نقد و بررسی گوشی هوشمند ال‌جی وی 10 (LG V10)

گوشی هوشمند ال جی یکی از متفاوت ترین و خاص ترین تلفن های همراه به شمار می رود چرا که کمپانی LG دو صفحه نمایشگر برروی آن قرار داده است. در ادامه با کلیک همراه باشید تا نگاهی به این گوشی داشته باشیم. 

نقد و بررسی گوشی هوشمند ال‌جی وی 10 (LG V10)

مقدمه

کمپانی کره‌ای ال‌جی در سال 2015 از نظر میزان فروش محصولات و کسب درآمدهای بخش موبایل خود با روند نزولی مواجه شد. متاسفانه میزان استقبال کاربران از گوشی هوشمند جی 4 که پرچمدار سال 2015 این شرکت بود به هیچ عنوان چنگیبه دل نمی‌زد و نهایتا این موضوع منجر شد که ال‌جی به منظور تغییر این روند دست به اقدامی مناسب زده و یک گوشی هوشمند جدید با سبک طراحی متنوع و قابلیت‌های برتر را روانه‌ی بازار کند. این گوشی هوشمند ال‌جی وی 10 (LG V10) نام دارد.

گوشی هوشمند وی 10 ال‌جی یک محصول کاملا متنوع و متمایز نسبت به سایر محصولات این شرکت است که در طراحی آن از سبکی نو استفاده شده و در واقع خانواده‌ای جدید از پرچمداران ال‌جی را شامل می‌شود. عرضه‌ی این محصول توانست سیر نزولی فروش محصولات ال‌جی را دستخوش تغییراتی کند. بر اساس تازه‌ترین آمار ارائه شده، ظاهرا با آغاز عرضه‌ی این محصول در بازارهای ایالات متحده، کمپانی ال‌جی ظرف 45 روز بیش از 450000 نسخه از این گوشی هوشمند را به فروش رسانده است. یعنی ظرف این بازه‌ی زمانی در هر روز تقریبا 10000 گوشی ال‌جی وی 10 توسط آمریکایی‌ها خریداری شد.

اما گوشی هوشمند وی 10 ال‌جی به واقع چه خصوصیات و ویژگی‌هایی دارد که منجر شده به این شکل از سوی کاربران مورد استقبال قرار گیرد و به نوعی نقش یک برگ برنده و ناجی را برای کمپانی کره‌ای ال‌جی ایفا کند؟ ما در این مقاله قصد داریم که با دیدی دقیق‌ و موشکافانه به نقد و بررسی این محصول بپردازیم و نهایتا نقاط قوت و ضعف آن را شناسایی و به شما عزیزان معرفی کنیم. بنابراین اگر قصد دارید که بیشتر با گوشی هوشمند فوق‌العاده‌ی ال‌جی وی 10 آشنا شوید و نقاط مثبت و منفی آن را بشناسید، با کلیک همراه شوید.

1

مشخصات کلی

  • صفحه نمایش: 7 اینچی و از نوع IPS LCD با وضوح تصویر 1440 در 2560 پیکسل، تراکم پیکسلی 515 پیکسل در هر اینچ، این گوشی همچنین به صفحه نمایشی ثانویه وبسیار باریک در بخش فوقانی خود مجهز است که نمایشگری 2.1 اینچی بوده وضوح تصویر 160 در 1040 پیکسلی را به همراه دارد
  • سیستم روی چیپ (SoC) : تراشه‌ی اسنپدراگون 808 کوالکام با پردازنده‌ی مرکزی شش هسته‌ای
  • پردازنده‌ی گرافیکی: آدرنو 418
  • رم: 4 گیگابایتی
  • حافظه‌ی داخلی: 64 گیگابایتی با قابلیت ارتقاء تا سقف 2 ترابایت
  • سنسور دوربین اصلی: 16 مگاپیکسلی
  • سنسور دوربین سلفی: 5 مگاپیکسلی و از نوع دوبل
  • سیستم عامل: اندروید 5.1 آب نبات چوبی
  • باتری: 3000 میلی آمپر ساعتی و جداشدنی
  • ابعاد بدنه: 6 در 79.3 در 159.6 میلیمتر
  • وزن: 192 گرم

طراحی و ظاهر

همانطور که پیش از این هم اشاره داشتیم، گوشی هوشمند ال‌جی وی 10 از نظر طراحی یک سبک کاملا مستقل و منحصر به فرد را شامل می‌شود. این گوشی برخلاف پرچمداران سری جی ال‌جی از بدنه‌ای مسطح، بزرگ و بسیار مقاوم بهره‌مند است. حاشیه‌ی صفحه نمایش در دو لبه‌ی سمت راست و چپ دستگاه بسیار باریک است و ال‌جی تا حد امکان این ضخامت کم را در دو لبه‌ی بالا و پایین پنل جلویی دستگاه هم لحاظ کرده است.

2

قاب اصلی گوشی هوشمند وی 10 از مواد فلزی تشکیل شده و الیاف مربوط به پوشش پنل پشتی آن از مواد پلاستیکی خاصی با نام اختصاصی Dura Skin تشکیل شده است. پلاستیک Dura Skin در واقع نوعی از پلاستیک است که در عین نرمی خود مقاومت بالایی را به همراه دارد. با این وجود شاید اگر ال‌جی در پنل پشتی گوشی وی 10 از الیاف چرمی مشابه با گوشی جی 4 خود استفاده می‌کرد، ظاهر بهتری برای محصول ارائه می‌شد. ابعاد کلی بدنه‌ی گوشی هوشمند ال‌جی وی 10 معادل با 8.6 در 79.3 در 159.6 میلیمتر است، بنابراین این گوشی از نظر ابعاد بسیار بزرگ طراحی شده است. همچنین وزن این محصول برابر با 192 گرم است که وزنی بسیار زیاد به شمار می‌رود. ضمنا گوشی هوشمند وی 10 از اسکنر اثر انگشت کاربر نیز بهره‌مند است که محل قرارگیری آن در پنل پشتی و درست زیر لنز دوربین دستگاه تعبیه شده است. در شکل زیر به وضوح ابعاد بزرگ گوشی ال‌جی وی 10 را در کنار سایر محصولات مشابه مشاهده می‌کنید.

3

صفحه نمایش

صفحه نمایش به کار گرفته شده در گوشی هوشمند ال‌جی وی 10 نمایشگری 5.7 اینچی و از نوع IPS است که وضوح تصویر 1440 در 2560 پیکسلی را ارائه می‌کند. بنابراین تراکم پیکسلی نمایشگر این محصول در حدود 515 پیکسل در هر اینچ خواهد بود. ضمنا صفحه نمایش 5.7 اینچی این گوشی توسط پنل گوریلاگلاس 4 پوشانده شده و بدین ترتیب میزان مقاومت آن در قابل خراشیدگی و ضربه افزایش یافته است.

اما یکی از نوآورانه‌ترین اقدامات کمپانی ال‌جی در طراحی گوشی وی 10 مربوط به بهره‌مند ساختن آن از یک صفحه نمایش کوچک و باریک ثانویه است. این صفحه نمایش در بخش فوقانی پنل جلویی دستگاه جاسازی شده و یک نمایشگر لمسی و از نوع LCD و 2.1 اینچی با وضوح تصویر 160 در 1040 پیکسل است. کارایی این صفحه نمایش ثانویه بسیار ساده است و در واقع مانند یک ابزار کمکی عمل می‌کند. البته باید اشاره داشته باشیم که کاربر این آزادی را دارد که در صورت عدم تمایل خود این صفحه نمایش ثانویه را خاموش کرده و از آن استفاده نکند. با استفاده از این صفحه نمایش ثانویه شما می‌توانید آیکون‌های میانبر برخی از اپلیکیشن‌های مد نظرتان را در این قسمت چینش نمایید. این صفحه نمایش همچنین قابلیت نمایش دادن ساعت، تاریخ، پیغام‌های هشدار، مدیریت مولتی مدیا و ... را نیز ارائه می‌کند. شاید تصور کنید که این صفحه نمایش ثانویه منجر به افت توان شارژدهی باتری دستگاه شما می‌شود. در رابطه با این موضوع باید بگوییم که به واقع مصرف انرژی صفحه نمایش ثانویه‌ی گوشی هوشمند ال‌جی وی 10 بسیار ناچیز است. کمپانی ال‌جی تدابیر دقیقی را بدین منظور لحاظ کرده که نهایتا این تدابیر منجر می‌شوند که میزان مصرف انرژی نمایشگر ثانویه‌ی گوشی وی 10 به حداقل مقدار ممکن کاهش پیدا کند. بنابراین توصیه می‌کنیم که از صفحه نمایش ثانویه این گوشی استفاده کنید و نگران مصرف انرژی آن نباشید. شایان ذکر است که محل دقیق قرارگیری نمایشگر ثانویه‌ی گوشی وی 10 درست در کنار سنسور دوربین سلفی دوبل 5 مگاپیکسلی دستگاه است.

4

اما طی بررسی‌های انجام شده بر روی صفحه نمایش اصلی گوشی هوشمند ال‌جی وی 10 دریافتیم که عملکرد آن از نظر ماکسیموم روشنایی یا همان Brightness تقریبا معمولی است. همچنین این گوشی هوشمند از نظر زاویه‌ی دید هم عملکرد نسبتا مطلوبی دارد. با این وجود عملکرد صفحه نمایش 5.7 اینچی گوشی وی 10 از دو نظر فوق نسبت به عملکرد صفحه نمایش محصولاتی همچون آیفون 6 اس پلاس، موتو ایکس 2015 و گلکسی اس 5 سامسونگ ضعیف‌تر بوده است.

5

6

سیستم روی چیپ، رم، حافظه‌ی داخلی و عملکرد پردازشی دستگاه

همانطور که اشاره داشتیم، گوشی هوشمند ال‌جی وی 10 به سیستم روی چیپ اسنپدراگون 808 کوالکام مجهز شده است. سیستم روی چیپ اسنپدراگون 808 از پردازنده‌ی مرکزی شش هسته‌ای بهره‌ می‌برد که چهار هسته‌ی آن از نوع Cortex A53 بوده و دو هسته‌ی دیگر آن از نوع Cortex A57 هستند. این تراشه همچنین به پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو 418 مجهز است. ضمنا رم به کار گرفته شده در گوشی هوشمند وی 10 هم ظرفیت عالی 4 گیگابایتی را ارائه می‌کند.

در بنچمارک‌هایی بر روی گوشی هوشمند وی 10 اعمال شد، مشخص گردید که عملکرد پردازشی تراشه‌ی این محصول در حد متعادلی است. بنابراین نمی‌توانیم مدعی شویم که گوشی هوشمند ال‌جی وی 10 از نظر قابلیت‌های پردازشی یکی از برترین و قدرتمندترین گوشی‌های هوشمند کنونی موجود در بازار است. اما هنگامی که از این محصول استفاده کنید و آن را در دست بگیرید متوجه موضوع بسیار جالبی می‌شوید. عملکرد این گوشی در شرایط استفاده‌ی نرمال و هماهنگی بستری سخت افزاری و نرم افزاری آن فوق‌العاده عالی طراحی شده است. در واقع همگام‌سازی بستر سخت افزاری و نرم افزاری گوشی وی 10 به شکل جالب توجه‌ای توسط شرکت ال‌جی مورد توجه قرار گرفته و این موضوع سبب شده که در هنگام استفاده از این گوشی با هیچ لگ، تاخیر و مشکلی مواجه نشوید. میزان دقت و سرعت عملکرد این مصحول به قدری بوده که حتی منبع phonearena در بررسی‌های خود مدعی شده که گوشی هوشمند ال‌جی وی 10 از نظر عملکرد و هماهنگی بستر سخت افزاری و نرم افزاری مجموعه، یکی از سریع‌ترین گوشی‌های اندرویدی کنونی موجود در بازار است.در بخش زیر نتایج به دست آمده از برخی بنچمارک‌های گوشی وی 10 را در کنار سایر محصولات مشابه مشاهده می‎‌کنید.
7

8

نهایتا باید اشاره داشته باشیم که گوشی هوشمند ال‌جی وی 10 از نظر حافظه‌ی داخلی ظرفیت 64 گیگابایتی را ارائه می‌کند. ضمنا این گوشی قابلیت پشتیبانی از حافظه‌ی جانبی را نیز دارد و به موجب آن کاربران علاقمند می‌توانند با استفاده از رم میکرو اس دی (Micro SD) میزان فضای ذخیره‌سازی اطلاعات دستگاه را تا سقف 2 ترابایت افزایش دهند.

دوربین

کیفیت دوربین اصلی گوشی هوشمند ال‌جی وی 10 یکی از برترین و اصلی‌ترین جنبه‌های طراحی این محصول به شمار می‌رود. سنسور دوربین اصلی به کار گرفته شده در این گوشی سنسوری 16 مگاپیکسلی با دیافراگم F1.8 و چراغ فلش LED دوبل است. این سنسور دوربین از قابلیت‌هایی همچون OIS (لرزشگیر اپتیکال تصویر)، فوکوس دستی، تشخیص اتوماتیک چهره، زوم دیجیتال، تایمر سلفی، فوکوس اتوماتیک لیزری، کنترل ISO، کنترل سرعت شاتر، ذخیره‌ی تصاویر با فرمت خام (RAW) و ... پشتیبانی به عمل می‌آورد. همچنین شما می‌توانید با استفاده از دوربین اصلی گوشی وی 10 به ضبط تصاویر با وضوح 4K نیز بپردازید.

10

دقت عملکرد و کیفیت سنسور دوربین اصلی گوشی ال‌جی وی 10 به قدری عالی است که به راحتی می‌توان از این نظر آن را رقیبی جدی برای پرچمداران سامسونگ و اپل در نظر گرفت. دوربین سلفی گوشی هوشمند ال‌جی وی 10 هم به سنسور دوبل 5 مگاپیکسلی بهره می‌برد. این سنسور دوربین هم در نوع خود کارایی بسیار عالی را ارائه می‌کند و از نظر زاویه‌ی دید هم به طرز قابل قبولی گسترش داده شده است، بنابراین شما می‌توانید با استفاده از گوشی ال‌جی وی 10 به راحتی نسبت به عکسبرداری سلفی دسته جمعی اقدام کنید.

باتری

11

باتری که کمپانی ال‌جی برای گوشی هوشمند وی 10 خود در نظر گرفته ظرفیت و توانی معادل با 3000 میلی آمپر ساعت را ارائه می‌کند. ضمنا این باتری توسط کاربر قابل جداسازی و تعویض است و این موضوع جمله مزیت‌های طراحی گوشی هوشمند ال‌جی وی 10 محسوب می‌شود. در بررسی‌های انجام شده مشخص شد که عملکرد باتری 3000 میلی آمپر ساعتی گوشی هوشمند وی 10 در حد نرمال و متعادل است. باتری این گوشی توانست در بنچمارک سایت phonearena زمانی معادل با 5 ساعت و 51 دقیقه دوام را از خود به ثبت برساند. اما در سمت مقابل سرعت شارژ مجدد باتری این گوشی فوق‌العاده است. باتری 3000 میلی آمپر ساعتی گوشی هوشمند ال‌جی وی 10 تنها ظرف مدت زمان 65 دقیقه از 0 تا 100 درصد شارژ می‌شود و این موضوع از جمله مزیت‌های طراحی این گوشی به شمار می‌رود.

12

جمع بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به بررسی دقیق جنبه‌های طراحی و قابلیت‌های سخت افزاری گوشی هوشمند پرطرفدار ال‌جی وی 10 پرداختیم. این گوشی هوشمند هم اکنون یکی از بهترین گوشی‌های اندرویدی موجود در بازار است و به تازگی وارد بازارهای داخلی کشور ما نیز شده است. هم اکنون این محصول در بازارهای داخلی با قیمتی در حدود 2،050،000 تومان به فروش می‌رسد. در ادامه طی دو دسته بندی متنوع به ذکر نقاط مثبت و منفی طراحی این گوشی می‌پردازیم.

نقاط مثبت

  • طراحی کاملا منحصر به فرد و متفاوت
  • بهره‌مندی از اسکنر اثر انگشت کاربر
  • بهره‌مند بودن از صفحه نمایش ثانویه و اختصاصی با کارایی‌های منحصر به فرد
  • وضوح تصویر و تراکم پیکسلی عالی صفحه نمایش (515 پیکسل در هر اینچ)
  • استفاده از پنل گوریلاگلاس 4 به منظور افزایش مقاومت نمایشگر
  • رم 4 گیگابایتی
  • سرعت عملکرد خوب دستگاه و همگام‌سازی دقیق بستر سخت افزاری و نرم افزاری مجموعه
  • عملکرد عالی دوربین اصلی و سلفی
  • باتری جداشدنی
  • سارعت شارژ مجدد بسیار بالای باتری

نقاط منفی:

  • وزن زیاد و ابعاد بزرگ دستگاه
  • به کارگیری مواد پلاستیکی در طراحی پنل پشتی محصول
  • قیمت گران
ارسال نظر