چطور در محیط کسب و کار شکست را به پیروزی تبدیل کنیم؟

رسانه کلیک - در این مطلب نگاهی می اندازیم به 5 توصیه کلیدی یک کارآفرین موفق که درباره راه های تبدیل شکست به موفقیت و نحوه دستیابی به موفقیت در کار و تجارت صحبت می کند.

چطور در محیط کسب و کار شکست را به پیروزی تبدیل کنیم؟

«تا زمانی که به سمت جلو حرکت کنید، موفقیت در کار و تجارت به سمت شما جاری می شود». این جمله یک کارآفرین موفق بوده که به تازگی تجارب خود را در مورد نحوه استفاده از شکست در محیط های استارتاپی با مردم به اشتراک گذاشته است. وی شکست را سرآغاز موفقیت های بزرگ دانسته و بر این باور است که استفاده از این واژه منفی در راستای دستیابی به موفقیت های روز افزون مستلزم رعایت ۵ نکته کلیدی است.

نتیجه یک عمر تجربیات این کارآفرین موفق در وب سایت آموزشی entrepreneur گردآوری شده و به شرح زیر در اختیار کاربران قرار گرفته است:

از زمانی که کسب و کار جدیدی راه انداخته‌ام، یک سال می‌گذرد. در یکی از سخت‌ترین و حرفه‌ای‌ترین سال های زندگی‌‌ام بودم، بخاطر همین از هرکس دیگری بیشتر راجع به آن شغل آموختم. بهترین درس زندگی ام را در این مدت از رئیسم آموختم؛ کسی که مدام می گفت: شکست بخور و برای شکست خوردن عجله داشته باش!

البته برای کسی که منتقد اصلیِ خودش است و از قبل، برای پرهیز از شکست در هزینه های کاری برنامه ریزی کرده باشد،‌ چنین روشی غیر ممکن است. اما اکنون،‌ با قرار گرفتن در این شرایط به مدت ۱ سال،‌ می‌توانم فواید این کار را ببینم و می‌دانم چگونه از شکست های قبلی برای موفقیت در کار و تجارت استفاده کنم. ۵ نکته که می‌تواند در سال ۲۰۱۸ برای شما مفید باشد،‌ به شرح زیر است:

۱. اگر شکست خوردید،‌ بیشتر یاد می‌گیرید

این مورد برای حالاتی که کار شما نتایج متوسطی دارد و یا خیلی سریع می‌بینید که ایده شما نتیجه‌ای نخواهد داشت کاربرد دارد. سال گذشته روی دو مورد از موجودی های انبار معامله‌ای انجام دادم که همه چیز به خوبی پیش نرفت. این معامله شرایط سختی را پیش آورد، اما به من کمک کرد تا آنچه مخاطبانمان تقاضا می‌کردند را به شکلی کاملا شفاف در اختیارشان قرار دهم. با توجه به این تجارب و اطلاعات، معاملات بعدی من بسیار دقیق‌تر انجام شد.

۲. خلاق باشید، یا بیشتر تلاش کنید

فعالیت در زمینه توسعه تجارت و موفقیت در کسب و کار همیشه با نتایج خوب همراه نمی‌شود، به عنوان مثال، از میان چندین پروژه کاری که تا به حال داشته‌ام، تنها آخرین پروژه‌ به عنوان پروژه‌ای سود آور به حساب می‌آید. این به من این انگیزه را داد تا با ایده‌های بیشتر و قدم هایی سریع‌تر پیشرفت کنم. اگر طرحی به جواب نرسید، روی طرح بعدی کار کنم. در این مدت مجبور بودم بسیاری از ایده‌هایی که دوست داشتم را کنار بگذارم، اما یاد گرفته‌ام که "اوضاع همیشه بر وفق مراد نخواهد بود" و این گاهی باعث تولّد نقشه های جدید و ارزان‌تر در ذهن من می‌شد، مطابق آنچه یاد گرفته‌ام، شکست در یک مسیر باعث موفقیت بیشتر و بهتر در مسیر بعدی خواهد شد.

۳. صداقت بهترین سیاست است

هرچقدر هم که بخواهید در کارهای شراکتی همه چیز باب میل شما باشد، بازهم مشکلاتی پیش خواهد آمد. در این مورد تصمیم گرفته‌ام که صادق باشم. به جای اینکه لبخند بزنم و به خودم بگویم که "من می‌توانم از پس این کار بر‌ بیایم " فارغ از اینکه حقیقت چی باشد، می‌خواهم با خودم رو راست باشم. شوکه شدید؟ برای پرهیز از به خطر افتادن وجه کاری‌ام و مدارا با ارباب‌رجوع و همکار، شرایط را صادقانه برایشان توضیح می‌دهم؛ مثلا زمانبندی مناسب نبود یا مخاطب برای تحویل جنس نمی‌رفت و غیره. شاید این اقدام موجب از دست دادن یک همکاری عالی یا سود خوب شود، اما از طرفی باعث ایجاد روابط حسنه با مردم می‌شود و به آن‌ها انگیزه می‌دهد که در آینده دوباره با شما کار کنند.

۴. در زمان و انرژی صرفه جویی کنید

همیشه به همکارانم توصیه می‌کنم؛ "فقط کافیست بخواهید".

من می‌توانستم زمانم را برای فروش یک پیشنهاد به یک مرکز خرید تلف کنم و یا می‌توانستم به همه بگویم که معاملاتی که برای ما ضرر دارد رامتوقف کنید و کار را ادامه دهید. اما به جای این کار، زمان خودم و تیمم را روی ایده‌ای که بتواند موفقیت در کار و تجارت را برای من تضمین کند، می‌گذارم. در عوض انرژی که روی چیزهایی که هیچ ارزشی ندارد تلف نمی‌کنیم. تیم کاری شما زمانی که ببینند تمرکزشان را برای چیزهایی که بیشتر ارزش جنگیدن دارند نگه می‌دارید، بیشتر به شما احترام می‌گذارند.

۵. در تجارت، مسائل شخصی جایی ندارد

من هنوز بسیاری از کارها را در تجارت با ندای قلبم انجام می‌دهم. هنوز بر این باورم که برای برداشتن قدم های بلند باید انتقاد پذیر بود. روزهایی داشته‌ام که بسیاری از مسائل را پیش خودم نگه می‌داشتم، اما صادقانه بگویم؛ این به کسی کمکی نکرد. هنگامی که شما کسب و کار جدیدی راه می اندازید، متوجه می‌شوید که زندگی بسیار کوتاه است و زمان با ارزش. در را روی خود ببندید، به دیوار ضربه بزنید و در خلوت خودتان از ناراحتی تخلیه شوید، سپس برگردید و دنیا را تسخیر کنید. کسی برای درام شما زمان ندارد، به خودتان ایمان داشته باشید، هرکسی می‌خواهد ذهن شما را هنگامی که در بالاترین سطح از توانایی‌اش است، داشته باشد. هرگز وسوسه نشوید که شاید شرایط می‌توانست از این بهتر باشد.

امسال به جای پنهان شدن از شکست هایم، مانند تمام پیروزی هایی که داشته‌ام و پذیرفته ام، شکست هایم را هم می پذیرم. یک کارآفرین برای دستیابی به موفقیت در کار و تجارت نباید به عقب و گذشته نگاه کند، بلکه باید به آینده و اتفاقاتش اعتماد کند.

یکی از بهترین کادوهایی که از طرف یکی از دوستان نزدیکم برای کار جدیدم دریافت کردم، یک فلاسک بود که روی آن عبارت "به سمت بالا و به سمت جلو" نوشته شده بود. نگذارید شکست، خودِ بهتر را از شما بگیرد، نگذارید شکست اعتماد به نفس‌تان را از بین ببرد. از این توصیه به عنوان کاتالیزور برای سالیان سال حرکت در مسیر پیروزی استفاده کنید. همه ما می‌توانیم هر روزه با شعار " به سمت بالا و به سمت جلو" به موفقیت جامه عمل بپوشانیم.

ارسال نظر