الگوریتم دروغ سنج هم طراحی شد!

آیا روزی یک الگوریتم هوشمند با قابلیت تشخیص دروغ می تواند دروغ همراه با ایمیل ما را با بررسی لغات حاوی آن شناسایی کند؟

الگوریتم دروغ سنج هم طراحی شد!

به گزارش کلیک، محققان استفان لودویگ، تام ون لار، کو دی رویتر و مایک فریدمن در تحقیقی جدید تشخیص فریب خودکار توسط کامپیوتر را نشان دادند. این چهار محقق الگوریتمی را ایجاد کرده اند که طراحی شده تا ایمیل های ارسالی را تجزیه و تحلیل کند و پیش بینی نماید که آیا حاوی دورغ هستند یا خیر، آن هم با دقت بیش از آن چه که انسان انجام می دهد.

لودویگ، مدرس ارشد در گروه بازاریابی و استراتژی کسب و کار در دانشکده وست مینستر به Digital Trends گفت که این کار پیچیده تر از روش های معمولی داده کاوی در میان متن هاست، چرا که شما به دنبال کلمات کلیدی خاصی نیستید. بلکه به دنبال این هستید که بفهمید مردم چگونه با نحوه نوشتن خود قصد دروغ گفتن را دارند.

این الگوریتم به واقعیت های خارجی دسترسی ندارد و در عوض بر اساس قوانینی که در حال حاضر در مورد زبان های مردم در دانشگاه ها موجود می باشد، طتبیق یافته است. به عنوان مثال، این الگوریتم با این فرض کار می کند که افرادی که اغلب دروغ می گویند از به کار بردن ضمایری مانند "من"، "تو"، "او" و ضمایر دوم شخص مانند "ما"، "شما" اجتناب می کنند. در عوض آن ها بیشتر از صفاتی مانند "درخشان" و لغات به دست آوردنی مانند "کسب درآمد" و "برنده شدن" استفاده می نمایند. علاوه بر این شخص دروغگو بیشتر تمایل دارد از لغاتی استفاده کند که نمایانگر این باشد که او در حال گفتن حقیقت است.

وی در ادامه گفت: "ساخت چنین ویژگی خودکاری که مانند مترجم گوگل عمل کند، در نهایت منجر به استفاده از این الگوریتم خواهد شد. می توانید این گونه تصور کنید که پلاگینی دارید که می تواند به شما در مورد احتمال این که یک ایمیل حاوی اطلاعات دروغ است هشدار دهد. هم چنین می تواند آن را به بیانیه های سیاسی، وب سایت های دوستیابی، مطالبات بیمه، و یا بررسی های آنلاین متصل کنید."

اما وی اشاره کرد که هنوز کار زیادی برای نهایی شدن آن وجود دارد. در نتایج اولیه، این الگوریتم تنها توانسته ایمیل هایی را که حدود ۷۰ درصد احتمال دروغ در آن ها نهفته است را تشخیص دهد، که باز هم نسبت به عمل کرد مشابه یک انسان که ۵۴ درصد می باشد بهتر است.

این کار یک گام درست در مسیر پیشرفت است و این الگوریتم شانس قابل توجهی برای عملی شدن دارد و محققان باید از این شانس به بهترین شکل ممکن استفاده نمایند. هم چنین معلوم نیست که مردم نسبت به الگوریتمی که می تواند دروغ را تشخیص دهد چه واکنشی نشان خواهند داد. شاید اصلا از آن استفاده نکنند، ولی کسانی که دروغ گفتن در فضای مجازی برایشان اهمیت دارد حتما از آن استقبال می کنند. الگوریتم های مانند این الگوریتم، می توانند فضاهای مشکوک کاری را به محیطی سالم تغییر دهند.
البته همان طور که گفته شد هنوز زمانی برای عملی شدن آن اعلام نشده است و باید منتظر ماند تا اطلاعات بیشتری از آن منتشر شود.

ارسال نظر