تماشا کنید؛ پخش موسیقی در فضا برای اولین بار

شرکت پخش آثار جک وایت یک صفحه موسیقی از او را در ارتفاع حدود ۲۸ کیلومتری از زمین برای اولین بار پخش کرد.

تماشا کنید؛ پخش موسیقی در فضا برای اولین بار

به گزارش کلیک، این کار نیازمند برخی فناوری های هوشمندانه بود تا در هنگام صعود به لایه استراتوسفر نیز پخش آن قطع نشود.

این برای اولین بار نیست که شرکت پخش آثار جک وایت یعنی Jack White's Third Man Records label از شاهکارهای فناوری برای جلب نظر عمومی استفاده می کند، اما این اقدام آخر واقعاً کار ویژه ای است. این شرکت اخیراً با برنامه SATINS Students and Teachers in Near Space همکاری می کند تا اولین کسی باشد که یک صفحه موسیقی (the Carl Sagan-sampling "A Glorious Dawn) را در اعماق فضا پخش می کند. (اگر دقیق تر بخواهیم بگوییم در لایه استراتوسفر در ارتفاع ۲۸٫۷۷ کیلومتری از زمین) همان طور که در ویدئو مشاهده می کنید (برای دیدن بالاترین نقطه صعود به زمان ۱:۲۱:۲۰ بروید)، این کار چیزی بیش از بستن یک صفحه گردان گرامافون به یک بالون در ارتفاع بالا است. کِوین کاریکو، طراح اصلی این پروژه توضیح می دهد که برای این کار توجه به چند عامل فنی نیاز بود تا این صفحه تا بیشترین مسافت ممکن به چرخش خود در این سفر ادامه دهد.

بزرگ ترین چالش در این کار محافظت از خود صفحه بود. سطوح بسیار پایین هوای لایه استراتوسفر بدون شک از میزان عایق بندی صفحه در گرمای شدید می کاست - کاریکو مجبور شده بود تا هم از یک روکش طلا (تا اندازه ای مانند صفحه طلایی فضاپیمای Voyager 1) و هم از یک صفحه گرمایی سینک مانند برای جلوگیری از تغییر شکل صفحه استفاده کند. او همچنین به یک کامپیوتر پرواز نیاز داشت تا وقتی کارها طبق برنامه پیش نرفت پخش را متوقف کند، همانند متوقف شدن هارد درایو یک کامپیوتر وقتی دچار یک سقوط ناگهانی می شود. حتی کارتریج و سوزن گرامافون نیز باید به اندازه ای محکم می بودند که در طول سفر دوام بیاورند.

از نظر وایت این کار چیزی بیش از یک پیشنهاد تبلیغاتی توسط این شرکت برای القاء تخیل و هیجان به اذهان طرفداران موسیقی نبود. به هر حال حتی اگر هم به کار او اعتقاد نداشته باشید، این کار بزرگ هنوز می تواند به عنوان یک یادآوری سودمند باشد در مورد این که ما انسان ها اغلب قدر راحتی در دسترس موجودات کره زمین را نمی دانیم. تنها راه لذت بردن از نعمت های بی شمار موجود در فضا ( یا در جهان های کمتر بخشنده تر) بازتولید شرایط اتمسفری سازگار با خودمان است.

شما می توانید تمامی عملیات ونحوه پخش موسیقی در فضا را در ویدئوی زیر مشاهده نمائید:

ارسال نظر