نقد و بررسی گوشی هوشمند وایب شات لنوو (Lenovo Vibe Shot)

در این مقاله گوشی هوشمند وایب شات لنوو زیر ذره‌بین کلیک قرار می‌گیرد و نهایتا نقد و بررسی جامعی در رابطه با این گوشی ارائه خواهد شد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که با ما همراه باشید.

نقد و بررسی گوشی هوشمند وایب شات لنوو (Lenovo Vibe Shot)

کمپانی لنوو سال‌هاست که در زمینه طراحی و تولید گوشی‌های هوشمند فعالیت دارد. البته بخش عمده فعالیت‌های این کمپانی متمرکز بر روی دنیای کامپیوترها و لپ‌تاپ‌هاست، اما گوشی‌های هوشمند و تبلت‌هایی که این شرکت به بازار عرضه می‌کند نیز اغلب محصولاتی جالب توجه، باکیفیت و مقرون به صرفه هستند.

لنوو در ماه مارس سال 2015 میلادی به طور رسمی گوشی هوشمند وایب شات خود را معرفی کرد و عرضه این محصول از ماه ژوئن همین سال آغاز شد. گوشی هوشمند لنوو وایب شات از ظاهری منحصر به فرد بهره می‌برد و به نوعی کیفیت ساخت سری گوشی‌های شرکت لنوو را به تصویر می‌کشد. ما در این مقاله قصد داریم که طی یک نقد و بررسی جامع نقاط قوت و ضعف این گوشی هوشمند را مشخص و خدمات شما عزیزان ارائه کنیم، بنابراین با کلیک همراه باشید.

مشخصات کلی

  • صفحه نمایش: 5 اینچی و از نوع IPS LCD با وضوح تصویر 1080 در 1920 پیکسل، تراکم پیکسلی 441پیکسل در هر اینچ، پوشانده شده توسط پنل گوریلاگلس
  • سیستم روی چیپ (SoC) : تراشه اسنپدراگون 615 کوالکام با پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای
  • پردازنده گرافیکی: آدرنو 405
  • رم: 3 گیگابایت
  • حافظه داخلی: 31 گیگابایت
  • قابلیت پشتیبانی از رم میکرو اس‌دی (Micro SD) : دارد
  • سنسور دوربین اصلی: 16 مگاپیکسلی با چراغ فلش LED سه گانه
  • سنسور دوربین سلفی: 8 مگاپیکسلی
  • باتری: 3000 میلی آمپر ساعتی؛ جدانشدنی
  • سیستم عامل: اندروید 5 آب نبات چوبی
  • ابعاد: 3 در 70 در 142 میلیمتر
  • وزن: 145 گرم

طراحی و ظاهر

همانطور که اشاره کردیم گوشی هوشمند وایب شات لنوو از نظر ظاهری نسبت به سایر محصولات موجود در بازار تا حدی متفاومت است. بدنه این گوشی از فریمی آلومینیومی ساخته شده و پنل پشتی و جلویی دستگاه توسط گوریلاگلس 3 پوشانده شده است. گوشی هوشمند وایب شات لنوو از اسکنر اثر انگشت کاربر بهره‌مند نیست و از قابلیت NFC نیز پشتیبانی نمی‌کند، بنابراین با استفاده از این گوشی نمی‌توانید از سیستم‌ پرداخت الکترونیکی اندروید پی (Android Pay) استفاده کنید که البته این موضوع چندان هم حائز اهمیت نیست.

3

ابعاد کلی بدنه گوشی وایب شات لنوو 7.3 در 70 در 142 میلیمتر بوده و وزن آن 145 گرم است. بنابراین این گوشی نسبتا باریک و سبک خواهد بود. به طور کلی گوشی لنوو وایب شات در سه رنگ متنوع عرضه شده است. این سه رنگ شامل مشکی خاکستری، مشکلی قرمز و سفید نقره‌ای می‌شود. هنگامی که این گوشی را در دست می‌گیرید، نحوه طراحی مجموعه دوربین اصلی آن توجه شما را جلب می‌کند. طراحی این گوشی به گونه‌ای انجام شده که قابلیت‌های عالی عملکردی دوربین 13 مگاپیکسلی آن به وضوح در طراحی ظاهری محصول به تصویر کشیده می‌شود. لنوو در پنل پشتی این گوشی نواری افقی و در راستای طول بدنه دستگاه را ضمیمه کرده و در این بخش لنز اصلی دوربین و همچنین چراغ فلش LED سه گانه آن، لوگوی لنوو و توضیحات مختصر مربوط به دوربین آن را ضمیمه کرده است.

4

در لبه سمت راست بدنه این گوشی دکمه‌های فیزیکی Volume (افزایش و کاهش صدا)، دکمه‌ Power (روشن و خاموش کرن دستگاه)، دکمه اختصاصی مربوط به تعیین وضعیت عملکرد دوربین (Pro/Auto) و همچنین دکمه مربوط به شاتر دو مرحله‌ای دستگاه تعبیه شده‌اند.

5

در لبه سمت چپ بدنه این گوشی هم شیار مربوط به اتصال دو سیم کارت دستگاه و همچنین شیار اتصال رم میکرو اس‌دی آن قرار دارد. ضمنا پورت اتصال شارژر (Micro USB 2.0) این گوشی در لبه‌ زیرین دستگاه تعبیه شده و پورت 3.5 میلیمتر هندزفری آن واقع در لبه فوقانی دستگاه است. به طور کلی بدنه و ظاهر گوشی هوشمند لنوو وایب شات به شیوه‌ای دقیق و جذاب طراحی شده و هنگامی که شما این محصول را در دست می‌گیرید، احساس رضایت‌بخشی به شما منتقل شده و متوجه کیفیت ساخت و طراحی دستگاه خواهید شد.

صفحه نمایش

لنوو گوشی هوشمند وایب شات خود را به صفحه نمایشی 5 اینچی و از نوع IPS LCD با وضوح تصویر 1080 در 1920 پیکسلی یا همان فول اچ‌دی مجهز کرده است. این موضوع سبب شده که تراکم پیکسلی نمایشگر این محصول به 441 پیکسل در هر اینچ برسد. شاید تصور داشته باشید که صفحه نمایش این گوشی نمی‌تواند از جمله نقاط مثبت طراحی آن محسوب شود، اما بررسی‌های ما نشان داده که نمایشگر این گوشی بدون تردید یکی از اصلی‌ترین نقاط مثبت طراحی آن است.

در بررسی‌هایی که ما بر روی نحوه عملکرد صفحه نمایش گوشی هوشمند وایب شات لنوو انجام دادیم، مشخص شد که نمایشگر IPS این گوشی از نظر ماکسیموم روشنایی بسیا خوب عمل می‌کند. این گوشی هوشمند توانست به ماکسیموم روشنایی معادل با 515 نیست دست پیدا کند. این موضوع در حالی بوده که صفحه نمایش گوشی هوشمند گلکسی اس 6 سامسونگ به ماکسیموم روشنایی معادل با 473 نیت دست پیدا کرده است. به بیان دیگر می‌توانیم کیفیت عملکرد صفحه نمایش گوشی وایب شات لنوو از نظر ماکسیموم روشنایی را تقریبا با کیفیت عملکرد نمایشگر گوشی‌های پرچمداری همچون آیفون 6 اس اپل و اکسپریا زد 5 سونی برابر بدانیم. این موضوع سبب شده که وضوح تصویر و تفکیک‌پذیری نمایشگر این گوشی در شرایط تابش نور مستقیم به آن بسیار بالا باشد.

7

اما نسبت کنتراست نور آفتاب صفحه نمایش 5 اینچی و IPS گوشی هوشمند وایب شات لنوو هم بسیار خوب است. اطلاعات دقیق‌تر مربوط به این موضوع را در چارت زیر مشاهده می‌کنید. به طور کلی طراحی و عملکرد صفحه نمایش گوشی لنوو وایب شات یکی از جنبه‌های مثبت و نقاط قوت طراحی این گوشی به شمار می‌رود.

8

قابلیت‌های اتصال

گوشی هوشمند وایب شات لنوو قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت را به همراه داشته و از اتصال LTE 4G نیز پشتیبانی می‌کند. این گوشی هوشمند همچنین قادر به پشتیبانی از حافظه جانبی است و بدین سبب کاربران علاقمند می‌توانند با استفاده از رم میکرو اس‌دی حافظه ذخیره‌سازی پیش فرض 32 گیگابایتی دستگاه را تا سقف 128 گیگابایت افزایش دهند. تنها ضعف ارتباطی که شاید بتوان به این گوشی ارتباط داد مربوط به عدم پشتیبانی آن از قابلیت NFC است.

باتری

لنوو برای گوشی هوشمند وایب شات خود از یک باتری لیتیوم پلیمری 3000 میلی آمپر ساعتی و از نوع جدانشدنی استفاده کرده است. با توجه به اینکه این محصول از تراشه اسنپدراگون 615 کوالکام و همچنین نمایشگری 5 اینچی و با وضو فول اچ دی بهره می‌برد، انتظار داریم که عملکرد باتری آن مطلوب و رضایت‌یخش باشد.

لنوو برای گوشی هوشمند وایب شات خود از نظر مصرف انرژی وضعیت‌ها یا مد‌های (Mode) اختصاصی و بحرانی را تعریف کرده که با فعال‌سازی آن‌ها مصرف انرژی باتری دستگاه به حداقل میزان ممکن خود کاهش پیدا می‌کند. این وضعیت به طور اتوماتیک در شرایط افت انرژی باتری دستگاه از مرز 15 یا 5 درصد فعال می‌شود. اما در بررسی‌های انجام شده مشخص شد که عملکرد باتری 3000 میلی آمپر ساعتی گوشی هوشمند لنوو وایب شات از جمله نقاط مثبت طراحی آن به شمار نمی‌رود و در واقع کیفیت عملکرد آن معمولی است.

9

امتیاز کلی که سایت gsmarena پس از اعمال بنچمارک‌های اختصاصی خود برای این گوشی در نظر گرفته برابر با 54 ساعت دوام (در شرایط اتصال همزمان دو سیم کارت) بوده است. این گوشی هوشمند همچنین در شرایط برقراری تماس 3G چیزی در حدود 16 ساعت و 17 دقیقه دوام را به ثبت رسانده و در شرایط وبگردی و پخش ویدئویی نیز به ترتیب قادر به ثبت تایم‌های 8 ساعت و 11 دقیقه‌ای و 5 ساعت و 40 دقیقه‌ای بوده است. به طور کلی عملکرد باتری گوشی هوشمند وایب شات لنوو نه از جمله نقاط قوت طراحی آن بوده و نه از جمله نقاط ضعف آن محسوب می‌شود.

سیستم روی چیپ، رم و قابلیت‌های پردازشی

همانطور که در بخش مشخصات اصلی دستگاه اشاره داشتیم، گوشی هوشمند لنوو وایب شات از سیستم روی چیپ اسنپدراگون 615 کوالکام بهره می‌برد. این سیستم روی چیپ به پردازنده‌ مرکزی هشت هسته‌ای مجهز است که چهار هسته آن از نوع Cortex A53 با فرکانس کاری 1.7 گیگاهرتز بوده و چهار هسته دیگر آن از نوع Cortex A53 و با فرکانس کاری 1 گیگاهرتز هستند. پردازنده گرافیکی به کار گرفته شده در این تراشه هم پردازنده آدرنو 405 کوالکام است. ضمنا رم این گوشی هم ظرفیت 3 گیگابایتی را ارائه می‌کند.

به طور کلی سیستم روی چیپ اسنپدراگون 615 تقریبا یک تراشه میان رده رو به بالا است. به بیان دیگر این تراشه یک پرچمدار به شمار نمی‌رود، اما کیفیت عملکرد آن نسبت به سیستم روی چیپ‌های میان رده بیشتر خواهد بود. همچنین پردازنده گرافیکی آدرنو 405 هم چندان پردازنده قدرتمندی محسوب نمی‌شود، بنابراین نباید انتظار داشته باشید که با استفاده از گوشی هوشمند وایب شات لنوو به راحتی و بدون هیچ مشکلی به اجرای بازی‌های پرگرافیک و 3D بپردازید. در بنچمارک‌های انجام شده نیز این موضوع به وضوح مشخص است و عملکرد پردازشی گوشی هوشمند وایب شات لنوو همواره در حد میانگین و معمولی بوده است.

10

اما در نهایت باید اشاره داشته باشیم که با توجه به بهره‌مندی گوشی هوشمند وایب شات لنوو از رمی 3 گیگابایت، قابلیت‌های مولتی‌تسکینگ دستگاه بسیار روان و باکیفیت انجام می‌شود. این گوشی تقریبا می‌تواند چندین اپلیکیشن را بدون بروز هیچ مشکل عملکردی به طور همزمان اجرا کند. مجهز شدن این محصول به رمی 3 گیگابایتی بدون تردید از جمله نقاط قوت طراحی آن به شمار می‌رود.

دوربین

دوربین و کیفیت عکسبرداری گوشی هوشمند لنوو وایب شات بدون تردید از جمله اصلی‌ترین نقاط قوت طراحی این محصول به شمار می‌رود. دوربین اصلی لنوو وایب شات از سنسوری 16 مگاپیکسلی با قابلیت OIS (لرزشگیر اپتیکال) و همچنین چراغ فلش LED سه گانه بهره می‌برد. این گوشی هوشمند از دکمه فیزیکی شاتر دو مرحله‌ای بهره‌مند است که با استفاده از آن می‌توانید به طور دقیق‌تری به ضبط تصاویر باکیفیت بپردازید. همچنین این لنوو برای این گوشی دکمه‌ای اختصاصی را تعبیه کرده که با استفاده از آن وضعیت عکسبرداری دستگاه مابین دو حالت Auto و Pro قابل تغییر است. هنگامی که این دکمه در وضعیت Auto قرار داشته باشد، به طور اتوماتیک تنظیمات دستگاه به شیوه‌ای انجام می‌شود که بهترین کیفیت عکسبرداری ارائه گردد. اما زمانی که وضعیت Pro فعال باشد، تنظیمات مربوط به کیفیت عکسبرداری می‌بایست توسط شما انجام گردد.

13

شما با استفاده از سنسور دوربین اصلی گوشی وایب شات لنوو به واقع می‌توانید تصاویر باکیفیتی را ضبط کنید. شایان ذکر است که سنسور دوربین اصلی این گوشی تصاویر RAW یا اصطلاحا خام را ارائه نمی‌کند. چراغ فلش LED سه گانه در نظر گرفته شده برای سنسور دوربین اصلی این دستگاه هم در شرایط مورد نیاز فرآیند عکسبرداری در محیط‌های تاریک و کم نور را به خوبی بهبود می‌بخشد.

در مورد فیلمبرداری باید دقت داشته باشید که متاسفانه سیستم روی چیپ اسنپدراگون 615 کوالکام قابلیت پردازش و ذخیره‌سازی تصاویر 4K را ندارد. بنابراین گوشی هوشمند وایب شات لنوو نمی‌تواند به ضبط ویدئوهای با وضوح تصویر 4K بپردازد و تنها قادر به ضبط ویدئوهای با وضوح تصویر فول اچ دی و با نرخ 3. فریم در هر ثانیه است. همچنین دوربین اصلی این گوشی قادر به ضبط تصاویر اسلوموشن نیز نخواهد بود.

14

سنسور دوربین سلفی به کار گرفته شده در گوشی هوشمند لنوو وایب شات هم سنسوری 8 مگاپیکسلی است که در نوع بسیار با کیفیت و مطلوب عمل می‌کند و قادر به ضبط تصاویر و ویدئوهای با وضوح تصویر فول اچ دی است. به طور کلی عملکرد سنسور دوربین اصلی و سلفی گوشی هوشمند وایب شات لنوو بدون تردید از جمله نقاط قوت اصلی طراحی این محصول به شمار می‌روند.

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به نقد و بررسی گوشی هوشمند وایب شات کمپانی لنوو پرداختیم. گوشی هوشمندی که بیشتر مبتنی بر قابلیت‌های دوربین طراحی شده و عملکرد سنسور دوربین اصلی آن بسیار عالی است. این گوشی هوشمند هم اکنون در بازارهای داخلی کشور ما با قیمتی در حدود 1400000 تومان به فروش می‌رسد. در ادامه طی دو دسته بندی جداگانه به ذکر نقاط قوت و ضعف این محصول می‌پردازیم.

نقاط قوت

  • ظاهر متمایز، شیک و جذاب
  • بهره‌مندی از فریم آلومینیومی و پنل گوریلاگلس در دو سمت بدنه
  • عملکرد بسیار خوبی صفحه نمایش از نظر ماکسیموم روشنایی و ضریب کنتراست نور خورشید
  • پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت و همچنین پشتیبانی از اتصال LTE 4G
  • پشتیبانی از رم میکرو اس‌دی به منظور افزایش فضای ذخیره‌سازی اطلاعات
  • رم 3 گیگابایتی و قدرتمند
  • سنسور دوربین اصلی و سلفی قدرتمند و با کیفیت عالی

نقاط ضعف

  • عملکرد پردازشی نه چندان عالی دستگاه
  • عدم توانایی در ضبط ویدئوهای با وضوح تصویر 4K و اسلوموشن

منبع: gsmarena

ارسال نظر