مافیا ۳؛ سفری به آمریکا در دهه ۶۰

بازی مافیا این بار در سال ۱۹۶۸ و در کشور آمریکا رخ می دهد و شخصی به نام لینکلن، شخصیت اصلی بازی است که می تواند با از میدان به در کردن گروه های مافیایی مختلف، قدرت خود را در مناطق مختلف شهر تثبیت کند.

مافیا ۳؛ سفری به آمریکا در دهه ۶۰

کلیک - در این مطلب قصد داریم به نقد و بررسی بازی مهیج و جهان باز مافیا ۳ بپردازیم، در ادامه با ما همراه باشید.

در سومین سری بازی مافیا، محوریت بازی از مافیای ایتالیا که ماجرای های سری قبلی بازی های مافیا را شکل می دادند، دور شده است و سازندگان این بازی قصد دارند در سری سوم این بازی یک داستان جنایی که در آمریکا سازمان یافته شده است، محور اصلی بازی باشد. در این بازی به جای اینکه یک داستان کلاسیک در مورد مافیا در شهرهایی مانند شیکاگو یا نیویورک، پایه و اساس بازی را شکل دهد، داستان بازی در دوران دهه ۱۹۶۰ در یکی از شهرهای جنوبی آمریکا به نام New Bordeaux که بعد از نیواورلان مدل سازی شده است، جریان پیدا می کند و به جای اینکه یک گانگستر سفید پوست ایتالیایی شخصیت اصلی داستان باشد، لینکلن کِلی، یک سرباز دو نژاده کهنه کار که یکی از بازماندگان جنگ ویتنام است و تبدیل به رئیس یک باند خلافکار شده است، داستان بازی را به پیش می برد.

mafia_3_0012-970x546-c

به عقیده کارگردان بازی، بخش اعظمی از دیدگاه افراد در مورد مافیای دهه ۳۰، ۴۰ و حتی دهه ۵۰، دیدگاهی غیر واقعی است. به گفته وی قطعا همان فضای بازی مافیا ۲ در این بازی نیز حاکم است که به نوعی مربوط به مافیای دوران فیلم پدر خوانده است. در دهه ۱۹۶۰ گروه های مافیایی در خیابان ها با هم جنگ و نزاع داشتند. در این زمان گروه های مافیایی از نژاد های مختلف شکل گرفتند که با گروه های دیگر در رقابت بودند و افرادی مثل فرانک لوکاس که در نیویورک به تجارت هروئین مشغول بودند، نیز در این دوره ظهور پیدا کردند.

mafia_3_001-970x546-c

تمام این عوامل دست به دست هم داده است که این بازی جهان باز، شما را وارد دنیای دهه ۱۹۶۰ کند؛ البته موسیقی های این بازی نیز یادگاری از همان دوران است! در کل در سری بازی های مافیا، به داستان بازی توجه زیادی می شود و به اندازه گیم پلی بازی اهمیت دارد. حال و هوای سال ۱۹۶۸ و جنوب کشور آمریکا کاملا در این بازی حاکم است؛ از شخصیت های بازی گرفته تا دیالوگ های آنان که کم و بیش به گوشتان خورده است.

mafia_3_0011-970x546-c

شاید برای ما که امروزه غرق در منابع اطلاعاتی مختلف هستیم، تصور آن روزها کمی سخت باشد. در آن روزها منابع اطلاعاتی تنها به روزنامه ها و اخبار شبانه محدود می شدند و تنها در ویتنام به این روزنامه ها و اخبار توجه می شد. در آن روزها اتفاقات تاریخی مهمی رخ داد؛ ترور افراد بلند پایه ای همانند شاه مارتین لوتر و رابرت کندی، جنبش حقوق بشر، شورش ها و درگیری ها و برگزاری کنوانسیون ملی جمهوری خواهان از جمله این وقایع است و تمام این اتفاقات باعث می شود که خود را در میان محیطی مملو از خطرات گوناگون بیابید.

تصمیم جدی برای انتقام جویی

این بازی دارای مایه درام تاریخی است که شیوه روایت آن به صورت سوم شخص است و لینکلن که یک گانگستر است، داستان بازی را شکل می دهد. البته لینکلن در طول بازی باند خود را تشکیل می دهد و رقبای خود را از میدان به در می کند و با متحد کردن تمام گروه های خلاف کار شهری که بازی در آن جریان پیدا می کند، فکر انتقام و تسویه حساب شخصی را در سر می پروراند. در قسمتی از بازی از بازیکنان خواسته است که با گروهی از مافیای ایتالیایی که قسمتی از شهر را به تصرف خود درآورده اند، مبارزه کنند و قدرت باند را متزلزل کنند. راه حل انجام این کار منفجر کردن همه چیز و کشتن مهره های اصلی باندهای خلافکار است.

۱

متزلزل کردن قدرت یک گروه مافیفای بزرگ می تواند یکی از راه های کسب تجربه در این بازی مهیج باشد. شما با تزلزل قدرت گروه های بزرگ باعث ناکام شدن عملیات های افراد زیر دست مهره های اصلی و تضعیف قدرت نیروهای آن ها می شوید. سپس به داخل این گرو ه ها نفوذ می کنید و آن ها را نابود می کنید و یا آن ها را تحت فرمان خود در می آورید و یا می توانید از خلا قدرتی دشمن خود سوء استفاده کنید و افراد باندهای تحت فرمان خود را جایگزین مهره های اصلی این گروه ها کنید که باعث می شود بتوانید قدرت خود را در مناطق مختلف شهر تحکیم کنید.

mafia_3_008-970x546-c

مهم ترین تفاوت بازی مافیای ۳ با دیگر بازی های سبک تیر اندازی این است که شما می توانید نیروهای تحت فرمان خود را در نقاط مختلف پراکنده کنید و قسمت اعظمی از شهر و منطقه را تحت تسلط خود درآورید. شما با انجام این کارها می توانید قدرت خود را گسترش دهید و به توانایی های جدیدی دست پیدا کنید. می توانید برای تکمیل ماموریت های خود با یکی از زیر دستان خود تماس بگیرید و از او بخواهید یک ماشین همراه با فردی که کاملا در خدمت شما باشد، برای شما آماده کند و یا از یکی از زیردستان دیگر خود بخواهید اسلحه های جدیدی آماده کند و در خیابان به شما تحویل دهد و یا از گروهی از افراد بخواهید در منطقه دشمن از شما محافظت کنند و پشتیبان شما باشند.

mafia_3_009-970x546-c

در این زمان هدف بازیکنان، تضعیف یک گروه محافظتی است که وظیفه محافظت از فرد مهمی را بر عهده دارند و مقامات محلی را با تخریب تجهیزات آن ها و از بین بردن نیروهای آن ها تهدید می کنند. بازی مافیا ۳ امکاناتی را برای انجام این کار فراهم کرده است. لینکلن برای انجام این کار باید نیروهای محافظتی را کاملا از بین ببرد و پس از آن کامیون ها و جعبه مهمات را که در همه جای آن مکان پراکنده شده اند، نابود کند و سپس به راحتی می تواند به محیط های اطراف نیز دستبرد بزند. بازیکنان می توانند کارهای جذاب دیگری انجام دهند، مثلا می توانند با تخریب یک جرثقیل، عملیات دیگران را مختل کنند. بازیکنان با انجام چنین کارهایی به راحتی می توانند عملیات گروه های مافیای دیگر را مختل کنند.

روند بازی مافیا ۳ نیز تقریبا همانند بازی های سبک تیر اندازی سوم شخص دیگر است؛ اما در مورد اینکه همه عملیات تخریبی به صورت پنهانی و مخفی انجام شود، تاکید بسیار زیادی دارد. در بسیاری از بازی های این سبک، انگیزه ای به صورت غیر مستقیم در بازیکن ایجاد می شود که هر چیز در حالت حرکتی را منفجر کند؛ اما این بازی پاداشی را برای بازیکنانی که به دنبال راهی برای تخریب جرثقیل به صورت مخفی و بدون درگیری هستند، در نظر می گیرد. لینکلن می تواند قفل حصارها را بشکند و به صورت مخفی وارد مکان هایی شود که قبلا آن ها را ندیده است و از پشت به فردی که در حال گشت زدن است، حمله کند و او را از بین ببرد. حتی شخصیت اصلی بازی می تواند به آرامی از یک سطح شیب دار پایین بیاید و برای جاسازی مواد منفجره به اندازه کافی به جرثقیل نزدیک شود و خود را بدون اینکه کسی متوجه شود، در پشت سطح شیب دار یا خارج از محیط خطر مخفی کند و وقتی که جرثقیل نابود شد و همه چیز متلاشی شد، راه برگشتن به همان مکان دوباره باز می شود.

ماموریت از بین بردن افراد محافظ، زمانی به اوج خود می رسد که لینکلن به دنبال یکی از مهره های اصلی مافیای ایتالیایی که در یک آسمان خراش زندگی می کند، است. لینکلن برای رویایی با این فرد دو راه پیش روی خود دارد: او یا باید با تمام نیروهای محافظ درگیر شود و آن ها را از بین ببرد و یا با یک خودروی لیموزین که آن را سرقت کرده است، به صورت مخفیانه وارد پارکینگ محل زندگی آن فرد شود.

mafia_3_007-970x546-c

سیستم مخفی این بازی این امکان را برای بازیکنان فراهم کرده است که لینکلن خودرو را به زور از افرادی که فرد مافیا را اسکورت می کنند، بگیرد (بازیکن می تواند خودرو را با شلیک گلوله تصاحب کند که باعث می شود قتل افراد مختلف به حداقل برسد) و سپس به آرامی و با احتیاط کامل وارد پارکینگ محل زندگی فرد مورد نظر شوند و تک تک افراد محافظ را از بین ببرد. با این حال بازیکن در آخر مجبور می شود با افراد گانگستر که قصد دارند با شلیک گلوله او را به قتل برسانند، درگیر شود و به سمت آن ها شلیک کند. البته بازیکنان ماهر می توانند با مهارت خود و ترفندهای مختلف تمام گانگسترها را از بین ببرند و به پنت هاوسی که رئیس اصلی در آنجا منتظر آن ها است، برسند. بازیکنان پس از اینکه رئیس اصلی را به قتل رساندند، باید بین مکان های مخفی حرکت کنند و حواس نیروهای امنیتی را که با تمام قوا قصد کشتن او را دارند، پرت کنند و از تیراندازی های گسترده آن ها جلوگیری کنند و پس از آن سوار خودروی سرقتی خود شوند و سریعا از محل دور شوند.

mafia_3_0014-970x546-c

mafia_3_0021-970x546-c

بازگشت به سال ۱۹۶۸

در توضیح لحظه به لحظه گیم پلی این بازی می توان به جزییات زیادی که در این بازی مشاهده می شود، اشاره کرد؛ اما چیزی که واقعاً این بازی را منحصر به فرد می کند؛ جزئی نگری در این بازی است. گویش شخصیت های بازی به خوبی طراحی شده است و گویش مختص نیواورلاند نیز در این بازی مشاهده می شود و حتی لهجه های محلی مناطق دیگر نیز در این بازی مشاهده می شود (مثلا لهجه ایرلندی یکی از زیردستان لینکلن که رگه هایی از لهجه جنوبی نیز در آن مشاهده می شود).

طراح این بازی گفته است او و دیگر اعضای استودیوی Hunger 13 تحقیقات زیادی در مورد آن زمان و جرایم سازمان یافته آن زمان انجام داده اند. آن ها در راستای این تحقیقات کتاب های زیادی در مورد این موضوع مطالعه کرده اند و فیلم های مستند زیادی را تماشا کرده اند و حتی خود آن ها نیز مستندهایی در این زمینه تهیه کرده اند.

وی در ادامه گفته های خود افزود: "در سال ۱۹۶۸ خشونت بیشتری بر فضا حاکم بوده است و هر کاری که بازیکن انجام می دهد، کار درستی است. زبان نامناسب و خشونت کامل در از بین بردن افراد مختلف کارهایی است که نباید از آن ها هیچ ابایی داشته باشند. لینکلن از تجربه های خود در زندگی در یکی از روستاهای ویتنام می گوید و احساس خود را از بازگشتن به آمریکا بیان می کند.

در حالی که کارگردان و اعضای استودیو Hunger 13 از بیان برخی از عقاید طفره می رود (در این بازی نژاد پرستی به وضوح دیده می شود و نمی توان آن را انکار کرد)، اما اعضای گروه سازنده این تیم نمی توانند از بیان اینکه چه چیزی باعث شده است سال ۱۹۶۸ یکی از محورهای اصلی بازی شود، طفره بروند. کارگردان این بازی به بیان این مطلب می پردازد که این موضوعات و این مایه ها، اطلاعاتی را در اختیار راوی داستان قرار می دهد که به کمک آن ها می تواند به تشریح شخصیت کاراکترها و شخصیت های اصلی بازی بپردازد. نژاد پرستی در این بازی موج می زند؛ برای مثال حرف های نژاد پرستانه زیادی در این بازی بیان می شود و اگر فرد سیاه پوستی به اشتباه وارد مغازه ای شود، مغازه داران با او برخورد می کنند.

کارگردان و اعضای گروه سازنده بازی می خواهند بازیکنان در مورد این تعاملات فکر کنند؛ مخصوصا بازیکنانی که در زندگی خود چنین لحظاتی را تجربه نکرده اند و با چنین اتفاقاتی روبرو نشده اند.

یکی از موضوعات دیگری که در آن زمان متداول بوده است، تبعیض جنسیتی بوده است؛ مثلا یکی از مافیاهایی که بازیکنان باید در جستجو و تعقیب او باشند، یک زن است و این سوال برای شخصیت های بازی این سوال پیش می آید که چگونه یک زن می تواند به این قدرت دست پیدا کند.

سخن آخر

واضح و مشخص است که طراحان این بازی در هنگام ساخت این بازی با مشکلات زیادی مواجه بوده اند، اما توانسته اند با این مشکلات مقابله کنند و ویژگی خاص و جزییات این بازی را به خوبی طراحی کنند و کیفیت این بازی را همانطور درخور و شایسته این بازی است، ارائه دهند و یا حداقل سعی کرده اند همه چیز را به طور واضح و مشخص ارائه دهند.

این بازی از تاریخ ۱۶ مهر برای کنسول های ایکس باکس و پلی استیشن ۴ و همچنین کامپیوتر عرضه می شود.

نقاط قوت

  • جهان باز بودن این بازی باعث می شود بازیکن بتواند برای تکمیل مأموریت های خود از گزینه ها و راهبردهای زیادی استفاده کند.
  • بازیکن تقریبا در همه موارد می تواند از سیستم مخفی بازی استفاده کند.
  • ایجاد حال و هوای سال ۱۹۶۸ در بازی موجب شده است، بازی ویژگی های بالقوه زیادی را در برداشته باشد.
  • در این بازی هم مانند سری های قبل، بیشترین توجه مربوط به داستان بازی است.
  • موسیقی های متن مختلف که همه آن ها دارای مجوز هستند.

معایب

  • سیستم مخفی بازی باعث شده است که بازی کردن در برخی از موارد بسیار آسان به نظر برسد.
  • ممکن است برخی از بازیکنان در مورد عقاید سیاسی واضح و مشخص در این بازی واکنش نشان دهند.

در پایان شما را به تماشای کلیپی از این بازی مهیج دعوت می کنیم.

ارسال نظر