بررسی مختصر لپ‌تاپ یوگا 900 لنوو

حتما تاکنون نام سری لپ‌تاپ‌های هیبریدی یوگا کمپانی لنوو را شینده‌اید. لپ‌تاپ‌های سری یوگا لنوو از نظر کیفیت ساخت عمدتا محصولاتی بسیار عالی محسوب می‌شوند و قابلیت استفاده از به عنوان تبلت را نیز فراهم می‌آورند. در این بین لپ‌تاپ یوگا 900 لنوو (Lenovo Yoga 900) بدون تردید هم اکنون یکی از بهترین محصولات سری یوگا شرت لنوو به شمار می‌رود.

بررسی مختصر لپ‌تاپ یوگا 900 لنوو

کلیک - لنوو یوگا 900 به طور پیش فرض از سیستم عامل ویندوز 10 مایکروسافت بهره‌مند است و جای تعجبی ندارد که طراحی آن به گونه‌ای انجام شده که نمایشگر دستگاه قابلیت چرخش 360 درجه‌ای را ارائه می‌کند. ما در این مقاله قصد داریم که به طور مختصر به بررسی نمونه‌ای از لپ‌تاپ یوگا 900 لنوو بپردازیم که از پردازنده‌ی Core i7-6500U اینتل، رم 8 گیگابایتی و حافظه‌ی داخلی 256 گیگابایتی نوع SSD بهره می‌برد. بنابراین با کلیک همراه باشید.

طراحی

طراحی لپ‌تاپ یوگا 900 لنوو به شکل فوق‌العاده عالی انجام شده و این محصول از علاوه بر مقاومت بالا، ظرافت خاصی را نیز به همراه دارد. ابعاد کلی بدنه‌ی لپ‌تاپ یوگا 900 لنوو 14.9 در 225 در 324 میلیمتر بوده و وزن آن 1.3 کیلوگرم است. البته اگر وزن و ابعاد این محصول را با لپ‌تاپ یوگا پرو 3 مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که این محصول نسبت به یوگا پرو 3 تا حدی بزرگ‌تر و سنگین‌تر است. اما با این وجود یوگا 900 لنوو از این دو نظر نسبت به محصولاتی همچون مک‌بوک ایر اپل و سرفیس بوک مایکروسافت سبم‌تر و کوچک‌تر طراحی شده است. ضمنا مانند سایر نسخه‌های لپ‌تاپ‌های سری یوگا لنوو، یوگا 900 هم یک لپ‌تاپ هیبریدی یا دو کاره محسوب می‌شود که نمایشگر آن قابلیت چرخش 360 درجه‌ای را ارائه می‌کند.

1

در محل اتصال بخش زیرین بدنه‌ی دستگاه به صفحه نمایش آن، از طراحی بسیار منحصر به فردی بهره گرفته شده است. شاید تصور کنید که این طراحی لولا مانند به هیچ وجه کیفیت و مقاومت خوبی را ارائه نکند و بیشتر جنبه‌ی تزئینی و ظرافت داشته باشد. اما باید اشاره کنیم که به واقع کیفیت ساخت این بخش از لپ‌تاپ هیبریدی یوگا 900 لنوو فوق‌العاده بوده و کارایی آن کم نظیر است.

2

لنوو یوگا 900 از نظر پورت اتصال هم از طراحی غنی بهره می‌برد. یوگا 900 لنوو به دو پورت اتصال USB 3.0 مجهز بوده و یک پورت اتصال USB-C به همراه خروجی را نیز ارائه می‌کند. ضمنا در لبه‌ی سمت راست این لپ‌تاپ دکمه‌ی پاور و قطع صدا (Mute) تعبیه شده است که در تصویر زیر به وضوح آن‌ها را مشاهده می‌کنید.

3

صفحه کلید

صفحه کلید اختصاصی لپ‌تاپ یوگا 900 لنوو هم از نظر کیفیت بسیار مطلوب طراحی شده است. اما به دلیلی ظرافتی که در ساخت این لپ‌تاپ به کار برده شده، کمپانی لنوو از ایجاد بخش اختصاصی مربوط به شماره‌ها (Numbers) در کیبورد لپ‌تاپ یوگا 900 صرف نظر کرده است. اما در سمت مقابل این امر سبب شده که فضای آزادی بیشتری مابین کلیدهای کیبورد دستگاه تعبیه شود و فرآیند تایپ کردن به طور دقیق‌تری صورت پذیرد. ضمنا دکمه‌های صفحه کلید این لپ‌تاپ هم بسیار روان و حساس هستند و تایپ کردن آن‌ها به هیچ وجه منجر به خستگی انشگتان و دست کاربر نخواهد شد.

4

پدلمسی

پد لمسی لپ‌تاپ یوگا 900 لنوو ابعاد 90 در 60 میلیمتری را به همراه دارد. عملکرد این پد لمسی بسیار مطلوب بوده و برخی از قابلیت‌های اشاره‌ای یا اصطلاحا Gesture نیز برای آن تعریف شده است. البته به دلیل ابعاد نه چندان بزرگ پد لمسی این محصول، ممکن است در شرایط استفاده از برخی دستورات اشاره‌ای نظیر کشیدن چهار انگشت خود بر روی این پد و ... گاها دچار مشکل شوید.

5

ضمنا همانطور که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید، پد لمسی لپ‌تاپ لنوو یوگا 900 به طور کاملا یکپارچه طراحی شده و هیچ زائده‌ی مجزایی به عنوان کلیک‌های چپ و راست مجازی موس در آن طراحی نشده است و این بخش تنها با استفاده از یک خط عمودی قرمز رنگ مشخص می‌شود.

صفحه نمایش

لپ‌تاپ یوگا 900 لنوو از صفحه نمایشی 13.3 اینچی و از نوع IPS LCD با وضوح تصویر 1800 در 3200 پیکسل بهره می‌برد. طبق گزارشات به دست آمده و بررسی‌های انجام گرفته، مشخص شد که کیفیت تصاویر ارائه شده بر روی صفحه نمایش این محصول بسیار عالی است و این امر از جمله نقاط مثبت اصلی طراحی لپ‌تاپ یوگا 900 به شمار می‌رود. ضمنا در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که نمایشگر این لپ‌تاپ از نظر ماکسیموم روشنایی می‌تواند تا 300 نیت روشنایی را ارائه کند که این موضوع هم بدون تردید حاکی از کیفیت بالای نمایشگر دستگاه است. روشنایی نسبتا بالای صفحه نمایش لپ‌تاپ یوگا 900 و همچنین بهره‌گیری از پنل IPS در طراحی آن منجر شده که عملکرد نمایشگر دستگاه در شرایط تابیش نور مستقیم آفتای و همچنین قرارگیری تحت زاویه‌ی دیدکاملا رضایت‌بخش باشد.

6

سخت افزار

مدلی از لپ‌تاپ یوگا 900 لنوو که ما در این مقاله به بررسی آن می‌پردازیم، از پردازنده‌ی Core i7 6500U اینتل با فرکانس کاری نرمال 2.5 گیگاهرتز بهره‌مند است که البته این فرکانس کاری در شرایط توربو تا 2.59 گیگابایت نیز افزایش خواهد یافت. همچنین نسخه‌ای از این محصول که ما به بررسی آن پرداخته‌ایم از رم 8 گیگابایتی و حافظه‌ی داخلی 256 گیگابایتی نوع SSD نیز بهره می‌برد.

با این وجود چنانچه تمایل داشته باشید می‌توانید با پرداخت هزینه‌های بیشتر نسبت به خرید نسخه‌های مطلوب‌تر و قدرتمندتر این محصول نیز اقدام کنید. به عنوان مثال می‌توانید نسخه‌ای از لپ‌تاپ یوگا 900 را انتخاب کنید که از رم 16 گیگابایتی یا حافظه‌ی داخلی 512 گیگابایتی SSD بهره می‌برد. بنابراین در حین خرید این محصول شما کاملا آزاد هستید که با توجه به بودجه‌ی خود هر یک از نسخه‌های مد نظرتان را انتخاب کنید. اما همانطور که اشاره داشتیم ما در این مقاله به بررسی نسخه‌ی پایه‌ای این لپ‌تاپ که از پردازنده‌ی Core i7 6500U اینتل، رم 8 گیگابایتی و حافظه‌ی داخلی 256 گیگابایتی SSD بهرهمند است، می‌پردازیم.

7

پردازنده‌ی Core i7 6500U به کار گرفته شده در لپ‌تاپ یوگا 900 لنوو از نسل ششم سری پردازنده‌های Core i7 قدرتمند شرکت اینتل محسوب می‌شود. عملکرد و قدرت پردازشی این پردازنده نسبت به نسخه‌ی Core M به کار گرفته شده در لپ‌تاپ یوگا پرو 3 تا حد شایان ملاحظه‌ای بهتر است و در واقع تقریبا هیچ لگ، تاخیر، هنگ کردن و ... در فعالیت‌های آن ایجاد نمی‌شود.

عملکرد پردازشی

لپ‌تاپ یوگا 900 لنوو تنها لپ‌تاپی نیست که از نسل ششم پردازنده‌های Core i7 6500U شرکت اینتل بهره می‌برد. به منظور بررسی عملکرد یوگا 900 لنوو ما چند لپ‌تاپ دیگر مشابه را نیز که از به عنوان رقبای لپ‌تاپ یوگا 900 لنوو انتخاب کرده‌ایم. لپ‌تاپ‌های رقیب یوگا 900 به ترتیب لپ‌تاپ HP Envy 13t، Dell XPS 13 (9350)، سرفیس پرو 4 مایکروسافت و همچنین یوگا پرو 3 (این محصول از پردازنده‌ی Core M بهره‌مند است) نام دارند.

8

همانطور که در تصاویر فوق مشاهده می‌کنید، لپ‌تاپ یوگا 900 لنوو تقریبا در تمامی مراحل بررسی، رتبه‌ی میانی را به خود اختصاص داده است که این موضوع حاکی از کیفیت عملکرد بسیار عالی آن محسوب می‌شود. همانطور که می‌بینید، کیفیت عکلکرد لپ‌تاپ یوگا پرو 3 به هیچ وجه با یوگا 900 قابل مقابسه نیست و این محصول نسبت به یوگا پرو 3 ارتقاء چشمگیری یافته است. با این وجود عملکرد این لپ‌تاپ در مقایسه با محصولات برتری همچون سرفیس پرو 4 مایکروسافت به مراتب ضعیف‌تر است.

ضمنا باید اشاره داشته باشیم که لپ‌تاپ یوگا 900 لنوو از پردازنده‌ گرافیکی یکپارچه سری Intel® HD Graphics بهره می‌برد. طبق بررسی‌های انجام شده مشخص شد که عملکرد پردازشی این محصول در شرایط اجرای بازی‌های رایانه‌ای پرگرافیک قابل قبول است، اما به هیچ وجه نمی‌توانیم انتظار بیش از حدی از این محصول در قبال اجرای بازی‌های سنگین و پرگرافیک آینده داشته باشیم. بنابراین در نظر داشته باشید که یوگا 900 لنوو یک گیمینگ لپ‌تاپ محسوب نشده و اگر از افراد علاقمند به اجرای طولانی مدت بازی‌های پرگرافیک و سنگین هستید، خرید این محصول به شما توصیه نمی‌شود.

نسبت عملکرد به قیمت (مقرون به صرفه بودن)

اما یکی از نکات بسیار مهمی که همگی ما در حین خرید یک محصول آن را در نظر می‌گیریم، مربوط به میزان مقرون به صرفه بودن دستگاهی است که قصد خرید آن را داریم. در واقع هم اکنون با توجه به گستردگی محصولاتی که هر روزه عرضه می‌شود، مقرون به صرفه بودن یک دستگاه موضوعی فوق‌العاده حائز اهمیت در افزایش یا کاهش میزان فروش آن به شمار می‌رود. با توجه به خصوصیات سخت افزاری که لپ‌تاپ یوگا 900 لنوو ارائه کرده و قیمتی که لنوو برای عرضه‌ی آن در نظر گرفته، باید اشاره داشته باشیم که این محصول از جمله مقرون به صرفه‌ترین لپ‌تاپ‌هایی محسوب می‌شود که می‌توانید خریداری کنید.

دقت داشته باشید که منظور از مقرون به صرفه بودن، ارزان قیمت بودن دستگاه نیست. بلکه منظور اصلی ارائه‌ی قابلیت‌های بسیار عالی در مقابل قیمتی مناسب به شمار می‌رود. در لیست زیر می‌توانید نسبت قدرت عملکرد پنج مدل از لپ‌تاپ‌های نامبرده شده را در کنار مقایسه با قیمت آن‌ها مشاهد کنید. به بیان دیگر نمودار زیر میزان مقرون به صرفه بودن این پنج لپ‌تاپ را نمایش می‌دهد.

11

باتری

لپ‌تاپ یوگا 900 لنوو از باتری 66 وات ساعتی بهره می‌برد که این موضوع از جمله نقاط مثبت طراحی این محصول به شمار می‌رود. در بررسی‌های انجام شده، کیفیت عملکرد باتری 66 وات ساعتی لپ‌تاپ لنوو یوگا 900 به شکل محسوسی قابل مشاهده بوده و این لپ‌تاپ از این نظر نسبت به چهار رقیب پیشینی که از آن‌ها نامبردیم برتر است.

12

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به بررسی اجمالی لپ‌تاپ دو کاره یوگا 900 لنوو پرداختیم. این لپ‌تاپ از نظر طراحی بسیار جالب و منحصر به فرد بوده و با توجه به خصوصیات و ویژگی‌های سخت افزاری خوبی که ارائه می‌کند، قیمت مناسبی را نیز به همراه دارد و محصولی کاملا مقرون به صرفه است. سیستم عامل پیش فرض نصب و راه‌اندازی شده بر روی این دستگاه ویندوز 10 بوده و قابلیت‌های اتصال آن بسیار غنی و متعدد هستند. ضمنا عملکرد سخت افزاری آن هم نسبتا عالی بوده و باتری آن از نظر توان شارژدهی بسیار قدرتمند است.

منبع: ubergizmo

ارسال نظر