علت تشکیل نوارهای رنگی روی سطح سیاره مشتری کشف شد!

رسانه کلیک - دانشمندان هوا و فضا به کمک محاسبات و مدل سازی های پیچیده، موفق به کشف علت وجود نوارهای رنگی خیره کننده روی سطح سیاره مشتری شدند.

علت تشکیل نوارهای رنگی روی سطح سیاره مشتری کشف شد!

سیاره مشتری احتمالا زیباترین و خیره کننده ترین سیاره منظومه شمسی است. این سیاره از گازهای رنگی که با سرعت حرکت می کنند تشکیل شده است. در این سیاره طوفان هایی اتفاق می افتد که قدرت نابودی سیاره زمین را به طور کامل دارند. هر آن چه ما می بینیم در فضای اطراف این سیاره در حال رخ دادن است؛ بنابراین کشف آنچه واقعا در عمق این سیاره اتفاق می افتد، کمی دشوار خواهد بود.

اکنون با استفاده از محاسبات عجیب و غریب و مدل های تندبادی که از الگوهای آب و هوایی زمین الهام گرفته شده است، محققین نظریه جدیدی در رابطه با علت وجود نوارهای رنگی سیاره مشتری که با نظم خاصی کنار هم قرار گرفته اند، دارند.

دانشمندان در این مطالعه که در The Astrophysical Journal منتشر شده، توضیح دادند که ظاهرا تندبادهایی که در سیاره مشتری اتفاق می افتد، جلوی جریان گازهای مغناطیسی حاضر در عمق این سیاره را می گیرد. تندبادها جریان گازهای موجود در اتمسفر خارجی سیاره را کنترل می کنند و به همین علت نوارهای رنگی آمونیاکی در همین محیط اطراف سیاره پیچیده شده اند. این تندبادها مسافت بسیار زیادی را در اطراف سیاره طی می کنند، اما درست هنگامی که به گازهای مغناطیسی می رسند، متوقف می شوند.

دکتر جفری پارکر (Jeffery Parker) از آزمایشگاه ملی Livemore طی بیانیه ای اعلام کرد:

گازهای درونی سیاره مشتری مغناطیسی هستند؛ به همین علت نظریه ما توضیح می دهد که چرا تندبادها می توانند تنها تا سطح این سیاره پیش بروند و قدرت پیشروی به عمق آن را ندارند.

تندبادهای کره زمین هم تقریبا عملکرد مشابهی دارند، اما تفاوت کره زمین و سیاره مشتری آن است که سیاره مشتری دارای سطح سنگی سختی نیست که بتواند باعث مختل شدن جریان تندبادها شود. با استناد به مشاهدات فضاپیمای جونو (فضاپیمای ناسا)، ابرهای سیاره مشتری هزاران مایل در سطح این سیاره حرکت می کنند و میدان مغناطیسی قوی سیاره علت نحوه قرارگیری این نوارها را در کنار یکدیگر توصیف می کند.

ارسال نظر