عطارد در حال انقباض است

دانشمندان با استفاده از تصاویر استریوی سطح عطارد ناسا یک نقشه توپوگرافی با کیفیت ایجاد کردند و توانستند یک دره با نام "دره بزرگ" را کشف کنند.

عطارد در حال انقباض است

به گزارش کلیک، این دره جدید کشف شده در جایی در عطارد قرار دارد که نشان می‌دهد سیاره در حال کوچک شدن است. برخلاف دره بزرگ زمین، دره بزرگ عطارد در اثر حرکت صفحات تکتونیک ایجاد نشده، بلکه در نتیجه انقباض کلی صفحه سیاره تشکیل شده است.

سیاره عطارد

عطارد کوچک‌ترین و داخلی ترین سیاره منظومه شمسی است.دوره مداری آن کمتر از هر سیاره دیگری در منظومه شمسی است. از زمین که به آن نگاه می‌کنید به نظر می‌رسد حدود ۱۱۶ روز گردش مداری آن طول می کشد. هیچ ماه طبیعی شناخته شده ای ندارد. به این دلیل که مدار عطارد با مدار زمین (و همین‌طور زهره) به دور خورشید یکی است، در صبح و غروب در آسمان زمین دیده می شود. دو فضاپیما تا کنون به عطارد رفته اند: مارینر ۱۰ در سال ۱۹۷۴ و ۱۹۷۵؛ و مسنجر که در سال ۲۰۰۴ پرتاب شد و حدود ۴۰۰۰ بار در طی چهار سال به دور عطارد گشت.

کشف دره بزرگ

دانشمندان این دره بزرگ را نیمکره جنوبی عطارد کشف کردند که شواهدی مبنی بر این امر فراهم می کند که سیاره در حال کوچک شدن است. آن‌ها از تصاویری از فضاپیمای مسنجر ناسا برای ساخت یک نقشه استفاده کردند که دره را نشان داد. این دره ۴۰۰ کیلومتر طول و سه کیلومتر عمق دارد که کوچک‌تر از والس مارنیریس مریخ است اما گرند کانیون در آمریکای شمالی بزرگ‌تر و از دره گریت ریف در شرق آفریقا نیز گسترده تر و عمیق تر است.

تام واترز دانشمند ارشد در موزه ملی هوا فضای اسمیتسونیان واشنگتن می گوید "بر خلاف دره بزرگ ریفت در زمین، دره بزرگ عطارد به دلیل جدا شدن صفحات تکتونیک ایجاد نشده است. این اتفاق درنتیجه انقباض کلی سیاره یک تکه ایجاد شده است." این دره بزرگ توسط دو لندفرم بزرگ احاطه شده است. انقباض سیاره باعث می شود سنگ ها به یکدیگر فشار وارد کرده و آن‌ها را به سمت بالا بفرستد.

ارسال نظر