تور پزشکی در مرکز هولست هلند

مرکز هولست، که یک مرکز مشترک بین موسسات عمومی و خصوصی هلند و بلژیک است و در اصل توسط imec و TNO تاسیس شده، بطور ویژه تمرکز خود را بر روی تحقیق درباره حسگرهای بی سیم و قطعات الکترونیکی قابل انعطاف قرار داده است. برای مثال، این مرکز بر روی تولید پیراهن های ذخیره کننده سیگنالهای قلبی، بالشهای کنترل کننده EEG مغز، رهگیرهای انقباض و انبساط رحم، و حتی زیرپوشهای الکترونیکی برای کنترل بی اختیاری ادرار کار می کند.

تور پزشکی در مرکز هولست هلند

برای مثال، این مرکز بر روی تولید پیراهن های ذخیره کننده سیگنالهای قلبی، بالشهای کنترل کننده EEG مغز، رهگیرهای انقباض و انبساط رحم، و حتی زیرپوشهای الکترونیکی برای کنترل بی اختیاری ادرار کار می کند.

به گزارش کلیک، مرکز هولست مکانی برای رشد شرکتهای دارای تکنولوژی جدید است که بر تولید انواع حسگرهای بدن متمرکز شده اند. این مرکز دارای بیش از 200 پرسنل، 35 دانشجو و 40 تکنسین است که در پروژه های مختلف مشغول کار هستند. ما در سفر اخیر خود به هلند این فرصت را داشتیم تا بسیاری از این پروژه ها را بررسی کنیم، برخی از این پروژه ها در مراحل اولیه تولید قرار داشتند، درحالی که بیشتر پروژه ها آماده استفاده توسط بیماران بودند.
یک وسیله تازه تولید شده که چسب سلامتی (HealthPatch) نامیده می شود، وسیله کوچکی است که حدود 10 گرم وزن دارد، اما وقتی به سینه متصل می شود سیگنال قلبی ECG تک میله ای را محاسبه می کند، امپدانس ( مقاومت ظاهری) را حس می کند و حرکات بدن را تشخیص می دهد. قابلیت اتصال بی سیم از طریق بلوتوث به آن اجازه می دهد تا بیمار از طریق یک دستگاه گوشی هوشمند بطور مداوم کنترل شود، برای مثال، این وسیله می تواند نشانه های غیر عادی قلبی، سکته ها و فعالیت فیزیکی فرد را کنترل کند. الکترودهای چسبنده از طریق سیم های انعطاف پذیر داخل یک نوار سیلیکونی به دستگاه اصلی متصل شده اند. نرم افزار کنترل کننده ای به ما نشان داده شد که اطلاعاتی را نمایش می داد که از آنها می توان برای کنترل تمام دستگاه های کلینیک ها و مراکز درمانی سالمندان که دارای بیماران زیادی هستند استفاده کرد.
پژوهشگران مرکز هولست علاوه بر توانایی تولید قطعات الکترونیکی انعطاف پذیر، در طراحی مدار یکپارچه برق جریان کم نیز تخصص دارند. این تخصص به آنها اجازه می دهد تا بتوانند وسیله ای مانند چسب سلامتی و حتی چسبهای یکبار مصرفی بسازند که کنترل طولانی مدت را فرآهم می کنند، در حالی که خصوصیات بی سیم بودن را نیز دارا هستند.
آنها حتی بر روی تولید چسب های قابل شستشو کار می کنند که بتوان از آنها در دوره های زمانی طولانی و بدون تحمیل هزینه های اضافی استفاده کرد.
زمینه دیگری که پژوهشگران مرکز هولست بر روی آن کار می کنند، عبارت است از کاربردی تر کردن نوار مغزی (الکتروانسفالوگرافی) برای محققان و متخصصان بالینی و حتی یافتن کاربردهای جذاب تر این تکنولوژی برای مصرف کنندگان است.
چالشی که این پژوهشگران در حال غلبه بر آن هستند، جمع آوری داده های دقیق سیگنال های مغزی بدون استفاده از الکترودهای ژل خیس است که اتصال آن نیز زمان بر است و می تواند برای بسیاری از افراد ناخوشایند باشد. الکترودهای تماسی خشک کلرید نقره که آنها بکار می برند با هدف فرآهم کردن اندازه گیری های دقیق سیگنال ها بدون ایجاد ناراحتی زیاد استفاده می شود، زیرا از طریق یک هدست بر روی پوست سر متصل می شوند.
بعد از استفاده از این هدست دارای الکترودهای جدید، ما اکنون می توانیم ادعا کنیم که این روش همانند روش اتصال سوزن به بدن نیست، چرا که در این روش فشار پخش می شود و فشاری کمتر از فشار سوزن حس می شود.
استفاده از هدست EEG در حین هر نوع حرکت، حتی وقتی که الکترودها تماس مناسبی با پوست سر برقرار کرده باشند، در سیگنال های دریافتی تغییر ایجاد می کند. برای مثال، وقتی آزمایش شونده در حال راه رفتن است، مطالعه نوار مغزی (EEG) با تفکیک بالا مشکل می شود. اخیراً پژوهشگران مرکز هولست بر روی استفاده از نرم افزاری کار می کنند که داده ها و اطلاعات انحرافی را شناسایی می کند و سپس یا آنها را نادیده می گیرد و یا اصلاح می کند.
دستگاه بسیار جالب توجه دیگری که تیم تحقیقاتی بر روی آن کار کرده، میله تحریک عمیق مغز SureStim بود، که محصول گروه Medtronic Neuromodulation است؛ این میله در اصل توسط شرکت Sapiens ساخته شده، و یکی از برندهای شرکت Philips محسوب می شود. این محصول برای کنترل دقیق تر بیماری پارکینسون تولید شده بطوری که عوارض جانبی درمان از طریق تحریک الکتریکی، مانند لکنت زبان و سوزش، را کاهش می دهد. بسیاری از این عوارض جانبی بر اثر نشت جریان الکتریکی به بافتهای مجاور منطقه هدف رخ می دهد، بنابراین، یک سیستم پخش دقیق تر می تواند باعث بهبود و اصلاح نتایج بدست آمده شود.
SureStim، برخلاف میله های الکترود تک رقمی رایج، دارای 40 الکترود نزدیک به هم است که پزشک می تواند از آن برای برنامه ریزی یک شبکه محرک دقیق تر برای هر بیمار استفاده کند. الگوی تحریک می تواند در هر زمانی قابل برنامه ریزی مجدد است، اما چالش موجود، در برنامه ریزی دقیق و آسان حتی یک میله 4 الکترودی بوده است. راه حلی که مدنظر افراد گروه Medtronic Neuromodulation است، قادر به تحلیل سیگنال های ارسالی از 40 الکترود است تا آنها بتوانند محاسبه کنند که به چه هدفی چه میزان جریانی برسانند تا این که به مناسب ترین نتایج دلخواه خود دست یابند. میله های فعال که کنترل کننده ها بر روی آن ها نصب شده، می توانند این کار را ممکن سازند. برای مثال، می توان از یک صفحه برای انتخاب ناحیه تاثیر تحریک ایجاد شده توسط الکترودها استفاده کرد، این کار به بیماران و پزشکان کمک می کند تا بطور طبیعی، در ارائه درمان با یکدیگر هماهنگ باشند.
در بخش آخر تور ما در مرکز هولست، وقتی دیدیم مردی خندان یک جفت زیرپوش زنانه صورتی را معرفی می کند، هیجان زده شدیم. ظاهر آن می تواند فریبنده باشد زیرا این زیرپوش برای زنان دارای مشکل بی اختیاری ادرار عصبی استفاده می شود، مشکلی که اگر دستورات تمرینی مناسب تجویز و اجرا شوند، در بسیاری از موارد قابل درمان است.
دستگاه کارین که مراحل اولیه خود را در مرکز هولست می گذراند، به متخصصان فیزیوتراپی کمک می کند تا تشخیص دهند که چه تمرین هایی را برای ماهیچه های کف لگن (یا تمرینهای کگل) تجویز کنند و بر طبق آن پیشرفت بیمار را پیگیری کنند. وقتی خروج بی اختیار ادرار صورت می گیرد این وسیله آن را حس کرده و میزان آن را اندازه گیری می کند، این کار به فرد امکان می دهد تا ارتباط بین تمرین و بهبود این مشکل را تشخیص دهد.
شرکت هلندی LifeSense تاسیس شده است تا بسترهای این نرم افزارها و حسگرها را تجاری سازی کند، با این امید که تکنولوژی آنها بتواند به زنان بیشتری کمک کند تا این مشکل خود را حل کنند، مشکلی که اغلب به دلیل احساس شرمندگی به پزشکان گفته نمی شود.
کارهای دیگری نیز در مرکز هولست در حال انجام است اما به دلایل خاصی دارای پوشش پنهانی و سری هستند. اگرچه ما تعداد اندکی از پروژه های تحقیقاتی در حال انجام یا پایان یافته در این مرکز را مشاهده کردیم، اما تعداد زیادی از متخصصان این مرکز در حال کار بر روی تکنولوژی هایی هستند که به مراکز درمانی کمک می کنند تا سطح مراقبت های بهداشتی بیماران را بهبود بخشند.
منبع: Med Gadget

ارسال نظر