بهترین نرم‌افزار‌های طراحی و مدل‌سازی سه‌بعدی را بشناسید

رسانه کلیک - مهندسان، طراحان و مدلسازان همیشه به دنبال بهترین نرم‌‌افزار‌ها در زمینه طراحی و مدلسازی هستند. در این مطلب به معرفی نرم‌افزار‌های برتر مدلسازی سه‌بعدی پرداخته‌ایم.

بهترین نرم‌افزار‌های طراحی و مدل‌سازی سه‌بعدی را بشناسید

آیا شما به دنبال نرم‌افزار مناسب برای پروژه طراحی خود هستید؟ و با به دنبال بهترین برنامه مهندسی برای یک شرکت یا کلاس هستید؟ در این مطلب به معرفی بهترین نرم‌افزار‌های مدل‌سازی سه‌بعدی پرداخته‌ایم و برای هر یک از این برنامه‌ها توضیح مختصری ارائه داده‌ایم. به یاد داشته باشید که این نرم‌افزار‌ها از سیستم شما استفاده می‌کنند بنابراین بهتر است قبل از انتخاب نرم‌افزار مورد نظر خود، مشخصات سخت‌افزاری مورد نیاز برای اجرای نرم‌افزار‌ها را مورد بررسی قرار دهید و سپس نرم‌افزار خود را انتخاب کنید. بسیاری از توسعه‌دهندگان نرم‌افزار‌ها، هم حداقل مشخصات سخت‌افزاری مورد نیاز برای اجرای نرم‌افزار مورد نظر را ارائه می‌دهند و هم سیستم پیشنهادی برای بهتر اجرا شدن نرم‌افزار را اعلام می‌کنند. اگر سیستم شما از دسته حداقل مشخصات سخت‌افزاری است، شما می‌توانید نرم‌افزار را اجرا کنید اما بسته به مشخصات سخت‌افزاری سیستم‌تان می‌توانید به ویژگی‌های نرم‌افزار دسترسی پیدا کنید. توصیه می‌شود برای دسترسی کامل به تمامی ویژگی‌های یک نرم‌افزار تخصصی مدل‌سازی سه بعدی، به سیستم پیشنهادی معرفی شده تمرکز بیشتری داشته باشید و سعی کنید پیکربندی سخت‌افزاری سیستم خود را به پیکربندی سخت‌افزاری سیستم پیشنهادی نرم‌افزار نزدیک و یا مطابقت کنید.

Blender (رایگان)

1th pic

نرم‌افزار Blender همچنان یکی از برنامه‌های محبوب برای طراحی محسوب می‌شود که بصورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. این نرم‌افزار برای آن دسته از کسانی که می‌خواهند یادگیری مدل‌سازی و طراحی را بصورت رایگان شروع کنند، گزینه خوبی است. چرا که کاربران به راحتی می‌توانند با تمامی گزینه‌های نرم‌افزار کار کنند و درنهایت به مرور زمان مدل‌سازی و طراحی را یاد بگیرند. از آنجا که این نرم‌افزار بر پایه پلتفرم متن باز (Open Source) برنامه‌نویسی و طراحی شده است لذا به شما این امکان را می‌دهد تا از همان شروع کار به مدل‌سازی، طراحی انیمیشن، شبیه‌سازی رندر، ردیابی حرکت، ایجاد و طراحی کامل بازی و بسیاری از کارهای دیگر بپردازید؛ این برنامه می‌تواند برای مدل سازی یک الگو، بازکردن UV، شبیه‌سازی مایع، قسمت‌های پوستی، مفصل‌ها و استخوان‌بندی کاراکترها، تحرک‌بخشی و جان دادن به اشیاهای پروژه، پردازش کارها و سایر شبیه‌سازی‌ها استفاده شود. شما می‌توانید از این برنامه برای ویرایش غیر خطی و ترکیب و ایجاد تعاملی بین برنامه‌های کاربردی سه بعدی مثل بازی‌ها استفاده کنید. Blender در سیستم عامل‌های لینوکس، مکینتاش و ویندوز قابل اجراست. در ابزارهای Blender ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند شبیه‌سازی اجسام صلب، حرکت‌های نرم بدنی، مایعات، ساختن شخصیت‌های قدرتمند، و اصلاح قسمت‌های مختلف مبتنی بر ابزارهای مدل‌سازی و ابزارهای انیمیشن، گره بر اساس مواد و ترکیب سیستم و پایتون برایبرنامه‌نویسی گنجانده شده است. برخلاف برخی از نرم‌افزار‌های موجود در این فهرست، Blender می‌تواند چندین مرحله و وظیفه را برای تکمیل شدن محصول نهایی انجام دهد. در همین حال شما به ابزار‌های مورد نیاز برای طراحی و مدل‌سازی اشراف پیدا ‌می‌کنید البته این نکته را یادآوری کنیم که آشنایی با مدل‌سازی اولیه نیازمند کمی صبر است چرا که باید زمان زیادی را برای یادگیری ابزار‌ها و گزینه‌های عجیب و غریب موجود در نرم‌افزار Blender صرف کنید.

CINEMA 4D (شروع قیمت از ۳۴۹۵ دلار)

2th pic

نرم‌افزار CINEMA 4D شرکت Maxon تمرکز ویژه‌ای بر روی طراحی و مدل‌سازی پیشرفته و حرفه‌ای دارد به گونه‌ای که این نرم‌افزار برای طراحی مفهومی و اضافه کردن لایه‌های پیچیده به پروژه‌های هنری ایده‌آل است. رابط کاربری نرم‌افزار با ابزار‌های دقیق طراحی مدل‌سازی سه‌بعدی پیشرفته پر شده است. برای هر ابزار یک بخش راهنما (Help) طراحی شده که کاربر می‌تواند در مواقع نیاز از آن استفاده کند. به‌روز‌سانی‌های نرم‌افزار بصورت مرتب و دقیق انجام می‌شود و بدین‌ ترتیب کیفیت ابزار‌ها و گزینه‌های موجود در نرم‌افزار را بهبود می‌بخشد. این برنامه قابلیت مدلسازی رویه‌ای و چندضلعی، متحرک سازی، نورپردازی، ایجاد بافت، رندر و ویژگی های رایج برنامه های مدل‌سازی سه‌بعدی را دارد. شرکت MAXON چهار مدل از برنامه CINEMA 4D ارائه کرده است: یک برنامه Cinema 4D Prime اصلی، یک نسخه Broadcast با ویژگی های موشن گرافیک اضافی، نسخه Visualize که قابلیت هایی برای طراحی معماری ارائه می دهد و Studio که شامل تمام این موارد است.

AUTODESK MAYA (قیمت لایسنس یک ساله نرم‌افزار: ۱۴۷۰ دلار)

3th pic

نرم‌افزار AUTODESK MAYA که به مایا معروف است، یک نرم‌افزار گرافیک کامپیوتری سه‌بعدی است که بر روی سیستم عامل‌های ویندوز، OS X و لینوکس اجرا می‌شود و در ابتدا توسط شرکت Alias Systems ساخته شده بود و اکنون متعلق به شرکت Autodesk است و توسط این شرکت توسعه می‌یابد. از نرم افزار مایا برای ساخت برنامه‌های سه بعدی تعاملی مثل بازی‌های ویدئویی، فیلم‌های انیمیشنی، سریال‌های تلویزیونی یا جلوه‌های ویژه استفاده می شود. کاربران یک فضای مجازی (صحنه) تعریف می‌کنند تا رسانه‌های یک پروژه خاص را استفاده و ویرایش کنند. صحنه‌ها را می‌توان در فرمت‌های زیادی ذخیره کرد و فرمت پیش فرض آن Maya Binary است. نرم افزار مایا از یک ساختار گرافیکی گره‌ای (Node) استفاده می‌کند. صحنه ها مبتنی بر گره هستند و هر گره، خصوصیات و سفارشی‌سازی مخصوص به خود را دارد. در نتیجه، نمایش بصری یک صحنه کاملا براساس یک شبکه گره‌های متصل به هم است که به اطلاعات یکدیگر وابسته هستند. برای راحتی مشاهده این شبکه ها، یک نمودار dependency و نمودار directed acyclic وجود دارد.

AUTOCAD ( قیمت لایسنس یک ساله نرم‌افزار: ۱۱۷۶ دلار)

4th pic

AUTOCAD نرم‌افزاری است که برای ترسیم نقشه‌های مهندسی و صنعتی به کار می‌رود. این نرم‌افزار از محصولات شرکت آمریکایی AUTODESK است. مهم ترین کاربرد نرم افزار اتوکد، رسم و تولید اشکال و مدلهای دو بعدی و سه بعدی است. آن هم طرح هایی دقیق، سریع، و با کیفیت بالا. ابزارهای این نرم‌افزار به طور معمول در تولید اشکالی مورد استفاده قرار می‌گیرند که دارای ماهیت هندسی می‌باشند. واقعیت این است که اتوکد ابزاری برای ترسیم و مدلسازی است که امکانات و ابزارهای آن برای تمام کاربردها ثابت است شاید بتوان اتوکد را به مجموعه ای از ابزار آلات نقشه کشی شبیه کرد که یک فرد در اختیار گرفته و آماده ترسیم یک نقشه یا طرح می شود (با این تفاوت که دقت، کیفیت، و سرعت کار با اتوکد بسیار بیشتر از ابزار آلات نقشه کشی است.) حال این فرد می تواند از ابزارهایی که در دست دارد برای ترسیم یک نقشه صنعتی یا ساختمانی و یا یک طرح گرافیکی استفاده نماید. شرکت Autodesk دو نسخه خاص از AutoCAD را نیز برای استفاده مهندسان الکترونیک و مکانیک راهی بازار کرده است.

ZBRUSH (قیمت: ۷۹۵ دلار)

5th pic

نرم افزار ZBRUSH یک ابزار مجسمه‌سازی دیجیتالی است که مدلسازی سه بعدی و دو و نیم بعدی، بافت‌دهی و نقاشی را با هم ترکیب می‌کند. این نرم افزار از یک تکنولوژی اختصاصی به نام PIXOL استفاده می‌کند که اطلاعات مربوط به نورپردازی، رنگ، جنس و عمق را برای تمام اشیای درون صحنه ذخیره می‌کند. مهم ترین تفاوت بین ZBRUSH و نرم‌افزارهای مدلسازی سنتی‌تر این است که این نرم‌افزار بیشتر شبیه مجسمه‌سازی است. نرم افزار ZBRUSH برای ساخت مدل‌های با رزولوشن بالا (با بیش از ۴۰ میلیون ضلع) برای استفاده در فیلم‌ها، بازی‌ها و انیمیشن‌ها توسط شرکت‌هایی مانند ILM و Electronic Arts استفاده می‌شود. نرم افزار ZBRUSH از سطوح دینامیک رزولوشن استفاده می‌کند تا به مدلسازها اجازه دهد تغییرات کلی و جزئی روی مدل‌هایشان انجام دهند. مهم ترین دلیل معروف بودن نرم‌افزار ZBRUSH این است که قادر است جزئیاتی با فرکانس متوسط به بالا را منقوش کند که در گذشته با Bump map‌ها نقاشی می‌شدند.

۳DS MAX ( قیمت لایسنس یک ساله نرم‌افزار: ۱۴۷۰ دلار)

6th pic

نرم افزار ۳DS MAX محصول شرکت Autodesk 3DS Max است که در گذشته با نام های ۳D Studio و ۳D Studio Max شناخته می‌شد. این نرم‌افزار یک برنامه گرافیک سه بعدی کامپیوتری برای ساخت انیمیشن‌های سه بعدی، مدل‌ها، بازی‌ها و تصاویر است. این نرم افزار توسط شرکت Autodesk Media and Entertainment توسعه یافته و تولید شده است. این نرم افزار دارای قابلیت‌های مدلسازی و یک ساختار پلاگین انعطاف‌پذیر است و می تواند بر روی پلتفرم Microsoft Windows استفاده شود. این برنامه همواره توسط توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدئویی، بسیاری از استودیوهای تبلیغات تلویزیونی و استودیوهای تجسمی معماری مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین برای ایجاد افکت‌های سینمایی و پیش تجسم فیلم ها استفاده می شود.

SKETCHUP (قیمت: ۶۹۵ دلار)

7th pic

نرم افزار SketchUp (در گذشته Google SketchUp نام داشت) یک برنامه کامپیوتری برای مدل‌سازی سه بعدی است که کاربردهای مختلفی دارد: از جمله معماری، طراحی داخلی، مهندسی عمران و مکانیک، فیلم‌سازی و طراحی بازی‌های ویدئویی. این نرم افزار یک نسخه رایگان به نام SketchUp Make و یک نسخه پولی با قابلیت های بیشتر به نام SketchUp Pro دارد. نرم افزار SketchUp در حال حاضر متعلق به شرکت Trimble Navigation است که یک شرکت تجهیزات نقشه‌برداری، ارزیابی و جهت‌یابی است. سازندگان برنامه استفاده از آن را آسان می‌دانند. یک کتابخانه کد باز آنلاین برای مدل‌های مونتاژ رایگان (مانند پنجره، درب‌ها، اتوموبیل‌ها) به نام ۳D Warehouse وجود دارد که کاربران می‌توانند مدل‌های خود را در آنجا قرار دهند. نرم افزار SketchUp دارای قابلیت کشیدن لایه است و می‌تواند سطوح را به سبک‌های مختلف رندر کند. این برنامه از پلاگین‌های ثالث که در یک سایت به نام Extension Warehouse قرار دارند، پشتیبانی می‌کند تا قابلیت‌های دیگری به آن اضافه شود.

ارسال نظر