مرسوم را دارند.

واضح است که این سیستم‌ها مزیت‌هایی دارند اما به‌طور کامل به چگونگی رانندگی شما بستگی دارد. اگر فکر می‌کنید که زمان زیادی را در ترافیک هستید، احتمالاً می‌توانید با خرید خودرویی مجهز به این سیستم در مصرف سوخت صرفه‌جویی کنید اما فراموش نکنید که کار کشیدن زیاد از باتری‌ها ممکن است به از کار افتادنشان منجر شود و بهای زیادی را برای جایگزینی با نمونه‌ی جدید طلب نماید.

ارسال نظر