درخواست FBI از شرکت‌های آمریکایی برای عدم استفاده از آنتی ویروس کاسپرسکی

رسانه کلیک - سازمان FBI طی ملاقاتی که با چند شرکت و سازمان دولتی داشته است از آن‌ها خواسته تا از برنامه‌های امنیتی Kaspersky (کسپرسکی) استفاده نکنند.

درخواست FBI از شرکت‌های آمریکایی برای عدم استفاده از آنتی ویروس کاسپرسکی

جدال بین آزمایشگاه کسپرسکی روسیه با دولت آمریکا کماکان ادامه دارد و می تواند تاثیرات خود را برای ارتباط با بخش خصوصی داشته باشد. بر اساس گزارشات جدید، سازمان FBI با شرکت‌ها و سازمان‌هایی که در آمریکا از برنامه‌های امنیتی شرکت Kaspersky (کسپرسکی) استفاده می‌کنند، ملاقات کرده است تا هشدار دهد این شرکت امنیتی (کسپرسکی) یک خطر جدی برای آن‌ها محسوب می‌شود. هم اکنون بیشتر سازمان‌ها و شرکت‌ها در آمریکا جهت حفظ و ارتقا امنیت خود از محصولات امنیتی شرکت کسپرسکی استفاده می‌کنند.

شرکت های آمریکایی که FBI در این زمینه با آنها جلساتی را برگزار کرده عمدتا در بخش انرژی و به خصوص در بخش مدیریت نیروگاه‌های هسته ای فعال هستند یا از سیستم های کنترل صنعتی و سیستم های SCADA استفاده می‌کنند. FBI بر اساس اسناد و مدارک خود اعلام کرده است که کسپرسکی همکاری های امنیتی نامناسبی با دولت روسیه داشته و تا به امروز آن‌ها را افشا نکرده است.

کسپرسکی مدعی است این اتهامات توسط یکی از کارکنان سابق و بدخلق این شرکت وارد شده و همه آنها بی پایه و اساس هستند. واکنش شرکت‌های آمریکایی به ادعاهای FBI مختلف بوده و در حالی که برخی از آنها ادعاهای مذکور را پذیرفته اند، برخی دیگر نیز با بدبینی به آنها نگریسته اند.

مقامات ادعا می کنند که این شرکت شخص ثالث روسی نمی تواند با حفاظت از زیرساخت های حیاتی آمریکا مورد اعتماد قرار گیرد. در مقابل شرکت کسپرسکی این ادعاها را انکار می کند، پنچشنبه، مدیر عامل شرکت امنیتی شرکت Kaspersky Lab، یوجین کسپرسکی، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که وی مایل است که کد منبعش را به دولت ایالات متحده نشان دهد. در حالی که آقای کسپرسکی اصرار میکند آماده است که قبل از کنگره شهادت بدهد گفت: هرکاری که میتوانم را انجام میدهم تا ثابت کنم ما رفتار بدخواهانه ای نداریم."

تمایل برای به اشتراک گذاشتن کد منبع ، پس از این پیشنهاد در مجلس سنا مطرح شد که "وزارت دفاع را از استفاده از سیستم عامل های نرم افزاری توسعه یافته توسط کسپرسکی ممنوع می کند." وی ادامه می دهد: "وزیر دفاع باید اطمینان حاصل کند که هر ارتباط شبکه ای بین وزارت دفاع و یک سازمان یا سازمان دولتی ایالت متحده که از شبکه های خود استفاده می کند یا یک پلت فرم نرم افزاری [مرتبط با آزمایشگاه کسپرسکی] را میزبانی می کند، بلافاصله قطع می شود. "

کد های منبع چه در اختیار روسیه قرار داده شوند و چه در اختیار امریکا، خطرات همان ها هستند. این امر به این دولت ها فرصت می دهد تا آسیب پذیری های امنیتی ای را شناسایی کنند که ممکن است به هیچ نحو دیگری قادر به پیدا کردن آن نباشند. اخیرا روسیه به طور روشن به حملات سایبری متعدد، شامل نفوذ به یاهو ایمیل و هک DNC متهم شده است. اما ایالات متحده نیز آسیب پذیری های امنیتی را برای سال ها ذخیره کرده است تا به عنوان سلاح سایبری از آن ها استفاده کند.

شیوع جهانی باج افزار ها در این مدت اخیر ریشه در ابزاری دارد که آژانس امنیت ملی آمریکا در اختیار داشته و توسط گروهی موسوم به Shadow Brokers فاش شده است. مایکروسافت در بیانیه ای به دنبال حملات باج افزار WannaCry گفته است: "داستان این سلاح های متعارف مثل آن است که موشک های Tomahawk ارتش ایالات متحده دزدیده شوند."

ارسال نظر