Joby، یک هواپیمای 16 ملخه با برد بلند، پرسرعت و قابل تبدیل

به لطف پیشرفت‌های به عمل آمده در فناوری باتری، دستیابی به یک هواپیمای شخصی برقی با امکان برخاستن و فرود افقی (VTOL) زیاد هم دور از ذهن نیست.

Joby، یک هواپیمای 16 ملخه با برد بلند، پرسرعت و قابل تبدیل

به گزارش کلیک،صنایع هوایی Joby دست به خلق یک هواپیمای دو سرنشینه فوق‌العاده کرده که با استفاده از 12 ملخ برقی قابلیت VTOL چند ملخه را به این هواپیما افزوده است. زمانیکه این هواپیما به سرعت کروز می‌رسد، این روتورها به حالت آیرودینامیکی همانند یک گلوله درآمده و امکان دستیابی به سرعت 200 مایل بر ساعت (322 کیلومتر بر ساعت) و برد 200 مایل با استفاده از چهار ملخ بهینه‌شده کروز که در پشت بال و دم قرار دارد، فراهم می‌شود.

joby-s2-vtol-electric-aircraft-tilting-multirotor-6

کارآفرین سریالی JoeBen Bevirt پس از فروش لوازم دوربین خم‌شدنی ابداعی خود تحت برند Joby، نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت. وی در سال 2008 با استفاده از برند Joby Energy توانست با تمرکز بر توربین‌های بادی هوایی وارد حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر شود.

برای تولید ژنراتورهای بادی قابل پرواز نیاز به سیستم‌های کنترلی و ژنراتورهای برقی بود و این کار نیازمند خلق فناوری‌های جدیدی در حوزه روبه‌رشدی به نام هوانوردی برقی داشت. از این رو دو برند جدید Joby Aviation و Joby Motors چشم به جهان گشودند.

اولین هواپیمای تولیدی این شرکت یک طرح مفهومی با شکلی کاملا جدید بود. این محصول یک هواپیمای برقی دو سرنشینه با ملخ‌های تغییرپذیر بود که با استفاده از امکان برخاستن و فرود افقی (VTOL) قادر بود به سرعت و برد بالا دست یابد.

Joby S2 با استفاده از مزایای سرعت، پاسخ‌دهی و کارایی موتورهای برقی و نیز بهره‌بردن از 16 ملخ در کنار بال‌ها و دم نازک و V شکل محصول فوق‌العاده‌ای بود. به دلیل سرعت و چرخش بالای موتورهای برقی، ملخ‌های این هواپیما برخلاف آنچه که در هلی‌کوپترها وجود دارد، نیاز به کنترل چرخشی ندارند.

دوازده عدد از ملخ‌های موجود به گونه‌ای هستند که امکان تغییر زاویه دارند. به این شکل که برای برخاستن و یا فرود به صورت افقی رو به بالا رفته و برای حرکت رو به جلو و سرعت گرفتن یک تغییر زاویه 90 درجه‌ای به خود می‌گیرند. همچنین این ملخ‌ها بگونه‌ای طراحی شده‌اند که با کاهش سرعت امکان برخاستن بی‌نقص را فراهم می‌آورد. داشتن 12 ملخ بر روی این هواپیما بدین معناست که اگر یک یا دو تا از ملخ‌ها از کار بیافتند هیچ خللی در کار هواپیما وارد نخواهد آمد.

joby-s2-vtol-electric-aircraft-tilting-multirotor-8

عملکرد چندملخه برقی با حالت تغییر زاویه اخیراً در محصول جدید NASA با نام GL-10 مورد استفاده قرار گرفته بود، اما زمانی که موضوع دستیابی به سرعت کروز مطرح می‌شود، Joby S2 ترفند دیگرش را نمایان می‌کند؛ تمام 12 ملخ با تغییر حالت به شکل گلوله درآمده تا کمترین مقاومت هوایی را ایجاد کنند، سپس چهار ملخ انتهایی شروع به کار می‌کنند. این چهار ملخ که در پشت بال‌ها و دم قرار دارند، به صورت خاص برای حالت کروز بهینه شده‌اند.

در حالت کروز، S2 برای رسیدن به سرعت 200 مایل بر ساعت (322 کیلومتر بر ساعت) طراحی شده که برای مثال بسیار بالاتر از سرعت 120 مایل بر ساعت (193 کیلومتر بر ساعت) هلی‌کوپتر Robinson R22 و سرعت 60 مایل بر ساعت (97 کیلومتر بر ساعت) Cessna 172 است.

این هواپیما که از باتری‌های اکسید منگنز کبالت نیکل لیتیوم استفاده می‌کند، قادر است پیش از آنکه به حد بازگشت 45 دقیقه‌ای که توسط اداره هوانوردی فدرال (FAA) تعیین شده دست پیدا کند، به برد 200 مایلی (322 کیلومتر) دست یابد. امکان افزایش این برد با استفاده از فرود و برخاست عادی به جای VTOL فراهم بوده و از آنجاییکه هر ملخ به موتور برقی متصل است، امکان استفاده از بادهای محیطی برای اینکه در مصرف باتری صرفه‌جویی شود نیز وجود دارد.

Joby ادعا کرده که می‌تواند این هواپیما را با قیمتی حدود 200،000 دلار تولید کند و به دلیل عملکرد کاملا برقی آن، هزینه‌های جاری تنها می‌تواند کسری از هزینه تولید هلی‌کوپترهای رایج باشد.

بنابراین آنچه که ما در اختیار داریم یک هواپیمای دوسرنشینه با سهولت و راحتی یک هلی‌کوپتر، پایداری و کاهش سروصدا با استفاده از سیستم 12 ملخه، کارایی و نگهداری پایین بواسطه استفاده از سامانه الکتریکی و دستیابی به سرعت بالا همانند هلی‌کوپترهای ملخ ثابت. طراحی منحصربفرد که فقط به دلیل استفاده از فناوری بی‌نظیر باتری‌های لیتیومی و موتورهای برقی با قدرت بالا امکان‌پذیر می‌باشد.

این طراحی برای یک مبتکر واقعی که کار خود را با یک شرکت بسیار موفق به صورت کاملا مستند آغاز کرده، پیروزی بی‌چون و چرایی محسوب می‌شود. بنابراین باید منتظر باشیم که تیم Joby Aviation معجزه دیگری را خلق کنند.

ارسال نظر