شبکه‌های اجتماعی چه نقشی در اختلال خواب دارند؟

تصور کنید صفحه نمایش گوشی روشن می‌شود و صدای زنگ هشدار فیسبوک یا توییتر یا یکی از هزاران شبکه اجتماعی که عضو آن هستید به گوش می‌رسد. اما شاید یک مطالعه جدید شما را از ادامه این کار پشیمان کند.

شبکه‌های اجتماعی چه نقشی در اختلال خواب دارند؟

به گزارش کلیک، در پژوهشی مشخص شد احتمال بروز اختلال خواب در جوانانی که مرتب به شبکه‌های اجتماعی سر می زنند، بیش از افرادی است که به دفعات کمتر این کار را انجام می‌دهند. بالغ بر یک دهه است که مردم، شبکه های اجتماعی مجازی را برای اشاره‌های ضمنی به مجموعه روابط پیچیده میان افراد درسیستم‌های اجتماعی در تمامی مقیاس‌ها از روابط بین فردی گرفته تا بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌دهند.
افرادی که حساب کاربری خود را در شبکه‌های اجتماعی به دفعات بررسی می‌کنند در مقایسه با افرادی که کمتر به اینکار می‌پردازند اختلالات خواب بیشتری دارند. این پژوهش که از سوی مؤسسه ملی سلامت (NIH) حمایت و توسط پژوهشگران دانشگاه پیتسبورگ، مدرسه پزشکی در پنسیلوانیا به انجام رسید، در مجله طب پیشگیری به چاپ رسید.
استفاده از شبکه‌های اجتماعی بطور روزافزون در حال افزایش است. به گفته مرکز تحقیقات پیو (که خودش را منبع وقایع بی طرف در واشنگتن دی سی می‌نامد و به نگرش‌ها، مسائل و گرایش‌هایی که آمریکا و جهان را شکل می‌دهد، رسیدگی می‌کند)، 65 درصد از جوانان آمریکایی از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. این در حالی است که جوانان هجده تا بیست و نه سال بیشترین جمعیت کاربران این شبکه‌های اجتماعی را شکل می دهند. در واقع نود درصد افراد در این گروه سنی از یک یا چند شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند.

عوامل بسیاری در برهم زدن خواب تاثیر گذار هستند، اما اطلاعات کمی در مورد ارتباط شبکه‌های اجتماعی و اختلال خواب وجود دارد. به این ترتیب، تیم تحقیقاتی مذکور در سال 2014 این ارتباط را مورد بررسی قرار داد. نمونه شامل 1788 فرد بزرگسال آمریکایی بین سنین نوزده تا سی و دو سال بود. میانگین استفاده روزانه شرکت‌کنندگان 61 دقیقه بود.
جسیکا سی لونسون دارای مدرک دکترا از گروه روانپزشکی دانشگاه و همکارانش از پرسش‌نامه‌هایی برای تعیین میزان استفاده شرکت‌کنندگان از شبکه‌های اجتماعی استفاده کردند و از یک سیستم اندازه‌گیری برای مطالعه اختلالات خواب بهره بردند.
در نظرسنجی انجام شده یازده شبکه اجتماعی پرطرفدار در سال 2014 نام برده شد: فیسبوک، یوتیوب، توییتر، گوگل‌پلاس، اینستاگرام، اسنپ‌چت، ردیت، تامبلر، پینترست، واین و لینکداین.
این گروه تحقیقاتی متوجه شدند که شرکت‌کنندگان روزانه بطور متوسط شصت و یک دقیقه در شبکه‌های اجتماعی به‌سر می‌برند و هر هفته تقریبا سی مرتبه حساب کاربری خود را بررسی می‌کنند. بعلاوه نزدیک به سی درصد از شرکت‌کنندگان دچار سطوحی از اختلال خواب بودند.

نتایج نشان داد آن دسته از شرکت‌کنندگانی که در طول هفته، دفعات بیشتری نسبت به سایرین حساب کاربری خود را بررسی می‌کردند، احتمال تجربه اختلال خواب در آنها سه برابر بیشتر است.
علاوه بر این، مشخص شد شرکت‌کنندگانی که روزانه زمان بیشتری را صرف گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی می‌کنند احتمال تجربه اختلال خواب در آنها دو برابر بیشتر از افرادی است که زمان کمتری را صرف این کار می‌کنند.
لونسون بر این باور بود که پژوهش آنها نخستین پژوهش در راستای نشان دادن تاثیرات استفاده از شبکه‌های اجتماعی روی خواب افراد است. وی افزود : این پژوهش منحصراً رابطه بین استفاده از شبکه‌های اجتماعی و خواب را بین جوانانی بررسی می کن که احتمالاً اولین نسل هستند که با شبکه‌های اجتماعی رشد کرده‌اند.

منبع:medicalnewstoday

ارسال نظر