مرسدس بنز خودروهای ۶ سیلندر خود را بازنشسته می کند

مرسدس بنز در تصمیمی عجیب اعلام کرد که قصد دارد تا خودروهای ۶ سیلندر خود را بازنشسته کند و به طراحی موتورهای ۱۵ سال قبل خود بازگردد.

مرسدس بنز خودروهای ۶ سیلندر خود را بازنشسته می کند

به گزارش کلیک، ۱۵ سال قبل مرسدس بنز ماشین های ۶ موتوره خود را به خاطر ظهور مدل های ۶ سیلندر رها کرد. نیمی از مشتریان نیز از این تصمیم مرسدس بنز ناراحت شدند. یکی از مهندسین دایلمر آن زمان را به خاطر می آورد و در این باره می گوید، تاریخ تکرار می شود و مرسدس قصد دارد تغییر چهره دهد و این اقدام را به همان علتی انجام می دهد که سال ها قبل به خاطرش به موتورهای ۶ سیلندر سوییچ کرد.
گذشته از این مسائل، قطعات مشترک و استراتژی های تولید جدید را می توان از علل اصلی این تغییر رویکرد نام برد. چرا که دایلمر نسلی از موتورهای ۶ و هشت سیلندر را تولید کرده بود که قطعات مشابهی داشتند.

با توجه به وجه تشابه های موجود ترکیب موتورهای ۶ و ۴ سیلندر نیز منطقی به نظر می رسید. ماشین های ۸ سیلندر در زمره اتومبیل های خاص و زیبای مرسدس قرار گرفتند و به همین جهت تولید این محصولات خاص و ماشین های ۱۲ سیلندر به AMG که مسئول تولید ماشینهای لوکس بنز است، واگذار شد.

۱۶c968_05_d329354-1

از حالا به بعد، ماشین های ۴ موتوره و ۶ موتوره در همان خط تولیدی که ماشین های ۴ و ۶ سیلندر تولید می شدند، ساخته می شوند.از این گذشته این خودروساز بزرگ باواریایی دیدگاه خود نسبت به ماشین های سه سیلندر را نیز تغییر داده و قصد ورود جدی به این حوزه را نیز دارد.
موتور ماشین های ۶ موتوره ۳ لیتری است و با نام M256 شناخته می شوند. این موتورها در حداکثر توان و خروجی ممکن ساخته شده اند و ۴۰۲ اسب بخار قدرت برای خودرو به ارمغان می آورند.(این بازده با بازده یک ماشین ۱۲ سیلندر موسوم به ۶۰۰SEL که در سال ۱۹۹۰ تولید می شد برابری می کند.) بر طبق گفته های مهندسین دایلمر، حداکثر گشتاور این ماشین ها چیزی بیش از ۳۶۹ پوند بر فوت است.

این ماشین شش موتوره برای رسیدن به حداکثر بازده خود نیاز به کمی کمک دارد؛ از این رو این ماشین از یک توربوشارژر بزرگ به اضافه یک سوپرشارژر برقی بورگ وارنر استفاده می کند تا بتواند از حداکثر توان خود بهره ببرد. این ماشین ها از یک بوستر تقویتی و مکمل نیز برای دست یافتن به یک شتاب سریع و بی نظیر استفاده می کنند.
این سوپرشارژر برقی با یک سیستم برقی ۴۸ ولت تغذیه می شود که از دو منظر حائز اهمیت است. که عبارتند از تامین انرژی مورد نیاز برای به کار انداختن پمپ خنک کننده و کمپرسور A/C از طریق اتصال یک زنجیر به میل لنگ به جای اتصال یک تسمه به آن.
در این ماشین ها از یک سیستم محرک ترکیبی استفاده شده است که در هنگام کم شدن سرعت خود به خود شروع به کار می کند و باعث بهبود کارایی خودرو می شود. مثل BMW و دیگر خودروسازان مطرح دنیا، موتور M256 برای مسافت های طولانی طراحی شده است که موتورهای قبلی که با نیم لیتر در هر سیلندر کار می کردند جایگزین شده است.

تغییرات جدید در سیستم موتور و قطر سوراخ تقریبا کوچک آن (۸۳ میلی متر) تغییر چندانی با ماشین های بازنشسته شده ۶ سیلندر سابق این خودروساز ندارد اما دایلمر مدعی است که با طراحی جدید موتورها، حرکت خودروها روان تر و صدای کمتری در اتاق ماشین پیچیده خواهد شد.

باید به انتظار مدل های جدید مرسدس بنز در کلاس E و از سال بعد کلاس S بنشینیم و نتیجه عملی پیاده سازی شش موتور داخلی در این ماشین ها را ببینیم. با تعریفهایی که مهندسین دایلمر از این طراحی جدید کرده اند حدس می زنیم که توربوشارژ های ۶ سیلندر سه لیتری این خودروساز نیز جای با این تغییرات جدید مواجه شوند و به این ترتیب شاهد مهاجرت به کلاس C و GLC خواهیم بود.

ارسال نظر