دنیای بدون اتومبیل؛ یک ماه یا برای همیشه؟

در ماه اکتبر در شهر ژوهانسبورگ پایتخت آفریقای جنوبی طرحی پیاده شد که در آن مردم به مدت یک ماه هرگونه رانندگی با اتومبیل های سواری را متوقف کردند.

دنیای بدون اتومبیل؛ یک ماه یا برای همیشه؟

به گزارش کلیک، هدف از اجرای این طرح که آن را " The Eco Mobility Challenge " (تلاش برای پیاده سازی سیستم حمل و نقل دوست دار محیط زیست) نامیدند، ایجاد تصویری واقعی از یک شهر پایدارتر و توسعه یافته تر بود. برای تشویق مردم به عدم استفاده از خودروهای شخصی مسئولان شهری برخی خطوط دوچرخه سواری و اتوبوس های عمومی جدید را هم ایجاد کردند. اما نتیجه این آزمایش یک ماهه چه بود؟

نخستین بار این طرح سال گذشته در کشور کره جنوبی و در شهر Suwon اجرا شد، جایی که در آن مردم به مدت یک ماه استفاده از هر نوع خودروی شخصی را ممنوع کردند. کونارد اتو زیمرمن کسی که ایده او به نام The Urban Idea کمک زیادی در به وجود آمدن فکر اجرای چنین طرحی کرد، می گوید: حدود 4000 نفر از ساکنان این شهر رانندگی را به کل تعطیل کردند که در نتیجه آن محیط شهر به محیطی خالی از خودروهای سواری تبدیل شد.
اما طرحی که امسال اجرا شد، بسیار گسترده تر و وسیع تر از نمونه های مشابه خود بود. به گفته اوتو زیمرمن، بخش تجاری مرکزی ژوهانسبورگ که Sandton نام دارد، روزانه در حدود 50 برابر بیشتر از Suwon تردد و رفت و آمد را به خود می بیند.
در این آزمایش عبور و مرور هیچ اتومبیلی در ژوهانسبورگ ممنوع و متوقف نشد، اما مسئولین شهری تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا مردم را مجاب به استفاده از وسایل نقلیه عمومی کنند. از جمله این تلاش ها می توان به ایجاد خطوط جدید دوچرخه سواری، عریض تر کردن پیاده رو ها, ایجاد اماکن مخصوص پارک دوچرخه، راه اندازی سیستم قطار شهری، ایجاد ایستگاه های کرایه دوچرخه، و بطور کلی تعطیل کردن تردد در خیابان های اصلی اشاره کرد.
با اجرای این طرح، برخی از خطوط مسیرهای اصلی سواره رو، به طور ویژه به اتوبوس های شهری جدید و تندرو اختصاص داده شد.
پس از اجرای طرح، بازخورد مردم نسبت به استفاده از دوچرخه و اتوبوس و قطارهای شهری نیز مثبت و خوب بود. اما طبق گفته اوتو زیمرمن بسیاری از مردم از ایجاد شلوغی و ازدحام در برخی ساعات خاص روز شکایت داشتند. او می گوید: آن ها احساس کردند که اگر همین وضع ادامه یابد سرانجام شهر با مشکل شلوغی و تجمع بیش از حد مواجه خواهد شد.
برخی دیگر از مردم، حتی اگر ناوگان حمل و نقل عمومی آن ها را سریعتر و آسوده تر جابجا می کرد، اشتیاقی به جدا شدن از خودروهای شخصی شان نشان ندادند. بسیاری از مردم به استفاده از اتومبیل های خود ادامه دادند؛ اما با تمام این تفاسیر، در طول ماه اکتبر میزان سرنشینان خودروهای شخصی حدود 22 درصد کاهش زیمرمن اظهار می کند: با این وجود این شهر امیدوار به تغییر فرهنگ و نوع تردد عابرین است و بالاترین هدف از اجرای این طرح این است که مردم تصویری از یک آینده بدون خودروی سواری را ارائه دهند.
او می گوید: بسیاری از مردم از ایجاد هرگونه تغییر و این که مبادا چیزهایی را که دارند از دست بدهند ابراز نگرانی و دلواپسی می کنند. مردم باید به عنوان بخش مهمی از آزمایش ها و طرح های اجرایی در محیط اطراف خود به حساب آیند.
نتیجه و دستاوردی که این آزمایش داشت این بود که شهر ژوهانسبورگ به تحقق رویای "جهان بدون اتومبیل" بسیار نزدیک شد. شهر اسلو نیز اخیراً به عنوان بزرگترین شهر اجرا کننده طرح ممنوع کردن استفاده از خودروهای شخصی در بخش مرکزی شهر به حساب می آید. و مسئولین شهر مادرید هم در نظر دارند تا قبل از سال 2020 رفت و آمد خودرو های شخصی را در 500 نقطه از نواحی مرکزی شهر متوقف سازند.
اجرای این طرح به مردم شهر یک درک واقعی و صحیح از این موضوع را ارائه داد که زندگی با تعداد خودروهای کمتر به چه شکل می تواند در زندگی انها تاثیرگذار باشد؛.این به نوبه خود یعنی کاهش انتشار مقادیر زیادی از دی اکسید کربن در هوا و به کارگیری هر چه بیشتر و بهتر وسایل حمل و نقل عمومی.
اوتو زیمرمن اعتقاد دارد: اگر وسیله ای به نام اتومبیل هرگز اختراع نمی شد، تصویر شهرها با آنچه که الان از آن ها می بینیم کاملا تغییر پیدا می کرد. هرج و مرج ها و شلوغی های کنونی موجود در شهرها به شدت کاهش می یافت و جا برای کار کردن بیشتر روی زیرساخت های سیستم حمل و نقل پیاده و یا استفاده از دوچرخه بسیار بازتر می شد. هدف از این اقدامات این است که مسئولان را وادار به ارائه یک تصویر واقعی از یک آینده eco-mobile(حمل و نقل دوست دار محیط زیست) کنیم و نیز مقابله و مبارزه با لابی گری و فعالیت های انتفاعی توسط شرکت ها و کارخانه های خودروسازی کند.
منبع : techinsider

ارسال نظر