باج افزار LealerLocker و ارسال اطلاعات خصوصی به لیست مخاطبان

رسانه کلیک - باج افزار اندرویدی جدیدی کشف شده که می تواند تاریخچه مرورگر دستگاه را برای لیست مخاطبان ارسال کند.

باج افزار LealerLocker و ارسال اطلاعات خصوصی به لیست مخاطبان

اخیراً در برخی از برنامه‌ های فروشگاه اپلیکیشن گوگل پلی نوعی باج افزار اندرویدی پیدا شده است که باعث ارسال اطلاعات خصوصی کاربر در کنار اطلاعات مربوط به تاریخچه مرورگر وب دستگاه به لیست مخاطبان می شود. این باج افزار که توسط گروهی از محققان در McAfee کشف شده به LealerLocker مشهور است. این باج افزار بر خلاف سایر باج افزار ها، فایل های گوشی قربانی را کد گذاری و قفل نمی کند بلکه نسخه ای از اطلاعات ذخیره شده بر روی دستگاه کاربر ایجاد و آن را به آدرس های ایمیل ذخیره شده در دستگاه و همچنین لیست مخاطبان کاربر ارسال می کند. این اطلاعات شامل عکس های کاربر که در دستگاه ذخیره شده است نیز می شود. افرادی که به عنوان طراح این باج افزار شناخته می شوند، برای از بین بردن این باج افزار بر روی دستگاه کاربر ۵۰ دلار در خواست کرده اند. گفته می شود این باج افزار در کنار عکس های ذخیره شده در گوشی کاربر می تواند اطلاعاتی از جمله پیام های ارسالی و دریافتی کاربر در پیام رسان فیس بوک، ایمیل ها، تاریخچه موقعیت مکانی کاربر و اطلاعاتی از این دست را برای لیست مخاطبین قربانی ارسال کند.

بر اساس بررسی های انجام شده با وجود اینکه گفته می شود این باج افزار می تواند به اطلاعات شخصی ثبت شده روی دستگاه اندرویدی دسترسی پیدا کند اما خوشبختانه نه تنها نمی تواند به برخی اطلاعات خصوصی دسترسی پیدا کند بلکه نمی تواند تمامی این اطلاعات را نیز برای سایرین ارسال کند.

بررسی کدهای این باج افزار نشان داده است که این باج افزار می تواند به آدرس های ایمیل، برخی از اطلاعات مخاطبین، تاریخچه مرورگر وب کروم، پیام های متنی، عکس ها و همچنین لیست تماس های قربانی دسترسی پیدا کند.

طراحان این باج افزار برای دریافت پول از قربان از طریق کارت های اعتباری عمل می کنند اما محققان به قربانیان اکیداً توصیه می کنند که به هیچ عنوان هیچ وجهی را برای بر طرف کردن مشکل به طراحان این باج افزار نپردازند زیرا مشخص نیست که حتی با پرداخت این مقدار پول بتوانند دستگاه خود را نجات دهند یا خیر.

محققان McAfee، به گوگل در خصوص آلوده بودن دو اپلیکیشن Wallpaper Blur HD و Booster & Cleaner Pro اطلاع رسانی کرده اند و دو اپلیکیشن ذکر شده از لیست اپلیکیشن های گوگل پلی حذف شده است.

ارسال نظر