چطور در آیفون یا گوشی های اندرویدی QR کد بسازیم؟

رسانه کلیک –  با استفاده از QR کد می‌توان طیف وسیعی از اطلاعات را به راحتی منتقل کرد. این مطلب به شما کمک می کند تا QR کد منحصر به فرد خود را در گوشی هوشمندتان بسازید.

چطور در آیفون یا گوشی های اندرویدی QR کد بسازیم؟

پس از سال ۲۰۰۶ استفاده از QR کد بسیار فراگیر شد، حتما شما هم با این کدهای مربع شکل آشنا هستید. رمزینه پاسخ سریع یا QR Code یک رمزینه ماتریسی (یا بارکد دوبُعدی) است که می‌توان آن را با اسکنرهای QR و تلفن های همراه بازخوانی کرد. این بارکُد دربردارنده چیدمانی از نقطه‌های مربع‌شکل سیاه‌رنگ (با نام ماژول) بر روی زمینه سفید است. داده نهفته در هر QR کد می‌تواند نوشته، نشانی وب، پیامک، شماره تلفن، اطلاعات کارت ویزیت و غیره باشد.

یکی از قابلیت های خوب QR کد این است که شما می توانید از اطلاعات تماس خود یک کد بسازید و هر زمان که نیاز بود تا این اطلاعات را با دیگران به اشتراک بگذارید، به راحتی این کد را برای آنها بفرستید. آن وقت مخاطب شما می تواند با یک اسکن ساده اطلاعات تماستان را به گوشی خود منتقل کند.

در اینجا چگونگی ایجاد کدهای QR را در سیستم عامل آی او اس، اندروید و ویندوز شرح می دهیم:

ساخت QR کد در آیفون

برای ایجاد این کد چند اپلیکیشن متفاوت وجود دارد ما به شما QR Reader را معرفی می کنیم که می توانید آن را به صورت رایگان از آیتیونر دریافت کنید.

QR کد

برنامه را باز کنید و روی قسمتی که نوک پیکان نشان می دهد ضربه بزنید.

QR کد
سپس روی نماد کد QR در قسمت پایین صفحه ضربه بزنید.

QR کد
دکمه "+" در قسمت بالای و چپ را فشار دهید تا روند ایجاد یک کد QR شروع شود.

QR کد

سپس، نوع کد QR را که می خواهید بسازید، از لیست ارائه شده انتخاب کنید. مثلا اگر می خواهید QR کد هنگام اسکن شدن فرد را به یک صفحه خاص وب هدایت کنید، گزینه "Website" را انتخاب کنید.

QR کد

اگر قصد دارید یک QR کد ایجاد کنید که فرد را به نمایه توییتر شما منتقل می کند، گزینه "Twitter Profile" را از لیست انتخاب کنید.

QR کد
بر حسب نوع کدی که می خواهید بسازید، جزئیات را وارد کنید و کلمه "Create" را در قسمت بالا و راست فشار دهید.

QR کد
کد QR شما ایجاد خواهد شد و در لیست کدهای سفارشی که شما ساخته اید، ظاهر می شود.

QR کد
اکنون می‌توانید از این برنامه برای ذخیره کدهای خود استفاده کنید، یا می توانید آنها را به برنامه یا سرویس دیگر بفرستید. برای انجام این کار، بر روی متن QR کد ضربه بزنید و سپس "Share" را انتخاب کنید.

QR کد
از اینجا می‌توانید کد QR را به هر تعداد برنامه یا سرویسی که به آی فون خود وصل کرده اید، مانند دراپ باکس، Google Drive، آی مسیج و موارد دیگر ارسال کنید. همچنین با انتخاب "Save Image" می توانید تصویر کد را در رول دوربین خود نیز ذخیره کنید.

ساخت QR کد در آندروید

اگر شما یک دستگاه اندرویدی دارید، می توانید کدهای QR خود را با یک برنامه به نام QR Code Generator ایجاد کنید و آن را برای دانلود رایگان کنید. برای شروع، برنامه را باز کنید و روی "Text" در بالای صفحه ضربه بزنید تا نوع کد QR را برای ایجاد انتخاب کنید.

QR کد
در این برنامه اندروید، گزینه های متنوعی که در برنامه آیفون در دسترس بود مشاهده نمی شود، اما این برنامه به شما موارد مهم اولیه را ارائه می کند. یکی از گزینه هایی را که در نظر دارید، انتخاب کنید. به عنوان مثال، ما در این مورد، "Email" را انتخاب می کنیم.

QR کد
یک آدرس ایمیل را (یا هر اطلاعاتی که می خواهید با آنها یک کد QR ایجاد کنید) تایپ کنید و سپس روی "Generate" در گوشه بالا سمت راست ضربه بزنید.

QR کد
کد QR شما ایجاد خواهد شد. حالا شما چندین گزینه دارید؛ اولین گزینه این است که تصویر QR کد را در گالری گوشی خود ذخیره کنید. با ضربه زدن به دکمه فلاپی دیسک در بالای صفحه می توانید اینکار را انجام دهید.

QR کد
همچنین می توانید بر روی دکمه اشتراک گذاری ضربه بزنید تا QR کد را به هر تعداد برنامه ها و شبکه که می خواهید، مانند Dropbox و Google Drive ارسال کنید یا آن را از طریق Hangouts به صورت پیام متنی برای دوستان خود بفرستید.

QR کد

ساخت QR کد در ویندوز

شما می توانید ساخت این کدها را در رایانه نیز انجام دهید. برای اینکار وب‌سایت‌های مختلفی وجود دارند که ساخت کد را به صورت آنلاین برای شما انجام می دهند. البته می توانید از نرم افزارها هم برای اینکار استفاده کنید که ما به شما نرم افزار QRCode Monkey را معرفی می کنیم.

بعد از نصب نرم افزار، ابتدا نوع کد QR را در بالای صفحه انتخاب کنید.

QR کد

در مرحله بعد، اطلاعاتی را که می خواهید در کد QR جای بگیرد، وارد کنید.

QR کد

سپس، شما می توانید بر روی "Set Colors" کلیک کنید تا رنگ کد QR را تغییر دهید؛ البته این کار کاملا اختیاری است.

QR کد

در این نرم افزار امکان اضافه کردن تصویر لوگو در مرکز کد QR وجود دارد. برای این کار گزینه "Add Logo Image" را انتخاب و لوگوی مورد نظر را وارد کنید.

QR کد

در نهایت، می توانید بر روی "Customize Design" کلیک کنید تا شیوه طراحی کد QR را به طور کلی تغییر دهید؛ مثلا می توانید شکل مربع ها را عوض کنید.

QR کد

کار ساخت کد تمام شده و اکنون نوبت ذخیره و به اشتراک گذاری است. شما می توانید این کد را با اندازه و کیفیت دلخواه ذخیره کنید؛ برای این کار از نوار لغزنده برای تغییر وضوح کد QR استفاده کنید و آن را به همان اندازه یا کیفیت که می‌خواهید، تغییر دهید.

QR کد

پس از آن، بر روی "Create QR Code" کلیک کنید تا پیش نمایش کد QR که ساخته اید، نمایان شود.

QR کد

سپس بر روی "Download PNG" کلیک کنید تا کد QR در فرمت مورد نظر ذخیره شود.

QR کد

هنگامی که تصویر بارگیری شد، می توانید هر کاری را که می خواهید با آن انجام دهید؛ آن را چاپ کنید، در تلفن خود ذخیره کنید و یا آن را برای دوست خود ارسال کنید.

منبع: How to geek

ارسال نظر