همکاری لئوناردو دی‌کاپریو و گوگل در پروژه ای جالب

بازیگر محبوب هالیوود طی اقدامات بشردوستانه خود، در اقدامی مبلغ ۶ میلیون دلار به یک پروژه برای نظارت کشتی‌های ماهیگیری به صورت آنلاین اختصاص داد!

همکاری لئوناردو دی‌کاپریو و گوگل در پروژه ای جالب

به گزارش کلیک، لئوناردو دی‌کاپریو با همکاری گوگل یک سیستم نظارت مبتنی بر ماهواره جدید را برای تشخیص ماهیگیری غیرقانونی ساخته است که قادر است موقعیت و مسیر ناوگان تجاری ماهیگیری را مشخص کند و نیز بیش از ۳۵ هزار کشتی را به صورت آنلاین برای نظارت بر ماهیگیری غیرقانونی بررسی کند.

در واقع، خبرها حاکی از این است که حدود دو سوم از ذخایر ماهی جهانی در حال حاضر هدف سو‌استفاده ماهیگیران غیرقانونی قرارگرفته و متاسفانه بیش از ظرفیت ممکن از آن بهره‌بردای شده است.

این فناوری که در حال ارائه به صورت رایگان و آنلاین به مردم برای برای نظارت بر فعالیت های دریایی است، در صدد مبارزه با صید بی رویه در سراسر جهان برآمده است.

ذخایر ماهی در بسیاری از نقاط جهان پس از بهره برداری بیش از حد بسیار کاهش پیدا کرده و حتی با وجود توافقنامه های بین المللی، بسیاری از ماهی ها هنوز به طور غیر قانونی صید می شوند که این امر بسیار نگران کننده گزارش شده است.

۳۸۶eae6a00000578-3791593-image-a-2_1474022890220

این فناوری، یعنی Global Fishing Watch، به صورت ماهواره ای بر روی فعالیت های ماهیگیری نظارت می کند تا ماهیگیری های غیرقانونی شناسایی شوند و با آن ها برخورد شود.

با ارائه اطلاعات رایگان آنلاین، فعالان حفاظت دریایی امیدوارند شهروندان بتوانند به بهترین نحو نقش خود را در دنبال کردن و شناسایی فعالیت های غیر قانونی دریایی اجرا کنند.

در همین زمینه، لئوناردو دی کاپریو در زمان رونمایی از این فناوری در وزارت خارجه آمریکا در واشنگتون گفت: این فناوری بی نظیر برای همه مردم جهان در تمام نقاط دنیا قابل استفاده است. او در ادامه خاطر نشان کرد: این پلتفرم، شهروندان سرتاسر جهان را ترغیب خواهد کرد تا به طرفداران و حامیان پر و پا قرص اقیانوس و فعالیت های دریایی و در کل محیط زیست شوند.

همان طور که ذکر شد، بر اساس اداره کشاورزی و غذای غذای سارمان ملل متحد، چیزی حدود دو سوم از ذخایر ماهی جهانی در معرض سو استفاده و بهره برداری بیش از حد قرار گرفته است.

برآورد شده است که ماهیگیری غیر قانونی مسبب چیزی حدود ۳۵ درصد از صید دریایی جهانی و خسارات سالانه ۱۷٫۷ میلیارد یورو یا ۲۳٫۵ میلیارد دلار است.

برخی از بزرگ ترین ماهی های سیاره زمین، از جمله ماهی تن و اره ماهی، در حال حاضر در مقایسه با جمعیت خود در سال های قبل، کمتر از ۱۰ درصد آن میزان را تجربه می کنند.

با استفاده از تکنولوژی ماهواره ای همراه با رادار روی قایق، این پلتفرم جدید اجازه می دهد تا مردم سرتاسر جهان مسیر ۳۵ هزار از کشتی های ماهیگیری تجاری را در هر موقع خاص دریابی کنند.

در حال حاضر، این فناوری شامل تمام کشتی های اقیانوس نمی شود، بلکه تنها کشتی هایی که داده های سیستم شناسایی خودکار را مخابره می کنند توسط این فناوری پشتیبانی می شوند؛ در واقع، این داده ها توسط ماهواره ها و گیرنده های زمینی دریافت می شود. البته بسیاری از بزرگ ترین گشتی های ماهیگیری توسط اداره دریایی بین المللی مجاب شده اند تا از سیستم شناسایی خودکار یا AIS پشتیبانی کنند.

این فناوری با استفاده از سیستم خودکار شناسایی در داخل کشتی های ماهیگیری بزرگ، موقعیت آن ها را رصد می کند؛ بدین معنی که فعالیت های مشکوک به دقت نظارت می شوند. در گذشته تشخیص روشن و خاموش شدن این سیستم توسط کشتیران دشوار بود اما در حال حاضر کار سختی نیست. این فناوری با استفاده از سیستم خودکار شناسایی در داخل کشتی های ماهیگیری بزرگ، موقعیت آن ها را رصد می کند؛ بدین معنی که فعالیت های مشکوک به دقت نظارت می شوند. در گذشته تشخیص روشن و خاموش شدن این سیستم توسط کشتیران دشوار بود اما در حال حاضر کار سختی نیست.

جالب است بدانید این فناوری در ابتدا به عنوان یک مکانیسم امنیتی برای جلوگیری از برخوردهای دریایی در نظر گرفته شده بود. با این حال، اگر کشتیران بخواهد فعالیتی غیرقانونی انجام دهد، امکان خاموش کردن AIS وجود دارد! البته، همین روشن و خاموش کردن AIS نیز قابل ردیابی است و ناظران می توانند با ظاهر شدن و ناپدید شدن کشتی از رادار به فعالیت های مشکوک پی ببرند.

۳۸۶۷۸۶۹۵۰۰۰۰۰۵۷۸-۳۷۹۱۵۹۳-image-a-4_1474023634212

صحبت های دی کاپریو زنده کننده این امید بود که بتوان در آینده حتی با تدابیر بیشتر، کلیه فعالیت های غیرقانونی کشتی ها را زیر نظر داشت.

این پروژه ۱۰ میلیون دلاری توسط سه شرکت گوگل، گروه غیرانتفاعی تصویربرداری محیط زیست SkyTruth و گروه حفاظت دریایی Oceana پشتیبانی می شود.

این در حالی است که دی کاپریو سابقه ای طولانی را به عنوان حامی محیط زیست با خود یدک می کشد و همین هفته گذشته اسنادی را راجع به تغییرات اقلیمی ارائه داد.

از سال ۱۹۹۹ دی کاپریو و فعالیت های بشردوستانه او، ۴۵ میلیون یورو (۵۹٫۶ میلیون دلار) به پروژه های حفاظت از حیات وحش آسیب پذیر و اکوسیستم اختصاص داده است.

این نرم افزار آنلاین همچنین مناطق حفاظت شده دریایی (نشان داده شده در رنگ سبز در بالا) و حد و مرز عبور و مرور قانونی کشتی ها را مشخص می کند این نرم افزار آنلاین همچنین مناطق حفاظت شده دریایی (نشان داده شده در رنگ سبز در بالا) و حد و مرز عبور و مرور قانونی کشتی ها را مشخص می کند

معاون رئیس جمهور اقیانوس ایالات متحده در Oceana گفت: این پلتفرم انقلابی در نگاه دنیا به ماهیگیری تجاری به وجود آورده است. در ادامه گفت: این فناوری می تواند داده های حیاتی را برای دولت، روزنامه نگاران بررسی کننده فعالیت های مشکوک و عموم مردم برای کمک به پیگیری فعالیت های غیر قانونی فراهم می کند.

با این حال، این اطلاعات با سه روز تاخیر توسط شرکت ماهواره ای Orbcomm ارائه می شود؛ بدین معنی که نمی توان فورا مجرمین صید غیرقانونی و کشتی های متخلف را دستگیر کرد.

او در ادامه بیان کرد که کاربران می توانند با استفاده از این فناوری نقاط تحت حفاظت دریا را زیر نظر بگیرند و کشتی های متخلفی را که به این مناطق وارد می شوند، ردیابی کنند. کشتی ها را می توان بر اساس نام و یا کشور و یا حتی با عبور و مرور اختصاصی مناطق اقتصادی ردیابی کرد.

مسیر کشتی ها قابل مشاهده است؛ بدین ترتیب که مسیر کج و معوج و زگیزاگی آن ها نشان می دهد که کشتی ها با اجتناب از نردیکی به ساحل، در صدد فروش بار خود به یک کشتی غیر قابل تشخیص هستند و یا دیگر عملیات غیر قانونی و یا نقض حقوق بشر ممکن است در خلال فعالیت این کشتی ها باشد.

ارسال نظر