برترین خودرو های اسپرت در تاریخ ژاپن

خودرو های اسپرت همیشه جایگاهی ویژه در میان طرفداران داشته اند؛ به طوری که حتی بعضی افراد حاضرند پول زیادی را صرف تهیه و تجهیز این نوع خودرو ها کنند.

برترین خودرو های اسپرت در تاریخ ژاپن

کلیک- در این مطلب به کشور ژاپن می پردازیم تا ببینیم چه خودرو های اسپرتی در این کشور محبوبیت بیشتری دارند.

1

  • داتسون اسپورتس (نیسان فیر لیدی)

داتسون اسپرتس که در ژاپن به نیسان فر لیدی نیز معروف است، مجموعه‌ای از خودرو های اسپرت بود که در سال 1960 توسط نیسان تولید شد. این خودروی اسپرت نسل قبلی نیسان فر لیدی Z بود که این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است. داتسون اسپرتس رقیب اصلی خودرو های اسپرت ام جی، تریومف، فیات و آلفا رومئو است. خودروهای اسپرت روز به روز طرفداران و رقیبان بیش‌ تری پیدا کرده‌اند. بعد از معرفی داتسون اسپرتس، هوندا، تویوتا و دایهاتسو نیز، خودرو های اسپرت خود را وارد بازار کرده و خودروهای اسپرت ژاپنی را شیفته خود کردند. اولین مدل اسپرت، 211S بود. این خودرو موتور 988 سی‌سی 4 سیلندر خطی داشت که توان آن برابر 36 اسب بخار بود. این خودرو از کوروت الهام گرفته بود و بدنه فایبرگلاس داشت. تنها 20 نمونه از 211S ارائه شده بود، بنابراین این خودرو کمیاب‌ترین مدل داتسون به شمار می‌رود.

2

  • هوندا S500، S600 و S800

S500، S600 و S800 مجموعه‌ای از خودروهای اسپرت شرکت هوندا بودند. این خودروها در رقابت با خودرو های اسپرت داتسون فوق‌ العاده عمل کردند. S500 موتوری با فنّاوری پیشرفته داشت که توسط متخصصان موتورسیکلت این شرکت طراحی شده بود. این خودرو موتور 4 سیلندر خطی با میل‌سوپاپ دوگانه بالاسری داشت که دارای 4 کاربراتور بود و توانی برابر 44 اسب بخار داشت. وزن کم S500 باعث می‌ شد که این خودرو به راحتی به سرعت 129 کیلومتر بر ساعت برسد. فقط 1363 نمونه از S500 ساخته شد. مدل بعدی یعنی S600، اولین خودروی هوندا بود که تولید انبوه داشت. هم‌چنین اولین خودرویی بود که دارای دو مدل اسپرت و فست بک کوپه بود. S600 مجهز به موتوری بزرگ‌تر بود که توانی برابر 57 اسب بخار داشت و می‌توانست به سرعت 145 کیلومتر بر ساعت برسد.

3

  • تویوتا اسپرت 800

تویوتا اسپرت 800، اولین خودروی اسپرت شرکت تویوتا بود. این خودرو در سال 1965 تولید شد و به طور مستقیم با هوندا S500 رقابت می‌کرد. این خودرو دارای موتور 800 سی‌سی چهار سیلندر و دو کاربراتور بود که توانی برابر 28 اسب بخار داشت. موتور تویوتا اسپرت 800 به اندازه‌ ای قدرتمند بود تا بتواند آن را به سرعت 72 کیلومتر بر ساعت در شهر و 161 کیلومتر بر ساعت در مسیر مسابقه برساند. «تاتسو هاسگاوا»، طراح هواپیما در جنگ جهانی دوم، اسپرت 800 را طراحی کرد. اسپرت 800 یکی از اولین خودرو های تولید شده با سان‌روف متحرک یا نیمه کانورتیبل و از پورشه تارگا قدیمی‌تر بود. بیش‌تر خودروها فرمان راست بودند، اما 300 مورد از آن‌ها برای فروش در بازار اکیناوا به صورت فرمان چپ تولید شد؛ زیرا آمریکایی‌ هایی که اکیناوا را اشغال کرده بودند، در سمت راست جاده رانندگی می‌کردند.

4

  • تویوتا 2000 جی تی

تویوتا 2000 جی تی اولین خودروی کلکسیونی و سوپر اسپرت ژاپن بود. این خودرو در سال 1967 تولید شد و نگاه دنیا به ژاپن را متحول کرد؛ زیرا تا قبل از تولید آن، تمام خودرو های تولید شده تقلیدی از خودرو های گذشته بودند. این خودرو دارای موتور 6 سیلندر خطی با سه کاربراتور دوگانه بود که توانی برابر 150 اسب بخار تولید می‌کرد. گیربکس دستی پنج سرعته نیز تنها آپشن این خودرو بود. دیفرانسیل لغزش محدود و ترمز کمکی نیز به صورت استاندارد، برای اولین بار در یک خودروی ژاپنی عرضه می‌شد. تویوتا 2000 طراحی کلاسیک با خطوطی صاف و چراغ مخفی جلو داشت. مدل ویژه‌ای از آن نیز به صورت کانورتیبل برای فیلم «شما فقط دو بار زندگی می‌کنید» جیمز باند ساخته شد.

5

  • داتسون 510

داتسون 510 که اغلب به آن «بی ام و فقیران» گفته می‌شد، از مجموعه خودرو های داتسون بلوبرد بود که در سال‌ های 1968 تا 1973 به فروش می‌رسید. این خودرو به دلیل موفقیت‌ های متعدد نیسان در مسابقات رالی، در خارج از ژاپن بدنام شد و راه را برای فروش نیسان در سراسر دنیا باز کرد. مدلی از 510 که در آمریکا تولید شد، دارای موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر بود که توانی برابر 96 اسب بخار داشت و به سرعت نهایی 161 کیلومتر بر ساعت می‌رسید. عملکرد و قیمت مناسب 510 باعث شد که سال‌ها طرفداران زیادی داشته باشد و تا به امروز خودرویی کلکسیونی باقی بماند. دلیل دیگر محبوبیت 510 آسان بودن تعویض قطعات آن بود. موتور و اجزای آن به راحتی قابل ارتقا بودند و قدرت این خودروی اسپرت را افزایش می‌دادند.

6

  • داتسون Z240 یا نیسان فیر لیدی Z

داتسون Z240 که به نیسان فیر لیدی Z و نیسان 30S نیز معروف است، اولین نسل کوپه‌ های دو نفره ZGT بود که امروزه طرفداران زیادی دارد. این خودرو دارای موتور 13.6 مترمربع چهار سیلندر بود که با کاربراتور دو دهانه هیتاچی SU تغذیه می‌شد. این موتور توانی برابر 151 اسب بخار داشت و گشتاور آن 198 نیوتن بر متر بود. این خودرو دارای سیستم تعلیق جلو مک فرسون استرات و سیستم تعلیق عقب چپ‌من استرات بود. موتور Z240 با موتور نیسان اسکای‌لاین یا موتور هشت سیلندر بلوک کوچک جایگزین شد و این خودرو هم‌چنان محبوب باقی ماند. تغییرات بدنه Z240 بسیار پر طرفدار است. بادشکن جلو و اسپویلر عقب، سپر بزرگ‌تر و قابلیت کانورتیبل شدن خودرو نیز فراهم شده است.

7

  • مزدا RX2

مزدا RX2 مدل ویژه‌ای از نسل اول مزدا 616 به شمار می‌رفت. ویژگی خاص این خودرو ارائه موتور وانکل مزدا به جای موتور 1.6 لیتری چهار سیلندر بود. فیس‌لیفت این خودرو نیز آن را در مقابل مزدا 616 برجسته کرده بود. قسمت جلوی RX2 دوباره طراحی شده بود و داشبورد نیز طراحی کاملاً متفاوتی داشت. موتور چرخشی این خودرو، RX2 را به خودرویی اقتصادی برای خریداران ژاپنی تبدیل کرده بود؛ زیرا RX2 از خودرو های سنتی قوی‌تر بود و رانندگان مالیات جاده‌ای کم‌تری را متحمل می‌شدند. بااین‌حال این خودرو واجد شرایط به راکت مالیاتی بالاتر برای موتور 1.5 لیتری نبود. آر ایکس 2 ساخت نیوزلند و اولین و تنها خودروی دارای موتور چرخشی بود. این خودرو در دو مدل سدان با گیربکس دستی و خودکار و مدل کوپه با گیربکس دستی ارائه شد.

8

  • مزدا RX7 (نسل اول)

مزدا RX7 در سال 1978 رونمایی شد. نسل اول این خودرو جایگزین RX3 شده بود و موتور چرخشی وانکل دو روتوره، موتور وسط و دیفرانسیل عقب داشت. RX7 یک کوپه دو نفره و دارای آپشن صندلی عقب اختیاری بود. برخی ویژگی‌ های RX7 آن را نسبت به خودرو های اسپرت دیگر برتر کرده بود. از جمله، اندازه کوچک، وزن کم و موتور چرخشی کوچک که در محور جلو نصب شده بود و به تعادل جلو و عقب خودرو کمک کرده و مرکز گرانش کم‌تری را فراهم می‌کرد. فروش این خودرو در ژاپن به دلیل پیروی RX7 از مقررات دولت ژاپن افزایش پیدا کرده بود و خریداران ملزم نبودند که به دلیل داشتن خودرویی بزرگ‌تر، مالیات سالانه بیش‌تری پرداخت کنند. RX7، پنج بار در فهرست ده خودروی برتر مجله «خودرو و راننده» قرار گرفت و به همین دلیل خودرویی فوق‌العاده محسوب می‌شد.

9

  • تویوتا MR2

تویوتا MR2 خودرویی دو نفره، دارای موتور وسط و دیفرانسیل عقب است که طی سال‌ های 1984 تا 2007 توسط تویوتا تولید می‌شد. این خودرو کوچک، اقتصادی و اسپرت طراحی شده بود و در ابتدا با سیستم تعلیق جلو و عقب مک فرسون استرات و موتور عرضی تولید شد. موتور اصلی MR2 توانی برابر 112 اسب بخار داشت، اما با گذشت زمان بهبود یافته و در نهایت مجهز به توربوشارژر شد. موتور کوچک MR2 به راحتی تعویض می‌شد و به همین دلیل خودرویی محبوب بود. تعویض موتور، قدرت و سرعت موتور را بیش‌تر کرده و آن را به خودرویی مسابقه‌ای و فوق‌العاده تبدیل می‌کرد. تویوتا در آخرین سال تولید نسل اول MR2، پکیج «سوپر ادیشن» را ارائه کرد که علاوه بر امکانات قبلی، ویژگی‌ هایی جدیدی مانند فرمان «مومو»، دسته‌دنده، صندلی‌ های «ریکارو میلانو» هم‌رنگ با درب خودرو و آرم «سوپر ادیشن» روی آفتاب‌گیر عقب و قسمت‌ های جانبی را نیز به این خودرو اضافه کرد.

10

  • هوندا CRX

CRX خودرویی اسپرت و کوچک و چابک بود که طی سال‌ های 1984 تا 1991 توسط هوندا تولید می‌شد. این خودرو اسپرت اقتصادی به دلیل عملکرد، هندلینگ نرم و مصرف سوخت پایین مورد توجه قرار گرفت. نسل اول این خودرو به خوبی مورد استقبال قرار گرفت، اما نسل دوم آن طرفداران بیش‌تری داشت. نسل دوم سی آر ایکس دارای موتور محبوب B16A VTEC هوندا بود. این موتور مجهز به زمان‌بندی متغیر سوپاپ بود که در دور موتور های بالا به آن قدرت بیش‌تری می‌بخشید. این موتور توانی برابر 148 اسب بخار داشت. این دومین خودروی تولید شده توسط هوندا بود که موتور VTEC داشت. موتور این خودرو اغلب با موتور آکورا اینتگرا که بزرگ‌تر و مجهز به توربو شارژر بود جایگزین می‌شد. با وجود این‌که بیش از بیست سال از تولید آخرین سی آر ایکس می‌گذرد، این خودرو هنوز هم طرفداران بسیاری دارد.

ارسال نظر