آیا GoPro سرش به تنش می ارزد!؟

مردم برای خرید دوربین های شگفت انگیز جدید عجله ای ندارند. مدل های قدیمی هنوز هم نیاز های آن ها را بر طرف می کند.

آیا GoPro سرش به تنش می ارزد!؟

کلیک - یکی از مشکلات مردم برای پسند کردن یک محصول، این است که افراد تمایل زیادی برای جایگزین کردن آن به جای محصولات قدیمی ندارند. می توانید از کسانی که کباب پز وبر، کیف دستی برکین و یا محصولات این چنین دارند سوال کنید.شعار رایج آن ها این است: این وسیله همچنان کار می کند. و هرچه مدل آن قدیمی تر باشد، ساده تر و عملی تر خواهد بود.

در حال حاضر شرکت گوپرو (GoPro)، که 18 میلیون دوربین پس از زمان تاسیسش فروخته است، با این مشکل مواجه شده است که در تلاش برای فروش دوربین های جدیدش با شدیدترین رکود در بازارهای تثبیت شده اش روبروست. درآمد شرکت گوپرو در آمریکا در یک چهارم آخر سپتامبر هفت درصد کاهش پیدا کرده است.

گوپرو همچنان رشد مناسب و معقولی در زمینه ی ارسال کالا در هر دو حیطه ی حراج و تک فروشی داشته است اما بیشتر این تقاضا ها از چین و بازارهای دست نخورده ی مرتبط است. گوپرو در حال حاضر بیش از نیمی از فروشش را از خارج ایالات متحده بدست می آورد.

حال روی سخت افزار متمرکز شویم. اولین دوربین با کیفیت گوپرو حدود 6 سال پیش یا قیمت 300 دلار در قفسه ها قرار گرفت ( در حال حاضر قیمت این دوربین 129 دلار است). این دوربین ویژگی های بسیاری را دارا نبود، اما چه تعدادی از رزمندگان آخر هفته حد استاندارد خود را با آن تنظیم می کردند و عکس های مناظر را در طی شدن زمان می گرفتند و یا از حرکت آهسته ی یک مایع صاف با فرم 240 بار در ثانیه عکس می گرفتند؟ آیا یک کنترل از راه دور برای چیزی که برای مردم کمبود به حساب می آید ضروری است؟ گوپرو در حال حاضر میزبان یک کلینیک سالانه است تا اطمینان حاصل کند که ورزشکاران بهتر متوجه آن چیزهایی می شوند که دوربین های کوچک می بینند.

آیفون اپل این چالش ارتقا را ندارد. چرا که هزینه ی تعویض این وسیله بیشتر از هزینه ی قرارداد خدمات طولانی مدت است و همچنین برنامه هایی که در گوشی های هوشمند اجرا می شوند، همواره در حال به روز رسانی شدن هستند تا از مزایای سخت افزار قدرتمند آن استفاده نمایند. بنابراین یک آیفون با برند جدید به مراتب بیشتر از یک مدل قدیمی تکراری، مفید خواهد بود.

Go Pro با کاهش بازده در ویژگی های درونی، روی ویژگی سایز تمرکز کرده است تا در این حوزه جزء برندگان باشد. دوربین Hero4 که در سال جاری راه اندازی شد، بسیاری از تنظیمات پیچیده ای که استاندارد آن مشخص می کرد را از دست داد تا بتواند 50 درصد کوچک تر شود. در یک جمله می توان گفت: گوپرو ساده تر شد.

اما کاهش 50 درصد از وسیله ای که خودش کوچک به شمار می رود خیلی آن را کوچک تر نشان نمی دهد. دوربین استاندارد گوپرو به اندازه ی کافی کوچک هست که بتوان آن را روی یک کلاه نصب کرد و یا روی تسمه به یک سگ پاکوتاه وصل کرد. در عین حال، قیمت اولیه ی 400 دلار برای دوربینی به اندازه ی یک مکعب یخ، چیزی فراتر از تصور مشتریان بود. فروش تنها زمانی شروع شد که گوپرو با گذشت دو ماه از کسب و کار آهسته، در قیمت این دوربین کاهش 25 درصدی داد. نیک وودمن مدیر عامل در کنفرانسی در هفته ی جاری به سرمایه گذاران این چنین گفت: "سایز و راحتی این وسیله آن قدری کافی نبوده است تا به فروش مناسب آن کمک کند. این تجربه ما را به این فکر انداخت که فروش در مقابل گوپرو چه اندازه سخت است."

-1x-1

دوره ی بازگشت سرمایه ی گوپرو با سرعتی که در حال حاضر دارد، 3.4 بار در سال است. این نسبت در سال قبل 6.3 بار در سال بوده است. نه تنها تعداد فراوانی از مشتریان گوپرو نیازی به ارتقای دوربین خود به یک مدل بالاتر نمی بینند، بلکه تعداد زیادی از مشتریان آینده نگر گوپرو هستند که منتظر دوربین های تازه وارد و جدیدتر گوپرو می باشند و بنابراین از خرید دوربین ها خودداری می کنند.

همچنین وودمن خاطر نشان کرد که سه ماه گذشته برای اولین بار، شرکت راهنمای درآمدش را از دست داد. او در کنفرانس مزبور به سرمایه گذاران اعلام کرد که این وضعیت بسیار جدی گرفته شده است.

یکی از استراتژی های وودمن تغییر شرکت گوپرو به یک شرکت رسانه ای است. این ماه شرکت اعلام کرده است که 5 میلیون دلار در یک صندوق وارد می کند تا مطمئن شود که خوانندگان و اسکیت بازان همچنان به فرستادن جریان ثابتی از ویدیوها مشغول اند که روی سیستم عامل های مختلف قابلیت اجرا داشته باشند. برای گوپرو محتوا از اهمیت خاصی برخوردار است و هر چه این ویدیوها ارزان تر تمام شوند، بهتر خواهد بود.

در عین حال، شرکت مهندسان خود را با صرف کردن 67.3 میلیون دلار به منظور تحقیق و توسعه در سه ماه اخیر ترغیب کرده است. این مبلغ 17 درصد میزان فروش شرکت در این دوره بود است. با این تفاسیر شرکت اخیرا شروع به فروش دکل هایی با 16 دوربین برای فیلم سازان کرده است که بتوانند از صحنه های واقعیت مجازی به صورت مدور فیلم برداری کنند. این شرکت یک پروژه ی دیگر در دست دارد که مربوط به سیستم واقعیت مجازی شش دوربینه است که می تواند به خوبی هواپیمای بدون سرنشین عمل کند.

وودمن گفت یک هواپیمای بدون سرنشین می تواند تصاویر کاملی برای گوپرو دربر داشته باشد. در این مورد او اشتباه نکرده است و شاید شرکت موفق به ساخت نوع خوب آن شود.

ارسال نظر