ادامه جنجال طرح ممنوعیت حمل لپتاپ در پروازهای آمریکا

در بحث مربوط به ایمنی سفرهای هوایی، مقامات اروپا و ایالات متحده در یک موضوع به توافق رسیده اند: وجود لپ تاپ ها در حین پرواز هواپیما می تواند خطرناک باشد.

ادامه جنجال طرح ممنوعیت حمل لپتاپ در پروازهای آمریکا

به گزارش کلیک، مقامات می‌گویند گسترش طرح ممنوعیت حمل لپ تاپ ها و سایر دستگاه های الکترونیکی پرمصرف در کابین، می تواند تعداد بیشتری از این دستگاه ها را در بخش چمدان ها و بارهای مسافران قرار داده، و خطر آتش سوزی باتری ها را به وجود آورد.
به این ترتیب، اجرای این طرح، که در آن بین دستگاه های ممنوع و مجاز اختلاف تنها در حد میلیمتری است، می تواند تبدیل به یک کابوس شود. سال گذشته، آژانس هوایی سازمان ملل، حمل باتری های لیتیومی اضافه را توسط مسافران، در چمدان ها ممنوع کرد.

دفتر رئیس جمهوری دونالد ترامپ، ابتدای این ماه اعلام کرد که در حال در نظر گرفتن طرح گسترش ممنوعیت لپ تاپ ها و سایر دستگاه های الکترونیکی بزرگ، در کابین هواپیما، و در پروازهایی است که از اروپا به سمت آمریکا حرکت می کنند. در ماه مارس، آمریکا حمل چنین دستگاه هایی را به هواپیما، در پروازهایی ۱۰ خط هوایی در خاورمیانه و شمال آفریقا ممنوع اعلام کرد. دولت آمریکا در دفاع از این طرح گفته است، تروریست‌ها می توانند از این نوع دستگاه ها برای مخفی کردن یک بمب در هواپیما استفاده کنند.
تاکنون برای مسافرانی که از اروپا به آمریکا پرواز کرده اند، لازم نبوده است که از لپ تاپ ها و تبلت های خود جدا شوند.در نشست بین مقامات هوایی اروپا و آمریکا در بروکسل، در هفته گذشته، اعمال هیچ ممنوعیتی مطرح نشد، هرچند وزارت امنیت ملی آمریکا گفته است که این طرح در حال بررسی است.

هفته گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعتراف کرد که اطلاعاتی را در مورد خطرات و تهدیدات وارد به حمل و نقل هوایی در سطح تجاری، در اختیار دیپلمات های روسیه قرار داده است. طبق گزارش های منتشر شده، این اطلاعات مربوط به این احتمال بوده است که دولت اسلامی (داعش) می تواند در یک حمله تروریسی در خط هوایی تجاری، از یک لپ‌تاپ استفاده کند. مجله USA Today با رجوع به یک منبع دولتی، گزارش داده است که باتری لپ تاپ می تواند آن قدر خوب جاسازی شده باشد که ممکن است در بازرسی امنیتی، بدون تشخیص دستگاه، باتری آن شارژ شود.
در حال حاضر، مقامات هوایی هشدار می دهند که دستگاه های الکترونیکی که از باتری های لیتیوم-یونی استفاده می کنند، باید در کابین مسافر نگاه داشته شود، تا خدمه هواپیما بتوانند در صورت بروز آتش سوزی، به سرعت آن را خاموش کنند. آژانس هوایی سازمان ملل، پس از دو حادثه آتش سوزی هواپیماهای باری حامل این نوع باتری ها در سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱، خطوط هوایی تجاری را از حمل محموله های بزرگ باتری های لیتیومی در قسمت بار منع کرده است.

اداره هوا و فضای فدرال، سال گذشته خطوط هوایی را تشویق کرد تا روش های ایمنی را برای حمل باتری های لیتیوم- یونی مرور کنند.
هنوز مشخص نیست که آیا آمریکا ممنوعیت این دستگاه ها را در کابین هوایپما در پروازهایی که از اروپا به سمت آمریکا می روند، گسترش خواهد داد یا خیر، چرا که مقامات باید دو پیامدهای سناریو وحشتناک را در مقابل یکدیگر بسنجند.

ارسال نظر