واکنش عنبیه مصنوعی به نور همانند عنبیه طبیعی چشم

کلیک – در چشم انسان اجزای زیادی وجود دارد که هر کدام وظیفه خاص خود را بر عهده دارند. یکی از این اجزا عنبیه است که کار آن به نوعی تنظیم اندازه مردمک چشم برای تعیین میزان نوری است که باید به شبکیه چشم منتقل شود.در واقع میزان نوری که به شبکیه چشم منتقل می شود و میزان بینایی ما به نحوی با عملکرد مناسب عنبیه و همچنین مردمک چشم رابطه مستقیم دارد. همچنین مخترعان دوربین عکاسی نیز برای طراحی دیافراگم و مکانیسم تنظیم نور رسانی به فیلم عکاسی دوربین از عملکرد عنبیه در تنظیم میزان نور ورودی به شبکیه الهام گرفته اند. اما اخیراً در دانشگاه صنعتی تامپر فنلاند، عنبیه مصنوعی ساخته شده است که نه تنها به نور دریافتی واکنش نشان می دهد بلکه درست همانند عنبیه طبیعی در چشم قادر است خود را برای انتقال میزان مناسب نور به شبکیه به صورت خودکار گشاد یا تنگ نماید.

واکنش عنبیه مصنوعی به نور همانند عنبیه طبیعی چشم

در واقع میزان نوری که به شبکیه چشم منتقل می شود و میزان بینایی ما به نحوی با عملکرد مناسب عنبیه و همچنین مردمک چشم رابطه مستقیم دارد. همچنین مخترعان دوربین عکاسی نیز برای طراحی دیافراگم و مکانیسم تنظیم نور رسانی به فیلم عکاسی دوربین از عملکرد عنبیه در تنظیم میزان نور ورودی به شبکیه الهام گرفته اند. اما اخیراً در دانشگاه صنعتی تامپر فنلاند، عنبیه مصنوعی ساخته شده است که نه تنها به نور دریافتی واکنش نشان می دهد بلکه درست همانند عنبیه طبیعی در چشم قادر است خود را برای انتقال میزان مناسب نور به شبکیه به صورت خودکار گشاد یا تنگ نماید.

عنبیه مصنوعی

دانشمندان گروه تحقیقاتی مواد فوتونیک هوشمند، در طراحی و ساخت این عنبیه از نوعی الاستومر کریستال مایع استفاده کرده اند که قادر است نسبت به نور دریافتی واکنش نشان دهد. همچنین در ساخت این عنبیه دانشمندان از روش های هم ترازی به نام فوتوالاینمنت استفاده کرده اند. در واقع در این روش موقعیت مولکول های کریستال مایع در طول فواصلی با واحد پیکومتر به طور دقیق تنظیم و مرتب می شوند. این تکنیک همان روشی است که از آن برای بهبود کیفیت تصویر در تمام زوایای دید و همچنین بالا تر رفتن کنتراست رنگی در تلویزیون ها و نمایشگرهای ال ای دی هوشمند استفاده می شود. پروفسور آری گریماگی، یکی از اساتید همکار در این پروژه گفته است که ظاهر این عنبیه مصنوعی شبیه به لنزهای تماسی است که در چشم از آن ها استفاده می شود. در واقع مرکز این عنبیه در مقابل میزان نوری که به آن می رسد، به اندازه مناسب باز و بسته یا گشاد و تنگ می شود.

تیم تحقیقاتی TTU امیدوار است تا از تکنیک های بکار رفته برای طراحی و ساخت این عنبیه مصنوعی برای ساخت سایر ابزار های پزشکی بیومدیک استفاده نماید. هر چند قبل از اینکه این خواسته های این تیم تحقیقاتی محقق شود، می بایست روشی برای افزایش میزان حساسیت عنبیه به کوچکترین میزان نور دریافتی ابداع شود. از طرفی برای عملکرد بهتر این عنبیه مصنوعی نیاز به ایجاد یک بستر مرطوب بر روی چشم است. به عقیده بسیاری از کارشناسان، هنوز راه زیادی مانده تا از بتوان از این عنبیه بر روی چشم طبیعی استفاده کرد.

ارسال نظر