مقایسه کامل Mate 10 و Mate 10 Pro / درون قلب تپنده این دو مدل چه می‌گذرد؟

رسانه کلیک - سرانجام پس از مدتها انتظار گوشی های سری میت ۱۰ نیز معرفی شدند. به نظر می‌رسد هواوی Mate 10 Pro و Mate 10 توانسته باشند در قد و قامت ادعاها و کمپین‌های تبلیغاتی این شرکت ظاهر شوند.هواوی هنگام معرفی این دو گوشی بیشترین تمرکز را بر روی پردازنده قدرتمند این دو مدل، کایرین ۹۷۰ داشت که هوش مصنوعی خود را به رخ رقیبان می‌کشند. این تراشه‌ قدرتمند ۸ هسته‌ای قرار بود در گوشی‌های آینده هواوی استفاده شود که همین اتفاق نیز افتاد و هواوی Mate 10 Pro  و Mate 10 به آن تجهیز شدند.

مقایسه کامل Mate 10 و Mate 10 Pro / درون قلب تپنده این دو مدل چه می‌گذرد؟

هواوی هنگام معرفی این دو گوشی بیشترین تمرکز را بر روی پردازنده قدرتمند این دو مدل، کایرین ۹۷۰ داشت که هوش مصنوعی خود را به رخ رقیبان می‌کشند. این تراشه‌ قدرتمند ۸ هسته‌ای قرار بود در گوشی‌های آینده هواوی استفاده شود که همین اتفاق نیز افتاد و هواوی Mate 10 Pro و Mate 10 به آن تجهیز شدند.

هواوی پیش از این، عنوان ماشین‌های هوشمند را به گوشی‌های پرچمدار خود اطلاق کرده بود. حال، این شرکت در مراسم رونمایی از محصولاتش گفته است این ماشین‌های هوشمند با پردازنده قوی خود سرعت بسیار بالایی در پردازش دارند و به‌ زودی در بازار به رقابت با برندهایی همچون گوگل، اپل و سامسونگ خواهند رفت.

گرچه سری میت بیش‌تر به جنس بدنه فلزی شهرت دارند، اما هواوی در Mate 10 Pro و Mate 10 ناپرهیزی کرده و به سراغ طراحی مبتنی بر ترکیب شیشه و فلز رفته است. در این سری گوشی هوشمند از جنسی خاص و سه‌بعدی در پنل‌های جلو و پشت بهره گرفته‌ شده و در پنل پشتی به دلیل طراحی خاص محل قرارگیری دوربین نیز نامتقارن است.

طراحی شیشه‌ای این محصول باعث شده نسبت به نسل‌های پیشین براق‌تر و زیباتر جلوه دهد. این دو گوشی از لحاظ ظاهری و برخی مشخصات فنی تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؛ اولین تفاوت این دو گوشی هوشمند در اندازه صفحه‌نمایش است؛ نکته‌ای که اکثر کمپانی‌ها این روزها با معرفی گوشی‌های هوشمند در قالب دو سایز سعی در بیان آن دارند. هواوی نیز از این قاعده پیروی کرده و هواوی Mate 10 Pro را به‌ عنوان نسخه پلاس میت ۱۰ به عموم معرفی کرده است.

هواوی میت ۱۰ صفحه‌نمایش ۵٫۹ اینچی از نوع LCD با رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ دارد، در حالی‌ که میت ۱۰ پرو یک فبلت بزرگ ۶ اینچی OLED با رزولوشن ۲۱۶۰ در ۱۰۸۰ است. هر دو تلفن‌های هوشمند حاشیه کمی داشته و نسبت تصویر ۱۸:۹ آنها را به موبایل‌های بدون حاشیه شبیه کرده است.

تفاوت دیگر هواوی Mate 10 Pro و Mate 10 را می‌توان در حافظه داخلی و رم این دو مدل پی گرفت. میت ۱۰ دارای رم ۴ گیگابایتی و حافظه داخلی ۶۴ گیگابایت و میت ۱۰ پرو رمی ۶ گیگابایت با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت دارد. تفاوت مهم دیگر که این دو مدل را از هم تفکیک می‌کند، محل قرارگیری حسگر اثرانگشت است، به طوری که این سنسور در میت ۱۰ زیر نمایشگر و در میت ۱۰ پرو پشت نمایشگر تعبیه شده است.

هر دو گوشی از سنسور دوربین دوگانه بهره می‌برند. سنسور ۱۲ مگاپیکسلی RGB در کنار یک سنسور ۲۰ مگاپیکسلی مونوکروم با دریچه دیافراگم f/1.6 وظیفه ثبت لحظات را بر دوش می‌کشند. به لطف هوش مصنوعی و پردازش قوی دوربین‌ها، عمل تشخیص چهره و اشیا به‌ درستی انجام می‌شود.

دوربین هر دو گوشی علاوه بر کیفیت فوق‌العاده به لرزش‌گیر اپتیکال نیز مجهز است و دوربین دوم ۸ مگاپیکسل با دیافراگم f/2.0 وظیفه ثبت سلفی‌های کاربران را بر عهده دارد.

اما نکته جالب‌توجه در دوربین‌های این دو پرچم‌دار جدید حالت‌های مختلفی است که برای عکاسی با آنها پیش‌بینی شده است؛ حالت عکاسی پرتره، غذا، منظره، مردم و غیره با توجه به رابط کاربری هوشمند و هوش مصنوعی درون قلب تپنده این دو گوشی به‌ صورت خودکار انتخاب می‌شود.

اما از هرچه بگذریم سخن از مهم‌ترین قابلیت میت ۱۰ و میت ۱۰ پرو که هواوی در کنفرانسش بیشترین مانور را روی آن داد، خوش‌تر است. پردازنده باهوش و جذاب این دو گوشی چیپست کایرین ۹۷۰ به قطعه مخصوصی به نام NPU مجهز شده که در واقع هوش مصنوعی این گوشی را یدک می‌کشد. تکنولوژی که در عکاسی، کار با اپلیکیشن ها و غیره به کمک کاربر می‌آید و ضمن پردازش سریع، کاربری آسان را به ارمغان می‌آورد.

یکی از قابلیت‌های جالب‌ توجه هوش مصنوعی (AI) در این دو پرچمدار هواوی این است که کاربران گوشی‌های سری میت ۱۰ می‌توانند با نزدیک کردن گوشی خود به تصاویر و یا متن‌های مختلف ترجمه آنها را به تمام زبان‌های دنیا دریافت کنند؛ بخش هیجان‌انگیزی که بسیاری از کاربران را به وجد خواهد آورد. در واقع این رابط کاربری باهوش Kirin 970 است که این موضوع را میسر کرده است.

هر دو گوشی از USB-C بهره گرفته‌اند و قرار است سیستم‌ عامل آنها هشتمین نسخه از اندروید باشد و طبق اطلاعاتی که هواوی منتشر کرده باتری هر دو گوشی ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت گنجایش دارد و تنها ظرف ۳۰ دقیقه ۵۸ درصد شارژ می‌شود.

هنوز زمان دقیق و قیمت این دو گوشی در کشورهای مختلف اعلام‌ نشده اما قیمت‌ هواوی میت ۱۰ در اروپا ۶۹۹ یورو (۸۲۴ دلار) و قیمت میت ۱۰ پرو ۷۹۹ یورو (۹۴۲ دلار) خواهد بود و مانند سایر گوشی‌های هوشمند هواوی در رنگ‌های متنوعی به بازار عرضه خواهد شد.

هرچند هنوز جزییات مربوط به ورود این دو گوشی به بازار اعلام‌ نشده اما مسلم است که هواوی Mate 10 Pro و Mate 10 امیدهای تازه این کمپانی برای رقابت با شرکت‌های بزرگ و پرچم‌داران این روزهای بازار هستند و این شرکت چینی به اقبال کاربران امید بسیاری دارد.

ارسال نظر