تجربه مریخی با حقیقت مجازی

"ارتفاعت کمه، باید به مسیر برگردی!" در فضا، بالای مریخ پرواز می‌کنم و خودم را به سمت فضا پیمایی هدایت می‌کنم که قرار است بعد از صد‌ها روز پرسه زدن در سیاره سرخ، من را به خانه ببرد. مسیرم را با استفاده از فرار هوا از سوراخ دستکش چپم که برای حرکت به جلو، پشت سرم نگه داشته ام، تغییر می‌دهم. به پشت سرم نگاه می‌کنم و جتی را با پس زمینه مریخ می‌بینم که برای فرار از سیاره از آن استفاده کردم. بالای سر و دورم تنها خلا است. احتمالا بازگشتم به خانه سخت خواهد بود.

تجربه مریخی با حقیقت مجازی

زاویه دست چپم را عوض می‌کنم و به یک شعاع نور سفید نزدیک می‌شوم، جایی که فرمانده ام منتظر است من را به فضاپیما ببرد. من را بین بازو هایش می‌گیرد و وقتی کلاه های فضانوردیمان به هم می‌خورد ضربه کوچکی احساس می‌کنم. با رسیدن به امنیتی نسبی، کنترل کننده هایی که نگه داشته بودم را می‌اندازم و هدست Oculus Rift را که برای این 20 دقیقه استفاده می‌کردم، کنار می‌گذارم. همین حالا تجربه حقیقت مجازی (virtual reality) فیلم "مریخی" را تمام کردم، موردی که امسال در هدست های حقیقت مجازی ارائه خواهد شد. لحظاتی که در منظومه شمسی گذراندم باعث می‌شود دوباره قدردان حضورم روز زمین باشم.

تجربه حقیقت مجازی فیلم مریخی

به گزارش کلیک، تجربه حقیقت مجازی مریخی اولین قدم شرکت فاکس قرن بیستم (20th Century Fox) در دنیای سرگرمی های حقیقت مجازی است. این مورد به کاربران اجازه می‌دهد به صورت مجازی در بدن مارک واتنی زندگی کنند، فضانورد تنهایی که در جدیدترین فیلم علمی تخیلی رایدلی اسکات، راه خود را از مرگ به فرار جسورانه ای از مریخ باز می‌کند و مت دیمون نقش او را بازی می‌کند.

میز های محل پر از Gear های سامسونگ بود و یکی از دیوار های اتاق هم از HTC Vive و هدست های Oculus Rift پر شده بود. سه نسخه نمایشی وجود داشت و هر هدست به یک کامپیوتر قدرتمند مخصوص بازی و یک صندلی مخصوص D-Box متصل بود. در انتهای اتاق هم یک نسخه آزمایشی کامل 20 دقیقه ای قابل استفاده بود.

تریلر، تنها یک وعده کوچک

با تریلر شروع کنیم که تجربه استفاده از آن تنها کمی اشتیاق کاربر را راضی می‌کند. در زمانی که عناوین نمایش داده می‌شود می‌توان به اطراف نگاه کرد و فضاهای آشنای فیلم مانند مریخ نورد واتنی یا صخره های مشرف به منطقه را نگاه کرد. کاری جز نگاه کردن نمی توان انجام داد اما همین هم خوب است. محیط 360 درجه ای با صحنه هایی از فیلم مرتبط است که جلوی یک پس زمینه پر ستاره شناور هستند. این تریلر در ماه نوامبر همراه با نسخه مشتری هدست منتشر شد.

در ادامه می‌توان بخش 5 دقیقه ای نشستن در مریخ نورد را هم در Vive و هم در Rift امتحان کرد، جایی که باید چند صد متر باقی مانده به موشک Ares IV را پیمود که قرار است واتنی را به نجات دهندگانش برساند. مریخ نورد را با دسته های بازی، پیرامون صخره های بزرگ می‌رانی. می‌توان با دسته‌ها مریخ نورد را حرکت داد و برای شتاب گرفتن آن را به جلو هل داد. با عقب کشیدن دست یا رها کردن کنترل کننده های Viveصندلی به خاطر کم کردن شتاب تکان می‌خورد و شما را به عقب می‌کشد.

تجربه حقیقت مجازی فیلم مریخی

مریخ نورد با مینی کنسول های پر از ضامن تجهیز شده و می‌توان با دست چپ آن را عقب یا جلو برد، همچنین یک پخش کننده موسیقی و یک مسیریاب هم در آن وجود دارد. کاراکتر جسیکا چستین در فیلم یک طرفدار موسیقی است که کلکسیون آهنگ های او هم در فیلم و هم در حقیقت مجازی ساخته شده از آن نقش مهمی دارد. امتحان همان نسخه آزمایشی راندن مریخ نورد روی Rift و با یک صندلی غیر فعال متفاوت است. نبود صندلی مخصوص اثر بزرگی روی تجربه دارد. اگرچه تصاویر روی Rift از Vive صاف تر بود اما نبود حرکت در هنگام راندن مریخ نورد روی زمین مجازی احساس دریازدگی به دست می‌دهد. این برای نسخه نهایی وعمومی تجربه حقیقت مجازی مریخی مشکل به وجود می‌آورد زیرا کاربران زیادی نیستند که در اتاق نشیمن خود یک صندلی مخصوص برای احساس حرکت داشته باشند و شاید بعضی از آن‌ها بیش از من به حرکت حساس باشند.

بعد از همه این‌ها نوبت به تجربه کامل 20 دقیقه ای می‌رسد. تقریبا تمامی صحنه های مهم فیلم ساخته شده اند و بین بخش های مختلف کلیپ هایی از فیلم پخش و به آرامی محو می‌ شود. رفتن به مریخ با گرفتن ماموریت از شخصیت پنا آغاز و سپس بدن واتنی بعد از طوفان شدید از ماسه‌ها بیرون می‌آید. یک شبه آموزش شامل پرتاب سیب زمینی‌ها به سطل های لیبل دار قبل از استفاده از یک شعله برای شروع یک واکنش بود. موتور های غیر واقعی جالب، تجربه را قدرتمند می‌کند و فیزیک آن در بخش سیب زمینی می‌درخشد. با بلند کردن یک خرس عروسکی که روی یک ترازوی آزمایشگاهی نشسته وزن آن احساس می‌شود و با کوچک کردن آن تغییر وزن مشهود بود. تلنبار کردن سیب زمینی‌ها و کیسه های زباله روی ترازو نیز همین اثر را داشت. هر چیز شکننده ای هم که برداشته شود زیر فشار زیاد می‌شکند.

آزمایش سیب زمینی به یک سری کار های پیچیده تر و فیزیکی تر انجامید. در زمانی که طوفانی اطراف من بود برای بلند کردن پنل های خورشیدی و گذاشتن آن روی مریخ نورد از یک جرثقیل استفاده کردم. در موشک دکمه‌ها را فشار دادم و سوئیچ‌ها را بالا و پایین کردم تا وزن آن را کم کنم. قبل از اینکه بفهمم، در آسمان پرواز و به همکارانم ملحق می‌شدم. صدا های ضبط شده از مایکل پنا و چستین که برای تجربه حقیقت مجازی ضبط شده بود به عنوان یک روایت گر در کنار این دنباله اتفاقات وجود دارد. تنها قسمت مهم فیلم که به صورت راضی کننده ای پیاده سازی نشده بود نقص مرکزی بود که گیاهان کاشته شده واتنی را خراب می‌کند. حقیقت مجازی آن را با ایستادن شما در بیرون و در حالی که تکه ای آوار به سمت شما می‌آید شبیه سازی کرده است. یک یا دو کلیپ می‌بینید و به قسمت بعد می‌روید. باید گفت یکی از هیجان انگیز‌ترین قسمت های فیلم شایسته نقش بزرگ تری در فرم حقیقت مجازی آن است.

کار ساخت هنوز تمام نشده!

شاید این صحنه اضافه شود. "کار ما هنوز تمام نشده" تد شیلوویتس (Ted Schilowitz) یکی از مدیران شرکت این را گفته است. او ادامه می‌دهد: "ما چند ماهی تا زمانی که Oculus و Vive منتشر شوند زمان داریم. پس هنوز یک سری کار‌ها مانده که می‌تواند انجام شود. صحنه هایی که طولانی تر خواهند شد. نسخه ارائه شده تقریبا به نسخه نهایی نزدیک بود اما هنوز در حال کار روی آن هستیم. شیلوویتس مسئول پیش برد شرکت به سمت تکنولوژی های جدید و موضوعات داغ است و درباره تجربه حقیقت مجازی مریخی با رایدلی اسکات و رابرت استرامبرگ همکاری نزدیکی داشت.

شیلوویتس می‌گوید

یکی از موارد فریبنده این توهم است که واقعا اتفاقی برای شما می‌افتد. آیا باور می‌کنم که این اتفاق واقعا می‌افتد؟ دیگر در حال تماشای فیلم نیستم، این اتفاق دارد می‌افتد.

تجربه حقیقت مجازی فیلم مریخی

بحثی در این باره وجود دارد که هر تجربه مجازی سینمایی بیشتر وابسته به عناصر موضوعی منبع است. مریخی یک ماجراجویی جسورانه و فانتزی در منظومه شمسی است. کیست که نخواهد دست به گیاه شناسی در مریخ یا در اتمسفر با لباس فضانوردی که فشار آن درحال کاهش است پرواز کند؟ اما حقیقت مجازی چطور می‌خواهد کمدی های رمانتیک یا درام های خانوادگی را غنی کند؟ شیلوویتس عقیده دارد که تم یک فیلم و فضای آن کمتر از جنبه های داستانی آن مهم است و کار تیم او پشتیبان این عقیده است. اولین پروژه حقیقت مجازی آن‌ها درباره ماجرا های هایکینگ ریس ویترسپون در فیلم وحشی بود. به گفته شیلوویتس اگر داستان خوب باشد، با کار درست می‌توان از آن یک حقیقت مجازی خوب در آورد.

بیشتر جزئیات مربوط به مشتری درباره تجربه حقیقت مجازی مریخی هنوز قابل دسترسی نیست و در بعضی موارد هنوز تعیین هم نشده است. با توجه به قیمت دستگاه، تاریخ انتشار آن، شرکت می‌تواند هر قولی بدهد. تنها چیزی که می‌توان از آن مطمئن بود امکان استفاده از حقیقت مجازی در Rift، Vive و Gear VR به صورت کامل تا پایان امسال است. استودیو بر ساخت تجربه های مشابه بر اساس فیلم های دیگر نیز کار می‌کند اما جزئیات آن‌ها مبهم تر نیز است. در گزارش اکتبر نیویورک تایمز از فیلم های بیگانه، زندگی پای، قوی سیاه و دختر گمشده نام برده شده است.

تجربه حقیقت مجازی مریخی آن قدر خوب است که صبر کردن برای جزئیات بیشتر را سخت کرده و استفاده از این تکنولوژی تجربه خوبی برای غوطه ور کردن خود در دنیایی که از فیلم هم خوب احساس شده بود.

منبع: theverge

ارسال نظر