حل مکعب روبیک به وسیله هوش مصنوعی ممکن شد

رسانه کلیک - حل مکعب روبیک اغلب جزو کارهای دشوار به حساب می آید، اما چنین امری با بهره گیری از هوش مصنوعی و توسط ماشین ها در کوتاه ترین زمان ممکن انجام می شود.

حل مکعب روبیک به وسیله هوش مصنوعی ممکن شد

حل مکعب روبیک برای برخی افراد بسیار ساده است و می توانند آن را به راحتی انجام دهند، اما بعضی دیگر نیز از پس آن برنیامده و حتی برای حل کردن آن نیز ذره ای تلاش به خرج نمی دهند.

ساخت یک الگوریتم برای حل مکعب روبیک اصولا کار آسانی است. چندی پیش الگوریتم هایی برای هوش مصنوعی طراحی شده بود که از توانایی بالایی در شکست قوی ترین افراد در رشته شطرنج برخوردار بود، اما ساخت ماشینی که از الگوریتم های پیچیده برای حل مکعب روبیک استفاده نکند، به نظر نمی رسد که کار آسانی باشد.

استفن مک آلیر به همراه تیم دانشجویی خود در دانشگاه کالیفرنیا موفق به حل این مشکل شده و الگوریتمی به نام Autodidactic iteration را در این زمینه طراحی کرده اند.

آنها روشی را ابداع کرده اند که بدون نیاز به دخالت نیروی انسانی و به صورت کاملا خودآموز، ماشین ها با بهره گیری از هوش مصنوعی قادر خواهند بود تا مکعب روبیک را به سرعت حل کرده و در این زمینه، از انسان ها پیشی بگیرند. مک آلیر به این موضوع اشاره کرد که با بهره گیری از الگوریتم جدید، تمام مکعب های روبیک طی 30 حرکت یا حتی کمتر حل می شوند.

الگوریتم Autodidactic iteration به صورت معکوس عمل می کند. این بدان معناست که مکعب روبیک را به صورت حل شده فرض کرده و کلیه حرکاتی که نتیجه مثبت در پی خواهد داشت را به صورت کامل مورد بررسی قرار می دهد. به نظر می رسد که با یک روش پیچیده روبرو هستیم، اما این سیستم قادر خواهد بود تا نهایت توانایی هوش مصنوعی را به معرض نمایش بگذارد.

تیم McAleer در حال حاضر در تلاش هستند تا پروژه حل مکعب روبیک را به مراحل سخت تر و پیچیده تر بکشانند.

ارسال نظر