چالش ال‌جی جی ۵: آیا یک گوشی می‌تواند از بدنه یکپارچه و در عین حال ماژولار بهره‌مند شود؟

شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که به طور طبیعی ماژولار بودن بدنه گوشی ال‌جی جی ۵ (LG G5) مانع از به کار بردن لقب یکپارچه برای این محصول می‌شود، اما با این وجود مدیر عامل ال‌جی در جریان معرفی این گوشی اشاره کرد که ال‌جی جی ۵ به بدنه‌ای یکپارچه و ماژولار مجهز است و به نوعی بدین صورت ساختار این محصول را زیر سوال برد!

چالش ال‌جی جی ۵: آیا یک گوشی می‌تواند از بدنه یکپارچه و در عین حال ماژولار بهره‌مند شود؟

حتما تاکنون با واژه "unibody" برخورد داشته‌اید! در دنیای دستگاه‌های هوشمند موبایل، این واژه به منظور توصیف سبک طراحی بدنه این محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد. ما در زبان فارسی اصطلاحا این واژه را به معنای "یکپارچه" معنا می‌کنیم. هنگامی که گفته می‌شود بدنه یک گوشی هوشمند به طور یکپارچه (unibody) طراحی شده یعنی بخش‌هایی نظیر پنل پشتی آن گوشی توسط کاربر قابل جداسازی نیست و از این طریق امکان دسترسی وی به باتری دستگاه وجود ندارد.

تا چند سال گذشته طراحی گوشی‌های هوشمند با این سبک از بدنه چندان رواج یافته نبود و اغلب محصولات هوشمند به بدنه‌ای با قابلیت جداسازی پنل پشتی مجهز می‌شدند. به عنوان مثال گوشی هوشمند گلکسی S5 سامسونگ را در نظر بگیرید. پنل پشتی این گوشی به راحتی قابل جداسازی بود و بدین صورت دسترسی کاربر به باتری دستگاه امکان‌پذیر می‌شد. همچنین در اغلب این نوع از گوشی‌های هوشمند، قطعاتی نظیر سیم کارت و حافظه جانبی محصول نیز با جداسازی پنل پشتی گوشی قابل نصب بودند.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

اما در گوشی‌های هوشمندی که به بدنه یکپارچه مجهز می‌شوند، پنل پشتی دستگاه قابل جداسازی نیست. در واقع بدنه یکپارچه این نوع گوشی‌ها دارای هیچ قسمت قابل جداسازی نبوده و دسترسی کاربر به باتری این محصولات امکان‌پذیر نیست. گوشی‌های هوشمندی همچون گلکسی S6 و S7 سامسونگ بدین صورت طراحی شده‌اند. طی چند سال اخیر میزان استفاده از این نوع سبک طراحی در گوشی‌های هوشمند رده بالا به شکل جالب توجهی افزایش یافته و هم اکنون اغلب گوشی‌های هوشمند پرچمدار به بدنه‌ای یکپارچه مجهز هستند. بنابراین و با توجه به توضیحاتی که ارائه کردیم، کاملا مشخص است که یک گوشی هوشمند یا باید از بدنه‌ای یکپارچه بهره‌مند شود و یا بخشی از بدنه آن قابل جداسازی باشد. به بیان دیگر چنانچه دسترسی به باتری یک گوشی هوشمند با جداسازی بخشی از بدنه آن امکان‌پذیر باشد، دیگر نمی‌توان این محصول را دستگاهی مجهز به بدنه یکپارچه نامگذاری کرد. اما ال‌جی در معرفی پرچمدار سال ۲۰۱۶ خود اشاره کرده که بدنه این گوشی به طور یکپارچه طراحی شده، این موضوع در حالی است که بخش زیرین گوشی ال‌جی جی ۵ از طراحی ماژولار بهره برده و قابل جداسازی است. در واقع با جداسازی این بخش دسترسی کاربر به باتری دستگاه امکان‌پذیر می‌شود. حال که بدنه گوشی جی ۵ ماژولار و قابل جداسازی بوده و دسترسی به باتری آن از این طریق امکان‌پذیر می‌شود، چگونه ال‌جی مدعی شده که بدنه پرچمدارش به سبک یکپارچه طراحی شده است؟

مقاله مرتبط با این موضوع از سوی سایت SamMobile منتشر شد که همواره حامی مستقیم و بی قد و شرط محصولات کمپانی سامسونگ است. بنابراین جای تعجبی ندارد که این منبع با هدف تخریب و ایجاد جنجال برای گوشی هوشمند ال‌جی جی ۵ وارد عمل شود. البته نباید صحت ادعای این منبع را رد کرد. به واقع کمپانی ال‌جی در حین معرفی گوشی هوشمند جی ۵ اشاره داشته که این محصول از بدنه‌ای یکپارچه و ماژولار بهره می‌برد، در حالی که این دو واژه نمی‌توانند در کنار یکدیگر قرار داشته باشند. آقای جونو چو (Juno Cho) مدیر عامل ال‌جی الکترونیک در جریان رویداد MWC 2016 و معرفی گوشی‌ هوشمند ال‌جی جی ۵ این محصول را بدین صورت توصیف کرد:

"تاکنون کاربران گوشی‌های هوشمند مجبور بودند که مابین بدنه با کیفیت و مجهز به طراحی یکپارچه و عامل سهولت استفاده در گوشی‌های مجهز به بدنه قابل جداسازی، تنها یک مورد را انتخاب کنند! اما هم اکنون و با معرفی گوشی هوشمند ال‌جی جی ۵ این مشکل رفع می‌شود. این گوشی زیبایی، کیفیت، یکپارچگی و سهولت استفاده را به طور همزمان برای کاربرانش به ارمغان می‌آورد. چرا که پرچمدار جدید ال‌جی به بدنه‌ای تمام فلزی و یکپارچه مجهز شده و به موجب بهره‌مندی دستگاه از سبک طراحی ماژولار، کاربران می‌توانند به باتری این محصول نیز دسترسی داشته باشند."

۴

بنابراین همانطور که می‌بینید آقای جونو جو در اظهارات خود با صراحت تمام اشاره کرده که گوشی هوشمند ال‌جی جی ۵ از بدنه‌ای یکپارچه و در عین حال ماژولار بهره‌مند است و امکان دسترسی به باتری این محصول نیز وجود دارد! این تشریح با توجه به توصیف دو سبک طراحی یکپارچه و قابل جداسازی در گوشی‌های هوشمند امکان‌پذیر نبوده و به مانند این موضوع است که شما عنوان کنید فردی در مکان خاصی وجود دارد و در عین حال طی جمله‌ای مجزا اشاره کنید که وی در مکان مورد نظر وجود ندارد! شاید بهتر بود که ال‌جی برای تشریح سبک طراحی بدنه گوشی هوشمند خود به عبارت "ماژولار و تمام فلزی" اکتفا می‌کرد و تأکیدی مبنی بر تجهیز این گوشی به بدنه یکپارچه انجام نمی‌داد. جملاتی که آقای جونو جو در حین رونمایی و تشریح گوشی هوشمند جی ۵ به کار برد کاملا غیرمنطقی و غیرمنسجم هستند.

البته در سمت مقابل استفاده از واژه ماژولار هم برای شرح کامل بدنه گوشی هوشمند ال‌جی جی ۵ چندان مناسب نیست. همانطور که می‌دانید ایده مربوط به طراحی و ساخت گوشی‌های هوشمند ماژولار در پرو آرا (Project Ara) گوگل عنوان شده بود. این پروژه مربوط به ساخت گوشی ماژولاری بود که قطعات سخت افزاری آن قابل جداسازی، تعویض و ارتقاء هستند. به بیان دیگر گوشی هوشمندی که گوگل در پروژه خود با نام ماژولار از آن یاد کرده، محصولی است که تمامی قطعات سخت افزاری آن نظیر صفحه نمایش، تراشه، مودم و ... قابل جداسازی هستند. اما به واقع گوشی هوشمند ال‌جی جی ۵ از این نوع سبک طراحی بهره نمی‌برد. بنابراین استفاده از لقب ماژولار برای بدنه این گوشی نیز امری صحیح محسوب نمی‌شود. گوشی جی ۵ ال‌جی تنها در بخش زیرین بدنه خود قسمتی دارد که قابلیت جداسازی از دستگاه را داشته و سپس می‌تواند لوازم جانبی خاصی را به آن متصل کرد. بنابراین این گوشی با سبک طراحی ماژولاری که کمپانی گوگل از آن یاد کرده تفاوت فاحشی داشته و به واقع نمی‌توان مدعی شد که گوشی ال‌جی جی ۵ یک محصول ماژولار است.

۵

اگر قرار باشد گوشی هوشمندی که باتری آن قابل جداسازی و تعویض است به عنوان یک گوشی مجهز به بدنه یکپارچه معرفی شود، چرا محصولاتی نظیر گوشی جی ۵، گلکسی S5 و یا ال‌جی وی ۱۰ را محصولاتی مجهز به بدنه یکپارچه خطاب نکنیم؟ به واقع تفاوت یک گوشی هوشمند بهره‌مند از بدنه یکپارچه و جداشدنی در چیست؟ با تفسیری که مدیر عمل شرکت ال‌جی از بدنه گوشی جی ۵ داشته تمامی تعاریف پیشین مرتبط با این امر زیر سوال می‌روند. در مورد طراحی ماژولار بدنه گوشی ال‌جی جی ۵ چطور؟ به نظر شما به واقع می‌توان این محصول را گوشی هوشمندی تجهیز شده به بدنه ماژولار دانست؟ نظر شما در رابطه با این موضوع چگونه است؟

منبع: sammobile

ارسال نظر