رودمپ رسمی مدیاتک برای سال 2016؛ تراشه Helio X20 به زودی عرضه می‌شود

شرکت مدیاتک مدت‌هاست که در زمینه طراحی و تولید سیستم روی چیپ‌های (SoC) موبایلی فعالیت دارد. این شرکت تایوانی به تازگی از رودمپ سال 2016 خود رونمایی کرد.

رودمپ رسمی مدیاتک برای سال 2016؛ تراشه Helio X20 به زودی عرضه می‌شود

شرکت مدیاتک که یک کمپانی تایوانی است از جمله شناخته‌ شده‌ترین شرکت‌های فعال در صنعت ریزپردازنده‌های موبایلی محسوب می‌شود. این شرکت هر ساله تراشه‌های متعددی را روانه بازار می‌کند و عمدتا سیستم روی چیپ‌های عرضه شده این شرکت نسبت به سیستم روی چیپ‌های شرکت کوالکام ارزان قیمت‌تر هستند. محصولات این شرکت تایوانی مشتریان منحصر به فرد خود را دارد، به عنوان مثال برندهای چینی تولید کننده گوشی به وفور از تراشه‌های میان رده و پایین رده مقرون به صرفه مدیاتک استفاده می‌کنند.

اما مدایتک هر ساله در کنار تراشه‌های میان رده و پایین رده خود، پرچمدار جدیدی را نیز معرفی می‌کند. این پرچمدار به منظور رقابت با تراشه‌های برتری همچون برترین تراشه‌های شرکت کوالکام، سامسونگ، هوآوی و ... طراحی و عرضه می‌شود. سیستم روی چیپ پرچمدار 2016 مدیاتک Helio X20 نام دارد و طبق رودمپ ارائه شده از سوی این شرکت، ظاهرا طی سه ماه نخست سال 2016 شاهد رونمایی رسمی از آن خواهیم بود.

کمپانی مدیاتک همچنین اطلاعاتی در رابطه با وضعیت مالی خود را نیز منتشر ساخت. بر اساس این اطلاعات این کمپانی تایوانی نتوانسته در سال 2015 عملکرد قابل قبولی از خود نشان داده و سود و درآمد مناسبی را کسب کند. بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی این شرکت، میزان درآمد آن طی سه ماه چهارم سال 2015 در حدود 4.18 میلیارد دلار بوده است. این موضوع حاکی از افت 60 درصدی درآمدهای این شرکت در سه ماه چهارم سال 2015 نسبت به همین بازه زمانی در سال 2014 محسوب می‌شود. اما با وجود تمامی این تفاسیر مدیاتک امیدوار است که در سال 2016 بتواند روند کسب درآمدهای خود را با افزایش مواجه سازد. در این بین بدون تردید سیستم روی چیپ Helio X20 نقشس حیاتی ایفا می‌کند. اگر این تراشه بتواند از نظر قدرت عملکرد با تراشه‌هایی همچون اگزینوس 8890 سامسونگ یا اسنپدراگون 820 کوالکام رابت کند و در عین حال قیمتی مقرون به صرفه‌تر را نیز به همراه داشته باشد، مطمئنا توجه کمپانی‌های زیادی به سمت و سوی این تراشه جلب می‌شود.

MediaTek1

مدیاتک پیش از این اعلام کرده که سیستم روی چیپ Helio X20 این شرکت از پردازنده مرکزی ده هسته‌ای بهره‌مند می‌شود که هسته‌های پردازشگر آن در سه خوشه مختلف دسته بندی خواهند شد. این تراشه قابلیت پشتیبانی از وضوح تصویر 1600 در 256 پیکسلی را ارائه کرده و از قابلیت اتصال LTE Cat 6 نیز پشتیبانی به عمل می‌آورد. تراشه Helio X20 طی فرآیند تولید یا اصطلاحا لیتوگرافی 20 نانومتری ساخته می‌شود و قابلیت پشتیبانی از سنسور دوربین 25 مگاپیکسلی و تصویربرداری با وضوح 4K را ارائه می‌کند.

در کنار نام تراشه Helio X20، شاهد فاش‌سازی نام چند سیستم روی چیپ دیگر هم بودیم که ظاهرا محصولات میان رده و پایین رده مدیاتک را تشکیل می‌دهند. تراشه MT6750 یک نمونه از این محصولات است که فرکانس کاری 1.5 گیگاهرتزی را به همراه داشته و از سنسور دوربین 16 مگاپیکسلی و وضوح تصویر فول اچ دی پشتیبانی می‌کند. تراشه MT6737 هم از دیگر محصولات شرکت مدیاتک خواهد بود که احتمالا طی اواخر سه ماه دوم سال 2016 عرضه می‌شود. این تراشه قادر به پشتیبانی از سنسور دوربین 13 مگاپیکسلی و وضوح تصویر پایین‌تری بوده و فرکانس کاری 1.3 تا 1.5 گیگاهرتزی را به همراه دارد.

سیستم روی چیپ Helio P20 هم از دیگر محصولات مدیاتک در سال 2016 خواهد بود که احتمالا طی سه ماه سوم امسال شاهد رونمایی از آن خواهیم بود. این تراشه یک سیستم روی چیپ میان رده رو به پرچمدار و باکیفت است. مدیاتک به طور رسمی اعلام کرده که این سیستم روی چیپ طی لیتوگرافی 16 نانومتری تولید می‌شود و در طراحی آن از هشت هسته‌ Cortex A53 با فرکانس کاری ماکسیموم 2.3 گیگاهرتزی استفاده خواهد شد. این تراشه از وضوح تصویر فول اچ دی، سنسور دوربین 24 مگاپیکسلی و قابلیت اتصال LTE Cat 6 پشتیبانی خواهد کرد.

منبع: androidheadlines

ارسال نظر