نقد و بررسی گوشی ال‌جی جی ۵

ال‌جی در دریان کنگره جهانی موبایل ۲۰۱۶ یا رویداد MWC 2016 از پرچمدار جدیدش یعنی گوشی هوشمند ال‌جی جی ۵ (LG G5) رونمایی کرد. این گوشی هوشمند از بدنه‌ای ماژولار بهره‌مند بوده و از نظر بسیاری از کارشناسان بهترین گوشی رونمایی شده در رویداد MWC 2016 محسوب می‌شود. ما در این مقاله قصد نقد و بررسی این محصول را داریم.

نقد و بررسی گوشی ال‌جی جی ۵

کمپانی کره‌ای ال‌جی همواره نشان داده که در زمینه نوآوری یک شرکت فعال است. گوشی هوشمند جی ۵ این کمپانی نمونه کاملا بارزی از سبک طراحی نوآورانه و منحصر به فرد این برند کره‌ای محسوب می‌شود. ال‌جی در کنار گوشی جی ۵ از لوازم جانبی اختصاصی نیز رونمایی کرد که اصطلاحا "Friends" یا "دوستان" نامگذاری شده‌اند. این لوازم جانبی اختصاصی قابلیت تعامل مستقیم و ویژه‌ای با گوشی جی ۵ داشته و با همگام‌سازی آن‌ها امکانات جالبی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. اما در هر صورت این لوازم جانبی بخشی از گوشی جی ۵ محسوب نمی‌شوند و به منظور خرید آن‌ها باید مبالغ مجزایی را پرداخت نمایید، بنابراین جای تعجبی ندارد که در بررسی اختصاصی گوشی جی ۵ ارائه شده نقشی نخواهند داشت.

۱

عرضه پرچمدار سال ۲۰۱۶ ال‌جی به تازگی آغاز شده و به همین سبب توانسته‌ایم تا این محصول را در دست گرفته و با دیدی دقیق‌تر نسبت به بررسی این محصول بپردازیم. اگر تمایل دارید که بیشتر با گوشی ماژولار ال‌جی جی ۵ آشنا شوید، حتما مقاله اختصاصی کلیک در رابطه با این محصول را دنبال کنید.

مشخصات کلی:

  • صفحه نمایش: ۳ اینچی و از نوع IPS LCD با وضوح تصویر ۱۴۴۰ در ۲۵۶۰ پیکسل، تراکم پیکسلی ۵۵۴ پیکسل در هر اینچ، مجهز به قابلیت Always On Display، محافظت شده توسط پنل گوریلاگلس ۴
  • سیستم روی چیپ (SoC) : تراشه اسنپدراگون ۸۲۰ کوالکام با پردازنده مرکزی چهار هسته‌ای
  • پردازنده گرافیکی: آدرنو ۵۳۰
  • رم: ۴ گیگابایتی
  • حافظه داخلی: ۳۲ گیگابایتی با قابلیت پشتیبانی از رم میکرو اس‌دی (Micro SD)
  • سنسور دوربین اصلی: دوربین دوگانه متشکل از یک سنسور ۱۶ مگاپیکسلی و یک سنسور ۸ مگاپیکسلی
  • سنسور دوربین سلفی: ۸ مگاپیکسلی
  • باتری: ۲۸۰۰ میلی آمپر ساعتی قابل جداسازی
  • سیستم عامل: اندروید ۶٫۰٫۱ مارشمالو
  • ابعاد: ۷ در ۷۳٫۹ در ۱۴۹٫۴ میلیمتر
  • وزن: ۱۵۹ گرم

طراحی و ظاهر

از نظر طراحی گوشی هوشمند ال‌جی جی ۵ محصولی کاملا نو و منحصر به فرد است. اگر بخواهیم طراحی و ظاهر این گوشی را با سایر پرچمداران پیشین ال‌جی نظیر گوشی جی ۴ یا جی ۳ مقایسه کنیم به راحتی متوجه تفاوت‌های عمده ظاهری آن‌ها خواهیم شد. پیش از این ال‌جی در طراحی پرچمدارانش سبکی خاصی و کاملا مشخص را به کار می‌گرفت. بدنه این گوشی‌ها عمدتا از مواد پلاستیکی ساخته می‌شدند و پنل پشتی آن‌ها حالتی خمیده را به همراه داشت. پنل پشتی این محصولات قابل جداسازی بود و بدین صورت دسترسی کاربر به باتری دستگاه امکان‌پذیر می‌شد. همچنین تعبیه دکمه‌های افزایش و کاهش صدا (Volume) و پاور (Power) دستگاه در پنل پشتی و کنار لنز دوربین اصلی محصول نیز از دیگر ویژگی‌های منحصر به فردی پرچمداران پیشین ال‌جی بوده است. اما گوشی جی ۵ هیچ یک از مشخصه‌های فوق را به همراه ندارد!

۲

در ابتدا باید بگوییم که برخلاف سایر نسخه‌های پیشین سری پرچمداران G ال‌جی، گوشی هوشمند جی ۵ از بدنه‌ای باریک‌تر و ظریف‌تر بهره می‌برد. دکمه‌های افزایش و کاهش صدای دستگاه در لبه سمت چپ آن تعبیه شده و دکمه پاور آن به طور ادغام‌سازی شده با اسکنر اثر انگشت دستگاه فعالیت کرده و در پنل پشتی گوشی به وضوح قابل مشاهده است. بدنه اصلی گوشی از مواد آلومینیومی تشکیل شده، اما بررسی‌های اخیر نشان داده که ال‌جی بر روی بدنه آلومینیومی گوشی جی ۵ لایه‌ای بسیار نازک از الیاف پلاستیکی را کشیده است. برای درک تفاوت‌های ظاهری دو گوشی جی ۵ و جی ۴ می‌توانید نگاهی به تصویر فوق بیاندازید. البته در تصویر فوق نسخه بهره‌مند از پنل چرمی گوشی جی ۴ نمایش داده شده که در واقع نسخه اصلی پرچمدار سال ۲۰۱۵ ال‌جی نیز بوده است. شاید از نظر ظاهری گوشی جی ۴ زیباتر از گوشی جی ۵ به نظر برسد، اما در هر صورت ال‌جی در طراحی گوشی جی ۵ به مسئله افزایش کارایی دستگاه اهمیت بیشتری داده است.

اما اگر از تفاوت‌های ظاهری گوشی جی ۵ نسبت به سایر پرچمداران ال‌جی صرف نظر کنیم و نگاهی به تفاوت‌های موجود در سبک طراحی بدنه این محصول بیاندازیم به عاملی می‌رسیم که منجر شده گوشی جی ۵ نسبت به تمامی محصولات کنونی موجود در بازار متفاوت باشد. بدنه گوشی جی ۵ به شکل ماژولار طراحی شده است! منظور از طراحی ماژولار در واقع سبکی از طراحی بدنه است که به موجب آن کاربر می‌توان ماژول‌ها یا قطعات سخت افزاری خاصی را به دستگاه مد نظرش متصل کند. بخشی از بدنه گوشی جی ۵ قابلیت جداسازی دارد. این بخش از بدنه دستگاه درست در زیر آن واقع شده و با فشردن دو دکمه موجود در لبه‌های دستگاه و کشیدن بخش زیرین گوشی می‌توانید آن را از بدنه گوشی جدا کنید. بدین صورت دسترسی کاربر به باتری گوشی جی ۵ فراهم می‌شود و همچنین این امکان فراهم می‌شود تا کاربر بتواند لوازم سخت افزاری یا اصطلاحا ماژول‌های خاصی را به گوشی جی ۵ متصل کند.

۳

ماژول‌هایی که هم اکنون به منظور اتصال به گوشی جی ۵ معرفی شده‌اند تنوع کمی دارند اما ال‌جی به سختی در تلاش است تا تنوع این ماژول‌ها را بیشتر کند. یکی از این ماژول‌ها LG Cam Plus نام دارد که با اتصال آن به بخش زیرین دستگاه قابلیت‌های کاربردی دوربین محصول افزایش می‌یابد و همچنین ظرفیت باتری آن ۱۲۰۰ میلی آمپر ساعت افزایش پیدا می‌کند. در بررسی عملی که ما انجام دادیم به واقع جداسازی بخش ماژولار بدنه گوشی جی ۵ به سادگی قابل انجام بود، اما باید دقت داشت که در حین بیرون کشیدن بخش زیرین آن حتما دو دکمه واقع در لبه‌های دستگاه را فشرده و سپس بخش زیرین را بیرون کشید. در غیر این صورت ممکن است به بخش ماژولار و زیرین گوشی آسیب وارد شود. بنابراین باید به این موضوع دقت شود. در نهایت باید اشاره کنیم که گوشی جی ۵ از نظر وزنی نیز محصولی سنگین است. وزن بدنه این گوشی چیزی در حدود ۱۵۹ گرم اندازه‌گیری شده، این موضوع در حالی است که گوشی‌های هوشمندی همچون گلکسی S7 سامسونگ ۱۵۲ گرم، آیفون ۶S اپل ۱۴۳ گرم و حتی جی ۴ ال‌جی ۱۵۵ گرم وزن دارند!

صفحه نمایش

گوشی هوشمند ال‌جی جی ۵ از صفحه نمایشی ۵٫۳ اینچی و از نوع IPS LCD با وضوح تصویر ۱۴۴۰ در ۲۵۶۰ پیکسل یا اصطلاحا QHD بهره‌مند است. بنابراین تراکم پیکسلی آن در حدود ۵۵۴ پیکسل در هر اینچ خواهد بود. ضمنا نمایشگر این محصول توسط پنل محافظ گوریلاگلس ۴ پوشانده شده و بدین صورت مقاومت آن در برابر ضربه و خراشیدگی افزایش یافته است. البته ال‌جی پنل محافظ به کار گرفته شده در گوشی جی ۵ را با نام اختصاصی ۳D Arc Glass معرفی کرده اما ظاهرا این پنل هم نسخه‌ای از همان پنل محافظ گوریلاگلس ۴ محسوب می‌شود. همچنین باید اشاره داشته باشیم که صفحه نمایش گوشی جی ۵ از قابلیت Always On Display بهره می‌برد که به موجب آن اطلاعات ضروری نظیر تاریخ، زمان، پیغام‌های هشدار و ... به طور دائم بر روی نمایشگر دستگاه به تصویر کشیده می‌شوند.

۴

اما عملکرد صفحه نمایش گوشی ال‌جی جی ۵ از نظر ماکسیمم روشنایی و زاویه دید چگونه بوده است؟ صفحه نمایش گوشی ال‌جی جی ۵ در بررسی‌های مربوط به ماکسیمم روشنایی نمایشگر شگفتی‌آفرین بوده و توانسته به حداکثر روشنایی معادل با ۸۱۶ نیت دست پیدا کند! این موضوع در حالی است که صفحه نمایش محصولی همچون آیفون ۶S اپل با دستیابی به ماکسیمم روشنایی ۵۵۴ نیت عملکردی بی‌عیب و نقص در شرایط تابش نور مستقیم آفتاب را به همراه دارد. شاید جالب باشد که بدانید گوشی هوشمند جی ۴ در همین بررسی‌ها توانسته بود به ماکسیمم روشنایی ۴۵۴ نیت دست پیدا کند! بنابراین همانطور که می‌بینید گوشی هوشمند ال‌جی جی ۵ از نظر ماکسیمم روشنایی محصولی فوق‌العاده قدرتمند است.

۵

اما در سمت مقابل عملکرد نمایشگر این محصول در قبال زاویه دید چندان تعریفی ندارد. متاسفانه در شرایطی که نمایشگر این گوشی هوشمند را با زاویه ۴۵ درجه‌ای مشاهده کنید چیزی در حدود ۸۶ درصد انحراف و نامفهومی محتوای نمایشگر را لمس می‌کنید. البته این موضوع بدین معنا نیست که در حین استفاده از گوشی جی ۵ با مشکل خاصی برخورد خواهید داشت، چرا که به واقع در شرایط عملی لزومی نسبت به مشاهده صفحه نمایش دستگاه تحت زاویه ۴۵ درجه‌ای وجود ندارد.

۶

سیستم عامل و رابط کاربری

همانطور که در بخش "مشخصات فنی" دستگاه اشاره کردیم، گوشی هوشمند ال‌جی جی ۵ به طور پیش فرض از سیستم عامل اندروید ۶٫۰٫۱ مارشمالو بهره‌مند است. رابط کاربری اختصاصی ال‌جی با نام Optimus UX 5.0 نیز در کنار این سیستم عامل نصب و راه‌اندازی شده و قابلیت‌هایی همچون اتصال اتوماتیک و همگام‌سازی با لوازم جانبی طراحی شده برای گوشی جی ۵ با نام "Friends" را ارائه می‌کند. همچنین اپلیکیشن LG Health در گوشی جی ۵ به روز رسانی شده و کاربران این محصول از ۱۰۰ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی ابری سرویس گوگل درایو برای مدت زمان دو سال نیز بهره‌مند می‌شوند.

سیستم روی چیپ، رم و عملکرد پردازشی

ال‌جی سال گذشته پرچمدار خود یعنی گوشی جی ۴ را به سیستم روی چیپ اسنپدراگون ۸۰۸ مجهز کرده بود. این موضوع در حالی بود که پرچمدار سری تراشه‌های کوالکام، اسنپدراگون ۸۱۰ بود. کاملا مشخص بود که مشکلات عملکردی ایجاد شده در تراشه اسنپدراگون ۸۱۰ منجر شدند تا ال‌جی تصمیم بگیرد از تراشه اسنپدراگون ۸۰۸ در پرچمدار سال ۲۰۱۵ خود استفاده کند. تجهیز گوشی جی ۴ به تراشه اسنپدراگون ۸۰۸ منجر شد که قابلیت‌های پردازشی این گوشی در مقایسه با قابلیت‌های پردازشی محصولاتی همچون گلکسی S6 و ... به مراتب ضعیف‌تر باشد. اما در سال ۲۰۱۶ ال‌جی پرچمدارش را به سیستم روی چیپ اسنپدراگون ۸۲۰ (پرچمدار کنونی سری تراشه‌های شرکت کوالکام) مجهز کرده است. تراشه اسنپدراگون ۸۲۰ از پردازنده مرکزی چهار هسته‌ای بهره‌مند است. هسته‌های پردازشگر این تراشه از نوع Kyro بوده و هسته‌هایی هستند که به طور اختصاصی توسط خود کوالکام طراحی و تولید شده‌اند. دو هسته از چهار هسته‌ پردازنده مد نظر فرکانس کاری ۱٫۶ گیگاهرتزی داشته و دو هسته دیگر آن از فرکانس کاری ۲٫۱۵ گیگاهرتز بهره می‌برند. همچنین تراشه اسنپدراگون ۸۲۰ از پردازنده گرافیکی آدرنو ۵۳۰ نیز بهره‌مند است که پردازنده‌ای بسیار قدرتمند محسوب می‌شود.

کمپانی ال‌جی همچنین گوشی هوشمند ال‌جی جی ۵ را به رم ۴ گیگابایتی مجهز کرده و حافظه داخلی این محصول هم به طور پیش فرض ۳۲ گیگابایتی در نظر گرفته شده است. البته گوشی هوشمند ال‌جی جی ۵ قابلی پشتیبانی از حافظه جانبی را دارد و بدین سبب کاربران علاقمند می‌تواند میزان فضای ذخیره‌سازی اطلاعات این دستگاه را تا سقف تئوری ۲۰۰ گیگابایت افزایش دهند. اما عملکرد گوشی ال‌جی جی ۵ در مقایسه با سایر محصولات دیگر چگونه بوده است؟

۷

در تصویر فوق نتایج دو وضعیت تک هسته‌ای و چند هسته‌ای بنچمارک GeekBench 3.0 را مشاهده می‌کنید. همانگونه که می‌بینید در وضعیت تک هسته‌ای این بنچمارک گوشی هوشمند ال‌جی جی ۵ بهتر از محصولاتی همچون گلکسی S7 سامسونگ و Mi 5 شیائومی عمل کرده اما قادر به پیشی گرفتن از عملکرد تراشه A9 اپل نبوده است. شایان ذکر است که گوشی هوشمند گلکسی S7 که در وضعیت تک هسته‌ای بنچمارک Geekbench 3.0 با گوشی جی ۵ رقابت کرده نسخه اگزینوسی آن بوده است. بنابراین در وضعیت تک هسته‌ای این بنچمارک، رقابت مابین هسته پردازشگر Kyro کوالکام و هسته پردازشگر Magnoose سامسونگ بوده است که در این رقابت کوالکام سربلند بیرون آمده است.

اما در وضعیت چند هسته‌ای این بنچمارک، گوشی هوشمند ال‌جی جی ۵ نتوانسته امتیاز بهتری نسبت به گوشی گلکسی S7 مجهز به تراشه اگزینوس ۸۸۹۰ ثبت کند. دلیل این موضوع هم مطمئنا با بهره‌مندی تراشه اگزینوس ۸۸۹۰ سامسونگ از هشت هسته‌ پردازشگر ارتباط مستقیمی دارد.

۸

اما در بنچمارک AnTuTu 6 پرچمدار ال‌جی عملکرد عالی داشته و این موضوع نشان می‌دهد که بستر بسیار دقیقی به منظور تعامل عملکرد اجزای مختلف سخت افزاری این گوشی هوشمند نظیر رم، پردازنده مرکزی، پردازنده گرافیکی و ... در کنار یکدیگر ایجاد شده است. ال‌جی جی ۵ در این بنچمارک با اختلاف ناچیزی نسبت به نسخه اگزینوسی گوشی گلکسی S7 سامسونگ برتری داشته است.

۹

در تصویر فوق قدرت عملکرد پردازنده گرافیکی آدرنو ۵۳۰ تراشه اسنپدراگون ۸۲۰ به کار گرفته شده در گوشی جی ۵ ال‌جی قابل درک است. بنچمارک GFX 3.0 Manhattan (1080p offscree) میزان قدرت پردازنده گرافیکی دستگاه را در شرایط خاموش بودن نمایشگر تخمین می‌زند. همانطور که مشاهده می‌کنید قابلیت پردازش گرافیکی این گوشی در شرایط مذکور برتری محسوسی نسبت به سایر محصولات داشته است.

۱۰

اما با روشن شدن صفحه نمایش گوشی ال‌جی جی ۵ بخشی از قدرت پردازنده گرافیکی آن به موجب وضوح تصویر بالای نمایشگر هدر می‌رود. این موضوع منجر شده تا در وضعیت onscreen یا روشن بودن نمایشگر بنچمارک GFX 3.0 Manhattan، عملکرد دو گوشی Mi 5 شیائومی و آیفون ۶S Plus اپل نسبت به پرچمدار ال‌جی بهتر باشند. به طور کلی همانگونه که مشاهده کردید، قابلیت‌های پردازشی گوشی هوشمند ال‌جی جی ۵ بسیار عالی بوده و از جمله نقاط قوت طراحی این محصول به شمار می‌رود.

دوربین

دوربین اصلی گوشی هوشمند ال‌جی جی ۵ هم از جمله بخش‌های منحصر به فرد این محصول به شمار می‌رود. ال‌جی در طراحی پرچمدار سال ۲۰۱۶ خود از دوربین دوگانه بهره گرفته است. بنابراین گوشی هوشمند ال‌جی جی ۵ از دوربین اصلی دوگانه بهره می‌برد. لنز اصلی دوربین دوگانه این گوشی ۱۳ مگاپیکسلی بوده و روزنه F1.8 را به همراه دارد. لنز ثانویه دوربین دوگانه آن نیز ۸ مگاپیکسلی و با دیافراگم F2.4 در نظر گرفته شده است. مابین این دو لنز دوربین، چراغ فلش LED گوشی تعبیه شده و دستگاه از قابلیت‌های لرزشگیر اپتیکال سه محوره (۳-axis OIS)، فوکوس اتوماتیک لیزری، فیلمرداری با وضوح تصویر ۴K، فیلمبرداری اسلوموشن و زمان‌گریز (Time Lapse) بهره‌مند است.

۱۱

لنز دوربین کمکی که در مجموعه دوربین دوگانه گوشی جی ۵ به کار گرفته شده زاویه دید گسترده‌ای را ارائه می‌کند. این لنز دوربین زاویه دید ۱۳۵ درجه‌ای دارد که از زاویه دید چشم انسان نیز بیشتر است. این لنز دوربین اجازه می‌دهد تا بتوانید تصاویر دقیق‌تری را توسط دوربین اصلی گوشی جی ۵ ضبط کرده و افکت‌های خاصی را به آن وارد کنید. به طور کلی در بررسی‌های ما مشخص شد که عملکرد دوربین دوگانه گوشی ال‌جی جی ۵ بسیار باکیفیت است و با استفاده از دوربین این گوشی چه در شرایط خارج از منزل و چه در شرایط داخل منزل می‌توانید تصاویر جالب توجه و با کیفیتی را ضبط نمایید. در گالری زیر دو نمونه از تصاویر ضبط شده توسط دوربین اصلی گوشی ال‌جی جی ۵ با وضوح اصلی را ضمیمه کرده‌ایم.



اما دوربین سلفی گوشی هوشمند جی ۵ از سنسوری ۸ مگاپیکسلی با دیافراگم F2.0 تشکیل شده است. کیفیت عکسبرداری این سنسور دوربین هم مطلوب است و امکان ضبط ویدئوهای با وضوح تصویر فول اچ‌دی نیز با استفاده از آن وجود دارد. به طور کلی عملکرد دوربین پرچمدار سال ۲۰۱۶ ال‌جی را باید از جمله نقاط مثبت طراحی آن محسوب کنیم.

باتری

ال‌جی در یک اقدام عجیب گوشی هوشمند جی ۵ را به یک باتری ۲۸۰۰ میلی آمپر ساعتی مجهز کرد. این موضوع در حالی بود که دو گوشی جی ۴ و جی ۳ به باتری ۳۰۰۰ میلی آمپر ساعتی مجهز بودند و در عین حال انتقادهای زیادی در رابطه با عملکرد ضعیف باتری آن‌ها وارد می‌شد! اما باتری ال‌جی جی ۵ از نوع جداشدنی است و کاربران در هر زمان که تمایل داشته باشید می‌توانند با خرج کردن بخش ماژولار دستگاه نسبت به جایگزینی باتری این محصول اقدام کنند.

شاید تصور شود که باتری ۲۸۰۰ میلی آمپر ساعتی گوشی جی ۵ عملکردی بسیار ضعیف را برای آن به همراه خواهد داشت، اما جالب است بدانید که در بررسی‌های انجام شده عملکرد باتری این گوشی چندان هم ناامیدکننده نبوده است. باتری ۲۸۰۰ میلی آمپر ساعتی گوشی هوشمند ال‌جی جی ۵در بررسی‌های سایت gsmarena توانست به امتیاز ۶۰ ساعت دست پیدا کند که امتیاز قابل قبولی محسوب می‌شود.

۱۴

ضمنا با توجه به تجهیز پرچمدار جدید ال‌جی به سیستم روی چیپ اسنپدراگون ۸۲۰ جای تعجبی ندارد که دستگاه از نسخه ۳٫۰ قابلیت شارژ سریع کوالکام (Qualcomm Quick Charge 3.0) پشتیبانی می‌کند و به موجب آن ظرف مدت زمان ۳۰ دقیقه تا سقف ۸۰ درصد شارژ می‌شود. بنابراین شاید مسئله توان شارژدهی نه چندان فوق‌العاده گوشی جی ۵ بدین صورت قابل چشم‌پوشی باشد. اما در هر صورت نمی‌توانیم منکر این موضوع شویم که تجهیز این گوشی به یک باتری با قدرت و توان بیشتر بازده بهتری را برای دستگاه به ارمغان می‌آورد.

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به نقد و بررسی دقیق گوشی هوشمند جی ۵ ال‌جی پرداختیم. این گوشی هوشمند یک محصول فوق‌العاده است و از نظر بسیاری از کارشناسان بهترین و جالب‌ توجه‌ترین گوشی هوشمندی بوده که در جریان کنگره جهانی موبایل ۲۰۱۶ شاهد معرفی آن بودیم. در ادامه طی دو دسته‎بندی جداگانه به ذکر نقاط قوت و ضعف این گوشی هوشمند می‌پردازیم.

نقاط قوت

  • سبک طراحی بدنه منحصر به فرد، متفاوت و ماژولار
  • باتری قابل جداسازی و تعویض
  • وضوح تصویر و تراکم پیکسلی بالای صفحه نمایش
  • عملکرد بی‌نظیر نمایشگر دستگاه از نظر ماکسیمم روشنایی
  • قابلیت پردازش سیستمی و گرافیکی عالی
  • رم ۴ گیگابایتی
  • عملکرد خوب دوربین
  • پشتیبانی از حافظه جانبی
  • پشتیبانی از قابلیت Quick Charge 3.0

نقاط منفی

  • ظاهر نه چندان جذاب
  • وزن نسبتا زیاد
  • ضعف نسبی نمایشگر در قبال زاویه دید
  • باتری دستگاه می‌توانست ظرفیت بیشتری داشته باشد

منابع:

phonearena

gsmarena

ارسال نظر