دفاع مارک زاکربرگ در برابر اتهام فرار مالیاتی

حرکت های بزرگ همیشه آنگونه که شما انتظار دارید پیش نمی روند.به گزارش کلیک، منتقدان از حرکت خیرخواهانه جدید بنیانگذار فیسبوک ابراز نگرانی کرده اند که پول های حاصل از فروش سهام وی چگونه سازماندهی خواهد شد و در کجا خرج می شود. عده ای هم عقیده دارند زاکربرگ با این کار در واقع دارد سرمایه خود را چندین برابر می کند و همچنین از زیر پرداخت مالیات شانه خالی می کند.

دفاع مارک زاکربرگ در برابر اتهام فرار مالیاتی

به گزارش کلیک، منتقدان از حرکت خیرخواهانه جدید بنیانگذار فیسبوک ابراز نگرانی کرده اند که پول های حاصل از فروش سهام وی چگونه سازماندهی خواهد شد و در کجا خرج می شود. عده ای هم عقیده دارند زاکربرگ با این کار در واقع دارد سرمایه خود را چندین برابر می کند و همچنین از زیر پرداخت مالیات شانه خالی می کند.

اخیرا رئیس بزرگ ترین شبکه اجتماعی دنیا وعده داده بود که به شرکت های جدید و شایسته کمک مالی خواهد کرد. ولی طولی نکشید که او مجبور شد از دلیل تصمیم خود برای این کار بشر دوستانه در این راه دفاع کند.

دوشنبه گذشته مارک زاکربرگ و پرسیلا چان همسر وی, اعلام کردند قصد دارند ابتکار عمل به خرج دهند و 99 درصد از سهام زاکربرگ را صرف امور خیریه کنند که در حدود 45 میلیارد دلار ارزش دارد. آنها قصد داشتند با تاسیس موسسه ای کوچک نه تنها کار خیری کرده باشند بلکه پول حاصل از فروش سهام خود را از فیسبوک هم مدیریت کنند.

این نگرش در افکار عمومی این سوال را مطرح کرد که " چگونه نوع دوستی مارک زوکربرگ به خود او کمک می کند؟ " که البته تیتر روزنامه نیویورک تامیز هم شد.

زاکربرگ یکی از غول های تکنولوژی می باشد که بخش عظیمی از ثروت خود را برای اهداف خیریه وقف نموده است. میلیاردرهایی مانند موسسان شرکت گوگل، لری پیج و سرگئی برین و بنیانگذار مایکروسافت بیل گیتس هم معمولا از این سازمان های متعارف سنتی اسفاده می کنند. ولی نکته اینجاست که دیگر ثروتمندان خودشان دارای چنین موسساتی نیستند و فقط حمایت مالی می کنند ولی زاکربرگ قصد دارد شخصا چنین موسسه ای را بنا کند.

فرق چنین موسسات خیریه ای با بنگاه های مالی یا دیگر شرکت ها چنین است که در راستای یک سری امور از پیش تعیین شده رو به جلو حرکت می کنند و قوانین خاص خود را دارند. او می تواند با انجام راه کارهایی مانند کمک به امور سیاسی یا جنبش های مردم نهاد از زیر پرداخت مالیات های سنگین شانه خالی کند.

نکته لازم به ذکری که اینجا مطرح می شود این است که مارک زاکربرگ هیچ گونه خلافی را مرتکب نشده است. فقط از قوانین موجود و خلاء نظام، بهترین استفاده را کرده است. البته شاید این حرف ها درست نباشد و هدف واقعی زاکربرگ امور خیریه و حرکت های عام المنفعه باشد.

او روز پنج شنبه طی پستی در صفحه شخصی اش در فیسبوک از نحوه پرداخت مالیات در شرکت جدیدش پرده برداشت و اهداف شرکتش را "بالا بردن سطح یادگیری شخصی ، درمان بیماری ، برقرار کردن ارتباط بین مردم و ایجاد جوامعی قوی" اعلام نمود. وی همچنین تاکید کرد امکان کمک کردن به هر گروهی با هر ساختاری را دارد.

چندی پیش هم از رسانه کلیک خبر همکاری بیل گیتس و مارک زاکربرگ در مورد انرژی های پاک را ارائه کرده بودیم که نشانگر همت بالای وی در امور خیریه بود.

منبع: Cnet

ارسال نظر