برقصید و برق تولید کنید!

تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که پریدن بر روی تخت خواب، علاوه بر لذت بخش بدن می تواند به تولید نیروی برق منجر شود!؟

برقصید و برق تولید کنید!

همیشه مادر و یا پدر به ما گفته اند که شوخی های بی مورد و خطرناک انجام ندهیم و حتی یکی از موضوعات چالش برانگیز، پریدن بر روی تخت خواب بوده است که همیشه از انجام آن منع شده ایم! اما اگر بدانید که همین شوخی ها و شیطنت ها به تولید برق می انجامد، مادر و پدر خود را قانع خواهید کرد!

به گزارش کلیک، نانوژنراتور های تریبو الکتریک منطبق بر اشکال مختلف ( saTENG ها) جدیدترین دستاورد فناوری Zhong Lin Wang's TENG است که چهار سال پیش توسعه پیدا کرد. TENG ها ژنراتور های کوچکی هستند که با به وجود آمدن اصطکاک میان دو ماده مختلف با میل الکترونی متفاوت، الکتریسیته ساکن تولید می کنند. همان طور که طیف IEEE به این نکته اشاره کرده است، موادی مانند سیلیکون که تشنه الکترون هستند، از موادی که دهنده الکترون هستند مانند شیشه یا پلاستیک الکترون دریافت می کنند.

نکته قابل توجه این جاست که وقتی این مواد به مدت زیادی به یکدیگر مالش داده شوند، تمایل پیدا می کنند تا از یکدیگر دور شوند. راه حل خلاقانه ی Wang این بود که سطوح مواد را به صورت راه راه در بیاورد، بنابراین فشار وارده آنگاه می تواند اصطکلک مورد نیاز برای تولید برق را به وجود بیاورد.

از چهار سال گذشته، وانگ و تیم او در حال توسعه شده TENG برای استفاده های جدید بوده اند. در آغاز تحقیقات خود، آنها قادر به تولید این اصطکاک الکتریکی در یک ماده نرم و قابل خم نبودند. خوب، اکنون آنها می گویند آنها می توانند.

وانگ به IEEE گفت: تفاوت کلیدی این کار از کار قبلی ما با استفاده از یک مایع رسانا به جای یک رسانای جامد به عنوان بخشی از TENG است. در نتیجه، کل ساختار به طور کامل انعطاف پذیر و سازگار است و می تواند با هر سطح هندسی کار کند.

در یک تلاش برای نشان دادن میزان بالای توان تولید انرژی saTENG ، وانگ و تیم او مواد در کفش یک ماده قرار داده و سپس با آن پیاده روی کردند. هر قدمی که با آن ماده بر داشته می شد، توانست انرژی کافی برای هشتاد چراغ LED کوچک برا تولید کند.

اما saTENG فقط برای روشنایی بیشتر اتاق ها اختارع نشده اند! وانگ به IEEE گفت که او و تیم او در حال تحقیق بر روی ابزار پزشکی و خدمات بهداشتی از مواد است تا بتواند با استفاده از روش هایی ماند دست دادن، تکان دادن پا یا خراش های سر، برق تولید کند؛ این یعنی همان رقصیدن و برق تولید کردن!

منبع: digitaltrends

ارسال نظر