مالک فیسبوک دست به جیب شد

کمک سه میلیارد دلاری یک مرکز خیریه برای درمان و ریشه کن کردن بیماری ها از اعمال انسان دوستانه ای بود که یک زوج خیر انجام دادند تا بتوانند سلامت و سالم زیستن را به جامعه منتقل کنند.

مالک فیسبوک دست به جیب شد

به گزارش کلیک، Mark Zuckerberg و همسرش اعلام کردند که مرکز خیریه آن ها تا آخر قرن بیست و یکم ۳ میلیارد دلار را برای تحقیق و برنامه ریزی در زمینه درمان تمام بیماری ها اعطا خواهد کرد. و هدف خود را از این کار، پایین آوردن نرخ بیماری و شدت بیماری ها است.

مبلغ اعطایی از طرف این زوج خیّر باعث انجام کار های پایه ای و اصولی در سیستم پزشکی و دارویی می شود و می توان طرح ها و تحقیقات پزشکی را به سرانجام برسانند.

آن ها این فرصت را در اختیار دانشمندان و پزشکان قرار می دهند که بر روی پروژه هایی با ریسک بالا تر کار کنند و اگر این پروژه ها تا دهه های اخیر هم جواب نداد اشکالی نداشته باشد و این فرصت را به آن ها بدهند که تحقیقات شان تا بلند مدت ادامه داشته باشد و در سال های آینده نتیجه این تحقیقات را ببینند. مثلا تحقیقاتی را انجام دهند که نتیجه آن پنجاه سال دیگر مشخص شود.

البته این صحبت ها خیلی جدید نیستند و اگر شما با یک دانشمند صحبت کنید، متوجه خواهید شد که همه آن ها گله مند هستند و می گویند که سرمایه گذاران، آن ها را تحت فشار قرار می دهند تا تحقیقات شان در کوتاه مدت نتیجه مثبتی داشته باشد تا بتوانند به سود زیادی برسند.

مبلغ اعطا شده توسط این زوج، تقریبا برابر با یک دهم بودجه سالانه سازمان بهداشت جهانی است.

اگر بخواهیم اهداف این سازمان خیریه را دقیق تر بررسی کنیم، به سه مورد زیر می رسیم:

۱- افزایش تعامل و همکاری میان دانشمندان و پزشکان سراسر دنیا در بلند مدت.

۲- ایجاد تجهیزاتی برای ریشه کن کردن بیماری به جای درمان کردن آن ها.

۳- افزایش دادن و بهبود بخشیدن سرمایه گذاری های این چنینی.

اولین اقدام آن ها برای رسیدن به این سه هدف، پروژه 'Biohub' است. این پروژه یک پروژه تعاملی بین سه تا از بزرگ ترین و مجهز ترین دانشگاه های جهان است و درباره تحقیقات بلند مدت درباره بیماری ها است که تا سال های آینده ۶۰۰ میلیون دلار برای آن صرف خواهد شد. اولین کار این پروژه، ایجاد نقشه ای از عملکرد و موقعیت تمام سلول های بدن انسان است که به آن CellAtlas می گویند که می توان از آن به عنوان منبع موثقی برای زیست شناسان نام برد که قصد انجام تحقیق بر روی منشا بیماری ها دارند. هدف بعدی biohub ایجاد تجهیزات برای ریشه کن کردن بیماری ها است.

درمان کردن تمام بیماری ها از مهم ترین کار های دانشمندان و پزشکان است که باید به سوی آن قدم بردارند و ریشه کن کردن بیماری ها از اهداف بلند مدت آن ها است که در آینده نزدیک به آن خواهند رسید.

ارسال نظر