گوشی های بنجل در بازار ایران جای سامسونگ و اپل را گرفت!

رسانه کلیک - بعد از اعلام بسته جدید ارزی توسط مدیر بانک مرکزی، ثبت سفارش جهت واردات گوشی با ارز توافقی به سرعت شروع شد و واردکنندگان، ثبت کالاهای مورد نیاز خود را آغاز کردند. سوال مهم اینجاست که وارادات تلفن همراه با نرخ ارز توافقی زمینه کاهش قیمت فضایی را در بازار گوشی به ارمغان خواهد آورد یا خیر؟ 

گوشی های بنجل در بازار ایران جای سامسونگ و اپل را گرفت!

به گزارش کلیک ؛ چندی پیش بود که اعلام شد ارز دولتی با نرخ 4400 تومانی به واردات گوشی تلفن همراه تعلق نمی گیرد. باید به این نکته توجه داشت پس از انتشار لیست واردکنندگانی که ارز دولتی دریافت کرده‌اند، تا به این لحظه هیچ دستگاه تلفن همراه به کشور وارد نشده، همچنین گوشی‌های وارد شده به کشور هم در گمرک مانده و کماکان ترخیص نشده‌اند، لذا با توجه به وضعیت متشوش بازار گوشی موبایل کشور، و قیمت‌های نجومی، مسئولین مربوط به تدوین راهکار و مدیریت بحران وضعیت فعلی اقدام کردند.

همین چند وقت پیش بود که محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که دستگاه‌های تلفن همراه احتکار شده سریعا به بازار تزریق خواهد شد. چالش بزرگ اینجاست که آیا این تزریق گوشی تلفن همراه با همان نرخ ارز دولتی خواهد بود یا با نرخ ارز آزاد محاسبه می شود؟

در حال حاضر به جرات می توان گفت که نرخ قیمت گوشی تلفن همراه S9 محصول شرکت سامسونگ به قطع یقین قله قیمت 12 میلیون تومانی را فتح خواهد کرد. این فضای نجومی قیمت‌ها مزید بر علت شده تا فروشگاه‌های اینترنتی کشور نظیر دیجی کالا و بامیلو به سمت و سویی پیش روند که برای حفظ مشتریان خود به ارائه برندهای قدیمی و از رده خارج و یا حتی برندهای ناآشنا با سبد کالا مشتریان امروز حوزه دیجیتال کشور سوق پیدا کنند؛ به عنوان مثال برند نا آشنای Panteq جای محصولات سامسونگ و اپل را در این فروشگاه‌ها گرفته و جالب اینجاست که این برند متفرقه حدود سه سالی است که از رده خارج شده است.

جای گلایه دارد که چرا پس از این همه مدت ارائه محصولات به روز و پیشرفته و همچنین ارزش نهادن به حق مشتریان، امروز به خاطر وجود نوسانات بازار و گرانی بی حد و اندازه محصولاتی نظیر گوشی تلفن همراه باید شاهد عرضه کالای از رده خارج و نامرغوب در فروشگاه های مطرح اینترنتی کشور باشیم.

بنا بر اعلام رئیس‌ اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی، اگر بسته‌ جدید ارزی منجر به تک‌نرخی‌شدن ارز شود و هر واردکننده، ارز مورد نیازش را دریافت کند و کالا به‌وفور در بازار موجود باشد، قطعا این طرح موفق خواهد بود و بازار سر و سامان پیدا می کند. هفته گذشته رییس اتحادیه لوازم صوتی و تصویری و تلفن همراه اعلام کرد: فعلا گوشی نخرید چرا که ۱۳۰ هزار دستگاه تا هفته آینده به بازار عرضه می‌شود و بازار به تعادل می‌رسد ( تا هفته آینده موبایل نخرید ).

گرچه بسته ارزی جدید هنوز نتوانسته اوضاع نابسامان بازار گوشی را درمان کند، اما پیش بینی می‌شود که با ادامه روند فعلی، نزول قیمت تلفن همراه واژه غریبی برای همه مشتریان این کالای محبوب خواهد بود. ضمن اینکه افزایش چشمگیر قیمت‌ها در بازار، کما فی السابق باعث ایجاد چالش بیشتری خواهد شد ( در شرایط فعلی گوشی بخریم یا نخریم؟ ). لذا انتظار می‌رود مسئولان بیش از پیش به تنظیم برنامه های مدون و کارآمد برای بهبود آشفته حال بازار گوشی همراه کشور بپردازند.

ارسال نظر