هوش مصنوعی و ساخت ویدیو‌های تقلبی از افراد

رسانه کلیک - محققان به تازگی الگوریتم جدیدی از هوش مصنوعی را طراحی کرده‌اند که قادر است فایل‌های صوتی یک شخص را به ویدیو‌های واقعی از همان فرد تبدیل کند.

هوش مصنوعی و ساخت ویدیو‌های تقلبی از افراد

یک الگوریتم جدید از هوش مصنوعی می‌تواند ویدیویی واقعی از فایل صوتی حاوی گفتار افراد ایجاد کند. شرح و توضیح این الگوریتم در مقاله تخصصی دانشگاه واشنگتن ارائه شده است. این مقاله بیان می‌کند که از این تکنیک می‌توان در پلتفرم‌های کنفرانس ویدیویی مانند اسکایپ استفاده کرد حتی زمانی که پهنای باند کاربر برای پشتیبانی از ویدیو به اندازه کافی نباشد. به زودی ما شاهد نحوه عملکرد این تکنولوژی در برنامه‌ها و پلتفرم‌های کنفرانس ویدیویی خواهیم شد.

از این تکنولوژی به راحتی می‌توان به عنوان یک ابزار تاکتیکی استفاده کرد. نکته جالب اینجاست که تیم تحقیقاتی تصمیم گرفت برای آزمایش این الگوریتم از رئیس جمهور سابق آمریکا یعنی اوباما استفاده کند. بر اساس این مقاله دلیل استفاده از اوباما، میزان زیادی از فیلم‌های با کیفیت بالا است که از طریق اینترنت بصورت رایگان استفاده می‌شود. برای ساخت ویدیو‌ها بوسیله تکنیک جدید، به فیلم‌های آرشیو و بایگانی شده نیاز است.

الگوریتم از طریق فیلم‌ها و ویدیو‌های چند ساعتی صحبت‌های اوباما آموزش داده می‌شود. بدین صورت که این الگوریتم، الگو‌های صحبت اوباما، حرکات فیزیکی او (متوقف کردن سر خود زمانی که صحبت‌هایش را به اتمام می‌رساند) را ارزیابی می‌کند. هدف این است که تکنیک جدید سخنرانی واقعی را با متد خود بازسازی کند. عملکرد تکنیک جدید با استفاده گفتار، رفتار و حرکات اوباما تقویت پیدا می‌کند. بدیهی است تصاویر فتوشاپ شده برای دستکاری رویداد‌ها چیز جدیدی نیستند. اخیرا تصویر فتوشاپ شده‌ای از ترامپ و پوتین در کنار یکدیگر طراحی شده بود که خیلی جالب به نظر نمی‌رسید. از سوی دیگر ویدیو‌هایی که توسط تیم تحقیقاتی دانشگاه واشنگتن ایجاد شده بود بسیار متقاعد‌کننده بودند. بر اساس این مقاله، ایجاد یک مدل واقعی از سر که در حال صحبت است و همچنین یک شخصیت مجازی که واقعی به نطر می رسد، مدت‌هاست به عنوان یک هدف اساسی در جلوه‌های ویژه دیجیتال و جامعه تحقیقاتی گرافیک کامپیوتری مورد توجه قرار گرفته است.

هوش مصنوعی

برنامه‌های کاربردی زیادی برای صنعت فیلم وجود دارد. با پیشرفت در این زمینه‌ی فناوری، ما به وضوح شاهد حضور تعداد زیادی از افراد مرده بصورت دیجیتال در فیلم‌ها و آگهی‌ها خواهیم شد. به عنوان مثال شخصی را در نظر بگیرید که مرده است، موضوعی که فرد دیگری تصویری از آن شخص مرده را دارد به اندازه کافی ناراحت‌کننده است. اما یک موضوع بسیار ناراحت‌کننده دیگر این است که فرد یک تصویر واقعی از شخص مرده را مشاهده کند و این همان قدرت تکنولوژی و الگوریتم جدید هوش مصنوعی را نشان می‌دهد. سوال اینجاست، افرادی که هنوز زنده هستند قطعا مجوز آن‌ها برای استفاده از تصویر‌هایشان لازم است؟ وجود فیلم‌های اوباما بصورت عمومی در فضای اینترنت بدین معنی نیست که هر شخصی مالکیت تصاویر و فیلم‌های خود را ندارد بلکه هر شخص بصورت قانونی می‌تواند نسبت به انتشار غیرمجاز تصاویر و فیلم‌های خود در پلتفرم‌های اشتراک‌گذاری ویدیو و تصاویر شاکی باشد.

پس از انجام یک سری عملیات پیشرفته توسط تیم تحقیقاتی دانشگاه واشنگتن برای استفاده از الگوریتم جدید هوش مصنوعی، بیانیه‌ای صادر شد. در این بیانیه تیم تحقیقاتی اعلام کرده است که ویدیویی از سخنرانی فرد را با فایل صوتی دیگری به سیستم می دهیم تا ویدیوی نهایی از ترکیب آن دو حاصل شود. برای عملیات ترکیب، صدای ویدیوی اولیه حذف و با فایل صوتی دوم جایگزین می شود، سپس انیمیشن تولید شده از حرکات دهان روی چهره اصلی قرار می گیرد. با مشاهده ویدیوی نهایی، به سختی می توان باور کرد که فرد مورد نظر هیچگاه چنین صحبت هایی را مطرح نکرده باشد. اگرچه به نظر می رسد تنها کاربرد این فناوری در جعل گفتار باشد، اما محققین اهداف دیگری را در سر دارند. آنها می گویند بهبود کنفرانس های ویدیویی، گفتگوی واقعی با شخصیت های تاریخی، یا شخصیت بخشی به فایل های صوتی از جمله کاربردهای این تکنولوژی هستند، و باید امیدوار باشیم که این فناوری در اختیار تبهکاران و بدخواهان قرار نگیرد.

پیشرفت ویژگی‌های تکنولوژی‌های جدید در این زمینه قادر می‌سازد تا تصاویر واقعی خودمان را در واقعیت مجازی ایجاد کنیم. یکی از نویسندگان مقاله به نام ایرا کیلملر شلیزرمان تاکید ویژه‌ای بر بستر‌سازی تکنیک جدید در حوزه واقعیت مجازی و هدست‌های Oculus VR دارد. بدین ترتیب الگوریتم جدید هوش مصنوعی می‌تواند کاربرد‌های متفاوتی داشته باشد. مقاله گردآوری شده روز ۲ آگوست در Siggraph ارائه خواهد شد. یکی از نکات قابل توجه ارائه این مقاله پاسخ محققان به سوال‌های عموم مردم خواهد بود.

ارسال نظر