نوکلون 2؛ تلاش تازه ال جی برای ساختن تراشه اختصاصی

همانطور که می‌دانید گوشی‌های هوشمند در زمینه‌های سخت افزاری پیشرفت‌های شایان ملاحظه‌ای را شامل شده‌اند. یکی از زمینه‌های سخت افزاری بسیار مهمی که طی چند سال اخیر پیشرفت‌های چشمگیری را به خود دیده، سیستم روی یک چیپ‌ها (SoC) و ریزپردازنده‌های موبایلی هستند.به گزارش کلیک، پیش از این کمپانی‌هایی همچون کوالکام و مدیاتک در زمینه‌ی طراحی و تولید تراشه‌های موبایلی فعالیت داشته و به نوعی در این عرصه حرف اول را می‌ردند. اما پس از مدتی سامسونگ هم با طراحی سیستم روی چیپ‌های اختصاصی خود وارد این عرصه شد. عملکرد سامسونگ در زمینه‌ی تولید و عرضه‌ی تراشه‌های موبایلی سری اگزینوس به قدری خوب بود که حال این کمپانی در عرصه‌ی ریزپردازنده‌های موبایلی به یک شرکت کاملا شناخته شده و رقیبی جدی برای کمپانی‌هایی همچون کوالکام تبدیل شده است. علاوه بر سامسونگ، شرکت چینی هوآوی هم در این زمینه فعالیت داشته و در اغلب محصولات خود از سیستم روی چیپ‌های اختصاصی و داخلی‌اش استفاده می‌کند. تراشه‌ی اختصاصی هوآوی با نام کرین شناخته می‌شوند. اما آیا هوآوی و سامسونگ تنها کمپانی‌هایی هستند که سعی در تولید و استفاده از سیستم روی چیپ‌های اختصاصی خود داشته‌اند؟

نوکلون 2؛ تلاش تازه ال جی برای ساختن تراشه اختصاصی

به گزارش کلیک، پیش از این کمپانی‌هایی همچون کوالکام و مدیاتک در زمینه‌ی طراحی و تولید تراشه‌های موبایلی فعالیت داشته و به نوعی در این عرصه حرف اول را می‌ردند. اما پس از مدتی سامسونگ هم با طراحی سیستم روی چیپ‌های اختصاصی خود وارد این عرصه شد. عملکرد سامسونگ در زمینه‌ی تولید و عرضه‌ی تراشه‌های موبایلی سری اگزینوس به قدری خوب بود که حال این کمپانی در عرصه‌ی ریزپردازنده‌های موبایلی به یک شرکت کاملا شناخته شده و رقیبی جدی برای کمپانی‌هایی همچون کوالکام تبدیل شده است. علاوه بر سامسونگ، شرکت چینی هوآوی هم در این زمینه فعالیت داشته و در اغلب محصولات خود از سیستم روی چیپ‌های اختصاصی و داخلی‌اش استفاده می‌کند. تراشه‌ی اختصاصی هوآوی با نام کرین شناخته می‌شوند. اما آیا هوآوی و سامسونگ تنها کمپانی‌هایی هستند که سعی در تولید و استفاده از سیستم روی چیپ‌های اختصاصی خود داشته‌اند؟

در واقع خیر، کمپانی‌ ال‌جی هم از جمله شرکت‌هایی بوده که در این زمینه تلاش‌های زیادی را انجام داده است. اما متاسفانه این شرکت کره‌ای برخلاف همتای خود یعنی سامسونگ، نتوانسته در این زمینه به موفقیتی دست پیدا کند. ال‌جی مدتی پیش و در سال 2014 میلادی از تراشه‌ی اختصاصی نوکلون (Nuclun) خود رونمایی کرد و این سیستم روی یک چیپ را در نسخه‌ای از گوشی هوشمند جی 3 با نام "جی 3 اسکرین (G3 Screen)" به کار گرفت. تراشه‌ی نوکلون ال‌جی از هشت هسته‌ی پردازشگر بهره می‌برد که در دو خوشه یا مجموعه‌ی جداگانه دسته بندی می‌شدند. متاسفانه پس از مدتی مشخص شد که این تراشه به هیچ وجه کیفیت‌های لازم را ارائه نکرده و با مشکلات عمده‌ای همچون تولید حرارت، مصرف انرژی بیش از اندازه و ... همراه است.

1

بنابراین تمامی توجه‌هات از روی سیستم روی چیپ اختصاصی ال‌جی (نوکلون) برداشته شد و این شرکت در اولین قدم خود با شکست مواجه شد. اما چندی پیش اخباری از سوی برخی منابع خبری منتشر شد که حاکی از برنامه‌ریزی ال‌جی به منظور طراحی و تولید نسخه‌ی جدید تراشه‌ی اختصاصی خود با نام نوکلوو 2 بوده است. حال و بر اساس تازه‌ترین اطلاعات به دست آمده، به نظر می‌رسد که اینبار تلاش‌های ال‌جی به شکل دقیق‌تری صورت پذیرفته‌اند و این کمپانی قصد دارد با رونمایی از سیستم روی یک چیپ نوکلون 2 خود به رقیبی جدی برای سامسونگ، کوالکام و ... تبدیل شود. گزارشات به دست آمده حاکی از آن است که این تراشه به قدری دقیق عمل می‌کند که ال‌جی اطمینان خاطر کاملی نسبت به آن داشته و قصد دارد که پرچمدار آینده‌ی خود (احتمالا گوشی جی 5) را به این سیستم روی چیپ مجهز کند.

بنا به گزارشات به دست آمده، سیستم روی یک چیپ نوکلون 2 ال‌جی از پردازنده‌ی مرکزی هشت هسته‌ای بهره‌مند می‌شود و میکرومعماری آن از نوع ARM خواهد بود. این هشت هسته‌ی پرداشگر شامل چهار هسته‌ای Cortex A72 با فرکانس کاری 2.1 گیگارهتز و چهار هسته‌ی Cortex A53 با فرکانس کاری 1.5 گیگاهرتز می‌شود. شایان ذکر است که نسخه‌ی اول تراشه‌ی نوکلون که در گوشی هوشمند جی 3 اسکرین به کار گرفته شده بود طی فرآیند تلید یا اصطلاحا لیتوگرافی 28 نانومتری تولید شده بود، این موضوع در حالیست که گزارشات جدید به دست آمده حاکی از آن است که ال‌جی به منظور تولید تراشه‌ی نوکلون 2 با کمپانی‌هایی همچون اینتل و TSMC همکاری خواهد داشت و بدین ترتیب این محصول را طی فرآیند تولید 14 و 16 نانومتری FinFET تولید خواهد کرد.

2

اگر کمپانی ال‌جی هم بتواند مانند سامسونگ تراشه‌های اختصاصی خود را با کیفیت مناسبی تولید کند، مطمئنا دیگر چندان به شرکت کوالکام محتاج نخواهد بود. این امر سبب می‌شود که از یک سو ال‌جی قابلیت بهینه‌سازی و طراحی بیشتری روی محصولات خود داشته باشد و از سوی دیگر میزان هزینه‌های خود را کاهش داده و نهایتا سود و درآمد ناشی از فروش محصولاتش را افزایش دهد. در این بین به نظر می‌رسد که کمپانی ال‌حی علارغم وجود بستری مناسب برای همکاری با سامسونگ در راستای تولید تراشه‌های 14 نانومتری خود، قصد ندارد که با همتای کره‌ای خویش همکاری داشته باشد. این موضوع در حالیست که حتی شرکت کوالکام هم به منظور تولید تراشه‌ی اسنپدراگون 820 خود حساب ویژه‌ای بر روی همکاری با سامسونگ باز کرده است. با این وجود هنوز اطلاعات دقیق‌تری در این رابطه و در مورد سیستم روی یک چیپ نوکلون 2 ال‌جی ارائه نشده است. اما بدون تردید در آینده‌ی نه چندان دور اخبار و مقالات بیشتری در این زمینه ارائه خواهد شد.

ارسال نظر