استیو جابز آرزو داشت تا در سال 2008 Apple Car را روانه بازار کند

استیو جابز را جزو افرادی در نظر بگیرید که در آرزوی خلق Apple Car به سر می‌برد. در سال 2008 که مدت زمان زیادی از معرفی iPhone توسط رهبر Apple نگذشته بود، وی به دنبال خلق یک آرزوی دیرینه و البته بزرگ بود. Tony Fadell که در آن زمان به تازگی قائم‌مقام Apple شده بود، از صحبت‌هایش با جابز در خصوص ساخت iCar سخن می‌گوید.

استیو جابز آرزو داشت تا در سال 2008 Apple Car را روانه بازار کند

Tony Fadell که در آن زمان به تازگی قائم‌مقام Apple شده بود، از صحبت‌هایش با جابز در خصوص ساخت iCar سخن می‌گوید.

Tony Fadell مؤسس و خالق iPod با اعتمادبه نفس از یک آرزوی طولانی‌مدت سخن می‌گوید

به گزارش کلیک، Jobs و Fadell که در ارائه iPod و iPhone با یکدیگر همکاری کرده بودند، ایده‌هایشان در خصوص طراحی یک ماشین با امکانات متعدد را با هم تبادل می‌کردند. Fadell در مصاحبه‌ای که با گزارشگر Bloomber، Emily Chang داشت اظهار داشت: «ما چندین بار با یکدیگر به پیاده‌روی رفتیم و ایده‌های مختلفی را مطرح کردیم. اگر قرار بود یک خودرو تولید کنیم، چه چیزی باید می‌ساختیم؟ داشبورد آن به شکلی در می‌آمد؟ صندلی‌های آن چگونه باید طراحی می‌شد؟ سوخت یا منبع تغذیه آن چه چیزی می‌شد؟

Jobs تصمیم گرفته بود که در آن زمان زیاد فراتر نرود. این صحبت‌ها زمانی صورت گرفت که صنعت خودروی امریکا رسماً در حال فروپاشی بود و اپل نیز سخت درگیر جاانداختن iPhone به عنوان یک محصول راهبردی بود. Fadell که در برنامه Studio 1.0 Bloomberg حاضر شده بود افزود: «دیترویت که مرکز صنعت خودروی امریکاست در آن زمان تبدیل به شهر مردگان شده بود. پس مطرح‌کردن این ایده در آن زمان یک شوخی مضحک به شمار می‌رفت.»

پس از مرگ Jobs در سال 2011، دیترویت خود را سرپا کرده بود و Apple نیز - همانند رقبای Silicon Valley خود یعنی Uber و Alphabet شرکت مادر Google - خود را بیش از پیش به تولید خودروی رؤیاییش نزدیک کرده بود. صدها نفر از مهندسین و متخصصین فناوری‌های روبوتیک و منبع تغذیه گرد هم آمده‌ بودند تا خودرویی طراحی کنند که نهایتاً در فوریه سال 2020 روانه بازار شود. برای این کار در ترازنامه‌های خود بیش از 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده بودند که Apple با این منابع نه تنها می‌توانست خودرو تولید کند بلکه ساخت فضاپیما نیز زیاد دور از ذهن نبود.

488x-1

به قول Fadell تلفن‌ همراه و خودرو زیاد با هم فرقی ندارند. وی که اکنون مدیر اجرایی شرکت Nest، یکی از زیر‌شاخه‌های هلدینگ Alphabet بوده و در حوزه لوازم خانگی هوشمند فعالیت می‌کند اظهار داشت: «ماشین باتری، کامپیوتر و موتور و ساختار مکانیکی دارد. اگر به iPhone نگاهی بیاندازید همان چیزها را خواهید دید. iPhone حتی موتور هم دارد. اما کار سختی که در پیش رو است نحوه ارتباط این اجزا و فراهم‌آوردن امکان خودرانی برای این خودرو است.»

ایده تولید خودروی Apple حتی پیش از سال 2008 مطرح شده بود. این جمله را Phil Schiller معاونت ارشد بازاریابی Apple در سال 2012 و در جمع مدیران ارشدی که درباره ساخت خودرو حتی پیش از ارائه iPhone در سال 2007 بحث می‌کردند مطرح کرد. Mickey Drexler عضو اسبق هیئت مدیره Apple و رئیس کنونی J.Crew Group نیز در سال 2012 اعتراف کرد که Steve Jobs رؤیای ساخت یک خودرو را در ذهنش می‌پروراند.

بر اساس گفته‌های Fadell که در آن زمان اطلاعات دست اولی از طرح‌های خودروی Apple در دست نداشت، جابز که خود مرسدس می‌راند به بسیاری از پروژه‌ها «نه» گفته بود. وی گفت: «دوربین و تلویزیون جزو محصولاتی بودند که شرکت برای ارائه آنها برنامه‌ریزی کرده بود اما به خاطر تولید iPhone از ساخت آنها صرفنظر کرده بود. در پایان آن روز، بزرگترین چیزی که تأثیری شگرف بر دنیا داشت چه بود؟ ما هم گفتیم، «باشد»، تمام انرژی خود را متمرکز آن خواهیم کرد و از همه موارد دیگر صرفنظر می‌کنیم.»

در سال‌های بعد، صنعت خودرو هنوز تحت تأثیر پیشرفت‌های تکنولوژی بود و به قول Fadell «روزهای آغازین» در تکامل خودرو بود به خصوص در حوزه تولید انبوه خودروهای برقی. وی گفت: «Silicon Valley نرم‌افزار را به عنوان بزرگترین مزیتش در شرط‌بندی با صنعت خودرو در نظر می‌گرفت. به نظر من شما می‌توانید به برخی از تغییرات بزرگ که در شیوه تفکر ما نسبت به اینگونه خودروها و قابلیت دسترسی ما به آنها بر اساس قیمت روی داده است توجه کنید. با این حال با رهایی کامل از فناوری‌های کنونی حدود هفت الی ده سال فاصله داریم. وقتی می‌بینید که iPhone از هشت سال پیش تا کنون چه پیشرفت‌هایی کرده است، بیشتر از این مقدار را باید برای خودروها در نظر بگیرید.

ارسال نظر