سنجش احساسات افراد از طریق تاتوی الکترونیکی

دانشمندان با بهره گیری از فناوری نانو موفق به ساخت تاتو الکترونیکی شدند که قادر است حالات و عواطف انسانی را اندازه‌گیری و ثبت کند.

سنجش احساسات افراد از طریق تاتوی الکترونیکی

به گزارش گلیک، گروهی از دانشمندان در مرکز علوم و فناوری نانو، تاتو موقت الکترونیکی را ساخته‌اند که با چسبیدن بر روی پوست صورت و با استفاده از الکترود کربن و پلیمر رسانا قادر است سیگنال‌های بیومتریک را در طی ساعت‌ها اندازه گیری کند. این الکترودها که بر روی پوست صورت قرار می‌گیرند به اندازه کافی برای ثبت تغییرات در فعالیت عضلانی حساس هستند و می‌توانند حالات و حتی احساسات را شناسایی کنند.

یائل هانین محقق این پروژه اعلام کرد، ما در ابتدا قصد داشتیم الکترودهای نانولوله کربنی بسازیم که در اصل به عنوان الکترودهای قابل کاشت کاربرد دارند، اما با علم به نیاز مبرم الکترودهای پوست خشک تصمیم بر این شد که از فناوری‌های EEG و EMG استفاده کنیم. چسباندن نانو لوله‌های کربنی به طور مستقیم بر روی پوست مشکل ساز به نظر می‌رسید، بنابراین ما به دنبال ساخت و مواد جایگزین بودیم ....

نقشه برداری دقیق از احساسات به پزشکان و محققان دیدگاهای بسیار ارزشمندی در مورد حالات فرد ارائه می‌دهد، که می‌تواند به تایید یا پاسخ به این سوال که فرد چه احساسی را از خود بروز داده کمک کند.
برای نمونه، تاتو الکترونیکی می‌تواند ارزیابی‌های روانی را در داخل و خارج از درمانگاه تکمیل کند. در حالی که افراد سالم از لحاظ روانی به محرک‌های مثبت و منفی به صورت نسبتا قابل پیش بینی پاسخ می‌دهند، بیمارانی که از اختلالات روانی رنج می‌برند پاسخ‌های غیر طبیعی از خود نشان می‌دهند.

تشخیص عواطف با تاتو الکترونیکی

به گفته هانین این تاتو می‌تواند در سازمان‌ها نیز برای نظارت بر عملکرد و حالت عاطفی کارمندان کاربرد داشته باشد. کارمندان ناراضی با چهره‌های عبوس ممکن است برای تجارت مناسب نباشند، و یا وجود گارگران مضطرب در کارهای خاصی مانند ساخت و ساز و یا حمل و نقل ممکن است کاملا خطرناک باشند. این تاتو الکترونیکی با نقشه برداری از حالات صورت می‌تواند علائم هشدار دهنده را از سوی کارمند مضطرب و یا نالایق برای انجام مسئولیتی خاص تشخیص و ارائه دهد.

به علاوه، از این دستگاه می‌توان برای شناسایی واکنش و احساسات گروهی از افراد در مورد محصولات، تبلیغات و سرگرمی خاص استفاده کرد. این نظارت بر عواطف بازخوردهای دقیق تری از شرکت کنندگان نسبت به پاسخ‌های کتبی و یا شفاهی مصرف کننده ارائه می‌دهد.
این دستگاه در حال حاضر در محیط پزشکی، به عنوان ابزار تشخیصی برای بیماری پارکینسون تست شده است. از آنجایی که این بیماری با مشکلات حرکتی مختلف همراه است، شناسایی این اختلالات ممکن است به پزشکان برای شناسایی بهتر بیماری و بررسی بهتر اثربخشی دارویی و دیگر مداخلات کمک کند.

ارسال نظر