زیاد نگاه کردن به مانیتور باعث خشکی چشم می شود

طبق نظرسنجی موسسه National Eye Care وقوع بیماری خشکی چشم در حال افزایش است و متخصصان چشم آن را به استفاده بیش از حد کاربران از کامپیوتر و خیره شدن آنها به صفحه نمایش نسبت می دهند. 

زیاد نگاه کردن به مانیتور باعث خشکی چشم می شود

به گزارش کلیک، این نظرسنجی توسط هَریس پُل به نمایندگی از شرکت بیودارویی Shire رهبری می شد، این شرکت یک روش درمان برای بیماری خشکی چشم ارائه کرده است. این نظرسنجی از مصرف کنندگان و متخصصان انجام شد. گروه مصرف کنندگان از ۱۲۱۰ آمریکایی بزرگسال با نشانه های خشکی چشم یا دارای خشکی چشم مزمن تشکیل شده بود. همچنین ۱۰۱۵ متخصص بینایی سنجی و چشم پزشک آمریکایی در این نظرسنجی حضور داشتند.

به گفته شرکت Shire، بیماری خشکی چشم (DED) " یک بیماری التهابی در سطح چشم است که اغلب مزمن است و می تواند پیشرفت کند. این بیماری معمولاً با خشکی و ناراحتی کلی چشم مرتبط است، علاوه بر این با احساس خارش، سوزش و زبری در چشم یا تاری دید همراه است."

بیماری خشکی چشم از گذشته بیشتر در بین زنان بالای ۵۰ سال رایج بوده است. این نظر سنجی حاکی از آن است که ممکن است دیگر هیچ بیمار مبتلا به خشکی چشم به دلایل سنتی وجود نداشته باشد و صفحه نمایش های وسایل الکترونیکی دیجیتالی را دلیل آن می داند.

مصرف کنندگان بررسی شده در این نظر سنجی وجود علائم این بیماری را کمتر به عواملی مانند سن بالا، کمبود خواب، استفاده از لنزهای تماسی یا عوامل محیطی نسبت می دهند و بیشتر آن را به استفاده از صفحه نمایش ها مرتبط می دانند. بیش از نیمی از آنها (۵۳ درصد) اعتقاد داشتند که نگاه کردن به کامپیوتر، تلویزیون، گوشی های هوشمند، تبلت، کتاب خوان های الکترونیکی و بازی های ویدئویی دلیل اصلی علائم این بیماری در آنها است. اکثر مصرف کنندگان نظرسنجی شده (۷۹ درصد) گفتند که آنها بعد از تماشای یک صفحه نمایش این علائم را احساس می کنند.

حتی در این نظرسنجی متخصصان بیشتر از مصرف کنندگان متقاعد شدند. اکثر آنها (۸۷ درصد) گفتند که دیگر هیچ بیمار مبتلا به خشکی چشم عادی وجود ندارد و ۷۶ درصد از آنها گزارش کردند که اکنون نسبت به دوره ۱۰ ساله گذشته بیماران بیشتری در دامنه سنی ۱۸ تا ۳۴ سال به آنها رجوع می کنند. تقریباً تمام بینایی سنجان و چشم پزشکان نظرسنجی شده (۹۲ درصد) اظهار کردند که استفاده از فناوری به بروز علائم خشکی چشم کمک می کند و ۸۹ درصد از آنها اعلام کردند که رواج روز افزون بیماری خشکی چشم به سبک زندگی چند صفحه نمایشی ما مرتبط است.

چشم پزشک مارگریت مک دونالد یافته های این نظر سنجی را این گونه خلاصه می کند: " نتایج این نظرسنجی بر آمار جمعیتی بیماران در حال گسترش اعلام شده توسط متخصصان چشم تاکید می کند. اگرچه سن و جنسیت مونث همچنان عوامل خطر مهمی در رابطه با بیماری خشکی چشم هستند، اما اکثر ECP ها (متخصصان چشم) اعتقاد دارند که رشد سبک زندگی چند صفحه نمایشی ما به یک تغییر قابل توجه منجر شده است، به طوری اکنون در مقایسه با سال های گذشته علائم خشکی چشم در جوانان بیشتری بروز می کند. مهم تر این که این نتایج همچنین نشان می دهد که زنان بالای ۵۰ سال که قبلاً بیشتر در معرض خطر ابتلا به خشکی چشم قرار داشتند، ممکن است به دلیل سبک زندگی مدرن ما امروزه حتی بیشتر از قبل در معرض خطر قرار داشته باشند. در دنیای امروز بزرگسالان با سنین مختلف باید بدانند که به دنبال چه علائمی باشند و اگر متوجه چنین تغییراتی در چشم خود شدند فوراً به یک مختصص چشم مراجعه کنند."

ارسال نظر