شاید گوگل و فیسبوک تمام راه را اشتباه آمده باشند!

گوگل و فیس بوک بدون شک جزو بزرگ ترین داستان های موفقیت کارآفرینی عصر دیجیتال می باشند. هر دو شرکت میلیاردها کاربر در اختیار دارند و برندگان عصر دیجیتالی ما هستند. اما اگر آنها هسته اصلی کسب و کار خود را اشتباه راه اندازی کرده باشند، چه می شود!؟

شاید گوگل و فیسبوک تمام راه را اشتباه آمده باشند!

به گزارش کلیک، اگر گوگل و فیس بوک بر روی استراتژی کسب درآمد با دید بلند مدت اشتباه متمرکز شده باشند و یا اگر تبلیغات با میزان معاملات همخوانی نداشته باشد، آن وقت چه!؟ آیا این واقعیت دارد که آینده عصر دیجیتال در اختیار چین خواهد بود؟

نشانه های متعددی مبنی بر درست بودن این فرضیات وجود دارد. یکی از آشکار ترین این نشانه ها، تکامل سریع بازار تجارت الکترونیک چین و سعود Tencent به رتبه های بالا به عنوان ارزش ترین شرکت فناوری چین است.

موفقیت Tencent به به یک مدل کسب و کار اشاره می کند که فراتر از تبلیغات است و آن چیزی نیست جز معاملات مستقیم. به جای فروش عمده آگهی به تبلیغ کنندگان و در عیت حال ایجاد مزاحمت برای کاربران، Tencent تصمیم به فروش کالاهای مجازی و در حال حاضر کالاهای فیزیکی گرفت که این کار را با ارائه این معاملات تجاری به طور مستقیم به مصرف کنندگان در هر کانال و یا دستگا انجام داد و این شعار را مد نظر قرار داد که "به مردم فرصت خرید آنی و فوری هر آن چه را که می خواهند بدهید. در هر کجا، بر روی تلفن همراه خود!

نرم افزار وی چت Tencent در حال متحول کردن تجارت الکترونیک چین است. این اپلیکیشن سفارشات، پرداخت و خدمات به مشتری در برنامه چت خود با موفقیت قابل ملاحظه ای به طور یکپارچه ادغام کرده است. نه نفر از ۱۰ نفر در مناطق شهری در چین از وی چت اسفاده می کنند.

facebook-vs-google

با در نظر گرفتن تمامی معیارها، رویکرد Tencent یک موفقیت بزرگ به شمار می رود که باعث شد این شرکت بیش از ۱۰ میلیارد دلار درآمد در نیمه اول سال ۲۰۱۶ به جیب بزند.که ۴۸ درصد بیش تر از سال قبل بوده است. این حجم عظیم از رشد در حالی اتفاق افتاده است که حاشیه سود خالص ۳۰ درصدی حفظ شده است . وضعیت به صورتی درآمده است که حتی سهامداران خوشحال و ثروتمند آمازون نیز به این اعداد حسودی می کنند!

بر خلاف گوگل و فیس بوک که حدود ۹۰ تا ۹۷ درصد از درآمد خود را از طریق تبلیغات به دست می آورند، Tencent اکثر درآمد خود را از طریق فعال کردن معاملات مستقیم به جیب می زند.

بدون شک، تبلیغات دیجیتال یک کسب و کار در حال رشد در چین تلقی می شود و میلیاردها دلار درآمد از آن حاصل می شود. اما تبلیغات را نمی توان به عنوان مدل کسب و کار غالب و پیشتاز در Silicon Valley قلمداد کرد. شاید هیچگاه این اتفاق نیفتد.

حتی در ایالات متحده، گوگل با مشکلاتی روبرو شده است. گوگل دیگر موتور جستجو شماره یک برای جستجوی محصولات نیست و این عنوان در حال حاضر در اختیار آمازون است که بیش از همه در حال پیشرفت و ترقی است. در سال ۲۰۱۶، ۵۵ درصد (از ۴۴ درصد در سال ۲۰۱۵) از مصرف کنندگان، از آمازون برای جستجو محصولات استفاده می کنند، در حالی که تنها ۲۸ درصد(در مقایسه با ۳۴ درصد سال قبل) از گوگل استفاده می کنند.

tencent

مطمئنا این موضوع باعث ایجاد مشکلات طولان مدت برای گوگل می شود، زیرا جستجو برای محصولات بهترین راه کسب درآمد است. گوگل این موضوع را بهت از ما می دانست و مدتی پیش سرویس Google Shopping را برای رقابت با آمازون راه اندازی کرد که بسیاری از کاربران لذت استفاده از آن را به طور علنی در فضای مجازی بیان کرده اند، اما اعداد و ارقام نشان می دهد که این اقدام گوگل کمی دیرتر از موعد انجام شد.

با وجود رشد فزاینده مسدودکنندگان تبلیغات اینترنتی، می توان حتی انتظار داشت که فروشگاه ها و مجریان تبلیغات اینترنتی بیش از پیش با دردسر مواجه شوند، چون بسیاری از کاربران از وجود این گونه تبلیغات آزرده خاطر می شوند. هیچ کس دوست ندارد بمباران تبلیغاتی شود، اما همه دوست دارند محصولات مورد علاقه خود را بخرند. بنابراین استراتژی تبلیغات و فروش اینترنتی در آینده به سمت علاقه کاربران پیش خواهد رفت.

اپل و فیس بوک به نظر می رسد که از روند کار وی چت الهام گرفته باشند! هر دو شرکت پلتفرم پیامرسانی خود را برای برنامه ها و کاربردهای خارجی در دسترس قرار داده اند و امکان انجام معاملات و تراکنش ها و پرداخت و یا جابجایی پول را فراهم آورده اند. شما می توانید پول را از این حساب به آن حساب با Square Cash جابجا کنید و یا آیتم های مورد علاقه خود را با نرم افزار YOOX داخل iMessage اپل به اشتراک بگذارید. به علاوه شما می توانید با استفاده از Apple Pay بر روی دستگاه های اپل خود هزینه اقلام خریداری شده از اینترنت را بپردازید. فراموش نکنیم که فیس بوک کل پلت فرم خود را به یک بازار فروش اینترنتی تبدیل کرده است! بنابراین در حال حاضر، همه شرکت ها می توانند محصولات خود را به طور مستقیم از صفحه فیس بوک خود به فروش برسانند.

در آینده، خریداران می توانند گزینه های بسیار بیشتری را در اختیار داشته باشند تا بوسیله آن ها با پول خود و بدون خارج شدن از برنامه شبکه اجتماعی مورد علاقه خود به خرید محصولات اقدام کنند؛ به عبارت دیگر، فاصله بین نمایش محتوای محصول و خرید آن محصول در آینده کاهش خواهد یافت. مطمئنا از خرید One Click آمازون در آینده در هرجایی خواهید شنید و از آن جایی که ما بیشتر وقت خود را در برنامه های پیام رسان صرف می کنیم، در همین فضا ها نیز در آینده بیشتر حجم خرید خود را انجام خواهیم داد!

اما سوال این جاست که چرا فیسبوک زود تر از این ها به فکر فعال سازی این گونه تراکنش ها نیفتاده است؟

البته که زود تر از این ها به فکر افتاده بود! برای سالیان متمادی، فیس بوک تلاش زیادی برای کسب درامد از طریق انجام معاملات و از طریق یک کیف پول دیجیتالی ساخته شده در پلت فرم خود انجام داد؛ هر چند موفق نبود. دلیلی که باعث شده تبلیغات، پدیده غالب بر شرکت های Silicon Valley باشد، احتمالا به نقطه آغاز این اقدام برمی گردد. هنگامی که گوگل و فیس بوک تلاش خود را برای کسب درآمد آغاز کردند، ایالات متحده از قبل یک اکوسیستم خرده فروشی پیچیده با گزینه های پرداخت گسترده و بودجه های تبلیغاتی قابل توجهی راه اندازی کرده بود. نفوذ اینترنت قابل توجه، و حتی با عدم وجود اینترنت تلفن همراه در حال رشد بود. در این محیط، تبلیغات آنلاین در مقایسه با تمام گزینه های دیگر به خوبی فعالیت کرد، به آسانی پیاده سازی شد و نیز مقیاس پذیر و کارآمد بود و به عبارتی، کاملا موفق بود.

تلاش برای کسب درآمد از انجام معاملات آنلاین کار به مراتب دشوارتری بود. همچنین خریداران آمریکایی مجبور به داشتن آن نبودند و بسیار با وجود مراکز و فروشگاه های فوق العاده خود راضی بودند و معمولا می توانستند هر آن چه را که می خواهند، خریداری کنند.

اما در چین اوضاع متفاوت بود. این کشور فاقد زیرساخت های خرده فروشی قابل رقابت بود و طبقه متوسط جامعه و در حال رشد دسترسی آسان به بسیاری از گزینه های خرده فروشی را در اختیار نداشت. مشکل اصلی این بود که باید به مردم امکان صرف هزینه و خرید محصولات داده می شد. خوشبختانه، آن ها به اینترنت تلفن همراه از آغاز دسترسی داشتند. اکوسیستم اینترنت چین دستخوش تغییرات الگوهای تثبیت شده جهان غرب شد.

این موضوعات چه معنایی برای علامت های تجاری دارد؟

علامت های تجاری ممکن است بزرگ ترین حامیان این توسعه باشند. پلت فرم های بیشتر برای رسیدن به مشتریان بیشتر، مارک های موفق را برای فروش بیشتر تقویت می کنند. محصولات قابل خرید در برنامه های تلفن همراه، سایت های تلفن همراه، سیستم عامل های پیام رسان، شبکه های اجتماعی، بازار های آنلاین و سیستم عامل های جدیدی که تصوری از آن ها نداریم، پدیدار خواهند شد.

ارسال نظر