توسعه جدیدترین سیستم ذخیره انرژی مایع جهان

انرژی خورشیدی از جمله منابع انرژی پاک است که توجه بسیار را به خود جلب کرده است. اما متأسفانه این منبع انرژی در تمام ساعات شبانه روز در دسترس کاربران نیست. از این رو دانشمندان سیستمی به منظور ذخیره سازی این انرژی پاک طراحی کرده اند. این سیستم نه تنها می تواند هر زمان که خورشید در آسمان می تابد انرژی را از این منبع دریافت نماید بلکه می تواند انرژی دریافت شده از خورشید را به صورت انرژی قابل انتقال در آورد.

توسعه جدیدترین سیستم ذخیره انرژی مایع جهان

این سیستم نه تنها می تواند هر زمان که خورشید در آسمان می تابد انرژی را از این منبع دریافت نماید بلکه می تواند انرژی دریافت شده از خورشید را به صورت انرژی قابل انتقال در آورد.

به گزارش کلیک ، تیم تحقیقاتی چالمرز که در واقع همان دانشمندان دانشگاه صنعتی چالمرز در گوتنبرگ هستند، در حال کار بر روی سیستمی هستند که با استفاده از آن قادر خواهند بود نه تنها در زمان نیاز و هنگام تابش خورشید در آسمان از انرژی آن استفاده کنند بلکه انرژی حاصله را به نوعی سوخت و انرژی قابل انتقال نیز تبدیل کنند. این سیستم که به MOST مشهور است. این پروژه که از سال ۲۰۱۳ میلادی کلید خورده است، با تمام پروژه های دیگر که برای نگهداری و ذخیره انرژی خورشیدی از موارد دیگر ماند نمک گرم شده و غیره استفاده می کنند متفاوت است. در این روش ، مخزن های ارگانیک شیمیایی برای ذخیره انرژی خورشیدی بکار برده می شوند.

همچنین دانشمندان در سیستم MOST نوعی هیدروکربن به نام نوربورنادیان را در معرض نور خورشید قرار می دهند. این هیدروکربن می تواند مخزن های ارگانیک شیمیایی را تغییر داده و به کوادریسیکلان تبدیل کند. تغییر دادن دمای کوادریسیکلان و یا قرار دادن آن در معرض یک کاتالیزور باعث می شود تا انرژی درون آن به صورت گرما استخراج شود. این گرما از طریق لوله های تو خالی که دیواره های آن با آب پر شده است منتقل می شود.

بر اساس گفته های این تیم تحقیقاتی سیستم MOST قادر است در حدود ۱٫۱ درصد از انرژی خورشیدی را به صورت مستقیم درون مخازن ارگانیک شیمیایی انتقال دهد. در واقع قدرت این سیستم از نمونه ابتدایی آن که در سال ۲۰۱۳ میلادی طراحی و ساخته شد، ۱۰۰ برابر بیشتر است. نمونه اولیه این سیستم قادر بود تنها ۰٫۰۱ درصد از انرژی خورشیدی را منتقل کند. به علاوه در سیستم ذخیره سازی جدید از فلز کم یاب ruthenium به جای کربن استفاده شده است. این فلز نسبت به کربن بسیار ارزان قیمت تر است. علاوه بر ارزان تر بودن این فلز نسبت به کربن، دوام بیشتر آن نیز یکی از فاکتورهایی است که باعث قرارگیری این فلز به جای کربن شده است.

بر اساس گزارش های منتشر شده از رئیس این گروه تحقیقاتی، موفقیت در استفاده از این تکنیک برای ذخیره سازی انرژی خورشیدی به معنای این است از این پس می توان از مخازن ارگانیک شیمیایی برای ذخیره سازی انرژی و سپس انتقال انرژی به صورت گرما در هر زمان استفاده کرد.

این تیم تحقیقاتی همچنین در خصوص این سیستم به این نکته اشاره کرده است که امکان ذخیره سازی انرژی خورشیدی و انتقال آن قبل از تبدیل آن به گرما در زمان موزد نیاز وجود دارد.

ارسال نظر