فرازمینی ها، واقعیت یا خیال؟

رسانه کلیک – چرا با توجه به اندازه وسیع کائنات تا به امروز مورد موثقی از تماس بیگانگان فضایی با زمین ثبت نشده است؟در سال ۱۹۵۰ انریکو فِرمی، به این تناقض دست یافت "تاکنون در کیهان، میلیاردها ستاره با شرایطی مشابه خورشید مشاهده شده است که سن بالایی دارند و احتمال وجود سیاراتی مشابه زمین در اطراف آن‌ها و پرورش گونه‌های هوشمند در آن‌ها بسیار زیاد است؛ بنابراین با احتمال وجود تمدنی که به فناوری سفر میان ستاره‌ای دست یافته باشد و همچنین اینکه با نصف سرعت نور می‌توان کهکشان Proxima Centuauri را در ۱۶ سال طی کرد، انتظار می‌رود مدارکی مبنی بر ملاقات فرازمینی‌ها از زمین وجود داشته باشد، در حالی که چنین نیست. چرا؟"

فرازمینی ها، واقعیت یا خیال؟

در سال ۱۹۵۰ انریکو فِرمی، به این تناقض دست یافت "تاکنون در کیهان، میلیاردها ستاره با شرایطی مشابه خورشید مشاهده شده است که سن بالایی دارند و احتمال وجود سیاراتی مشابه زمین در اطراف آن‌ها و پرورش گونه‌های هوشمند در آن‌ها بسیار زیاد است؛ بنابراین با احتمال وجود تمدنی که به فناوری سفر میان ستاره‌ای دست یافته باشد و همچنین اینکه با نصف سرعت نور می‌توان کهکشان Proxima Centuauri را در ۱۶ سال طی کرد، انتظار می‌رود مدارکی مبنی بر ملاقات فرازمینی‌ها از زمین وجود داشته باشد، در حالی که چنین نیست. چرا؟"

دریک در سال ۱۹۶۱ سعی کرد تا تعداد تمدن‌های پیشرفته در کهکشان را در فرمولی خلاصه کند.


طی سالهای بعد دانشمندان زیادی سعی در تخمین پارامترهای این فرمول داشتند. R تعداد ستارگان کهکشان است که در حال حاضر حدود یک میلیارد تخمین زده شده است. از این تعداد ستاره حدود ۱۰ درصد آن شرایط مناسب برای پرورش حیات دارند. L بدون در نظر گرفتن تمدن‌های درحال‌توسعه مدت زمانی است که تمدن پیشرفته تشکیل شده است. با فرض اینکه تمدن موجود در ستاره، عمری برابر عمر انسان‌ها روی زمین داشته باشند، پاسخ معادله دریک، برابر ۲ می‌شود.در سال ۱۹۶۳، کارداشف، ستاره‌شناس روسی مقیاسی را برای دسته‌بندی تمدن‌ها ارائه داد:

تمدن ۱: تمدنی که تمامی انرژی‌های سیاره خود را تحت کنترل داشته و از آن استفاده می‌کند.

تمدن ۲: تمدنی که تمامی انرژی‌های ستاره خود را تحت کنترل گرفته و از آن بهره می‌برد.

و تمدن ۳: تمدنی است که تمامی انرژی‌های کیهانی قابل‌دسترس را مهار کرده و از آن بهره می‌گیرد.

زمین با تمامی پیشرفت‌هایی که داشته، ۷۰ درصد راه را برای تبدیل شدن به تمدن نوع ۱ پیموده است و دانشمندان مدت زمان رسیدن به تمدن یک را صد تا دویست سال، تمدن ۲، چند هزار سال و تمدن ۳ صد هزار تا یک میلیون سال تخمین زده‌اند. تمدن‌های ۲ و ۳ در این طبقه‌بندی می‌توانند بر قوانین فیزیک غلبه کرده و فراتر از سرعت نور حرکت کنند.

یکی دلایلی که برای عدم تماس فرازمینیها با زمین مطرح می‌شود، نظریه فیلتر بزرگ است. فیلتر بزرگ بیان می‌کند که یک گام تکاملی بسیار دشوار برای عبور توسط تمدن‌ها در سفرهای میان ستاره‌ای وجود دارد که حتی در صورت دستیابی به علم آن، تمدن با عبور از آن گام نابود می‌شود. اینکه آیا ما تا کنون از این فیلتر گذشته‌ایم، یا حتی چند فیلتر بر سر راه هر تمدن وجود دارد، یکی از بزرگ‌ترین بحث‌های علم امروز است.

دلایل دیگری نیز برای این موضوع موجود است:

ممکن است فرازمینیها در زمانی که دانش بشر هیچ درکی از آن‌ها نداشته، به زمین آمده باشند. یا به سطحی از علم رسیده‌اند که نیازی به ارتباط با دیگر تمدن‌ها ندارند. ممکن است به دلایل امنیتی و یا زندگی کردن ما در ماتریکس و یا سطح دانش اولیه بشر باعث عدم دریافت تماس از بیگانگان باشد. حتی ممکن است که زمین و منظومه شمسی در نقطه کور کهکشان قرار گرفته باشد که پیام فرازمینیها را دریافت نمی‌کنیم.

بااین‌حال، تلاش‌ها برای یافتن نشانه‌هایی از تمدن‌های فرازمینی ادامه دارد.

ارسال نظر