آیا آفریقا اولین تلفن هوشمند خود را می سازد؟

یکی از استارتاپ های آفریقایی می گوید که به زودی پروژه ساخت اولین گوشی هوشمند ساخته شده توسط آفریقا را آغاز خواهد کرد . اما از طرفی باید گفت که چنین ادعایی چندین سال است که از طرف شرکت های مختلف شنیده می شود.

آیا آفریقا اولین تلفن هوشمند خود را می سازد؟

به گزارش کلیک ، Onyx Connect که نام یک استارتاپ آفریقایی با بودجه ۱۰٫۵ میلیون دلاری است، در طی این روزها در صدر اخبار قرار دارد. زیرا این استارتاپ قصد دارد تا اولین شرکتی باشد که در آفریقا گوشی هوشمند تولید می کند. طبق مقاله ای که در وب سایت Bloomberg منتشر شده است کارخانه مربوط به این استارتاپ که قرار است در اوایل سال ۲۰۱۷ آغاز به کار کند، گوشی های هوشمند خود را تحت لیسانس گوگل تولید خواهد کرد.

این موضوع برای این قاره بسیار نویدبخش و امیدوار کننده است. زیرا قاره آفریقا به طور چشمگیری به عنوان یکی از بزرگترین بازارهای بکر در دنیای فناوری به شمار می آید. کاربران آفریقایی از گوشی های موبایل به اندازه کاربران ایالات متحده استفاده می کنند. اما آن ها مجبورند از گوشی های ساخت چین استفاده کنند که تعداد زیادی از این گوشی ها برای اکثر مردم آفریقا بسیار گران قیمت محسوب می شوند. Onyx می گوید این شرکت به عنوان یک تولیدکننده تلفن هوشمند، اشتغال زایی را در داخل کشور افزایش خواهد داد و گوشی هایی تولید خواهد کرد که مردم توان مالی برای خرید آن ها را داشته باشند. این استارتاپ ادعا می کند که قادر است تلفن های هوشمندی تولید نماید که با داشتن یک دوربین و یک گیگابایت حافظه قیمت تمام شده آن تقریبا ۳۰ دلار باشد.

اما باید به این نکته نیز اشاره کرد که Onyx تنها شرکتی نیست که ادعا می کند قصد ساختن گوشی های موبایل برای مردم آفریقا و توسط خود مردم این کشور را دارد. ظاهرا سال گذشته استارتاپی با نام VMK یک کارخانه در Brazzaville در جمهوری کنگو به راه انداخت. کارخانه ای که علاوه بر ساخت محصولات دیگر، گوشی های هوشمند نیز تولید می کرد.

اما زمانی کهVMK اعلام کرد که گوشی های ساخت آفریقا (made In Africa) تولید می کند، منظور دقیق آن چه بود؟ واقعیت این است که پیش از آن که کارخانه VMK افتتاح شود مقاله ای در سایت Quartz منتشر شد و اذعان کرد که این شرکت در واقع گوشی های ساخت چین را خریداری می کند، مارک VMK را بر روی آن ها می چسباند و آن ها را در کنگو و ایووری می فروشد. منابع معتبر اعلام کردند که VMK هیچ گونه اختراعی را در آفریقا به ثبت نرسانده است و تقریبا می توان گفت که این شرکت هیچ گونه مهارت و تجربه کافی برای تولید چنین محصولی را نداشت.

از طرفی دیگر Onyx Connect اعلام کرده است که اکثر قطعات الکترونیکی مربوط به گوشی های خود را از کارخانه های چینی وارد می کند. اما این شرکت بیان کرد که طراحی گوشی ها، هم چنین قاب های مربوط به آن ها و عملیات تحقیق و توسعه برای مدل ها و نسل های بعدی در خاک این کشور صورت خواهد گرفت. هم چنین این شرکت تصمیم دارد با گوگل و چند شرکت بزرگ چند ملیتی دیگر نیز وارد مذاکر شود تا در آینده تولیدات خود را در زمینه لپ تاپ ها، تبلت ها، و سایر محصولاتی که در این حوزه قرار دارند، گسترش دهد.

در هر صورت ابهام درباره این که چه شرکتی قصد دارد تا محصولاتی که واقعا ساخت آفریقا است، تولید کند، احساس نیاز برای سرمایه گذاری بیشتر در زمینه تحصیلات در حوزه فناوری، تحقیق و توسعه و کارآفرینی را بیشتر از پیش مشخص می کند. Onyx Connect ممکن است واقعا گام های بزرگی را به سوی تولید ملی برداشته باشد اما باید این نکته را نیز یادآور شد که هنوز راهی درازی برای رسیدن به هدف در پیش دارد.

ارسال نظر