موشک های بالستیک خطر برخورد شهاب سنگ ها به زمین را از بین می برند

دانشمندان روسی روش جدیدی را برای استفاده از موشک های بالستیک قاره پیما ( ICBM ها) به منظور حفاظت از زمین در برابر تهدید های مختلف مانند سقوط شهاب سنگ ها و سیارک ها از فضا ابداع کردند.

موشک های بالستیک خطر برخورد شهاب سنگ ها به زمین را از بین می برند

به گزارش کلیک، تیمی از محققان به رهبری سانت گارایف از دفتر طراحی موشک Makeyev مشغول به طرح ریزی برای تبدیل ICBM ها به پرتابه ها هستند که بتواند اشیاء نزدیک به زمین (NEOها) را که تهدید حتمی برای این سیاره هستند، از بین ببرد.

یکی از هدف های در نظر گرفته موشک های قاره پیما، شهاب سنگ ها هستند (قطعه بزرگی از سنگ فضایی جدا شده از سیارک های موجود در مدار خورشید). بخش هایی از این سیارک ها شکسته می شود و گاهی اوقات به سمت زمین پرتاب می شود. در حالی که برخی از سنگ های فضایی پس از ورود به جو نابود می شوند، برخی دیگر باقی می مانند و با نیروی ویران کننده ای به سطح زمین برخورد می کنند.

یکی از آخرین مواردی که سنگ فضایی به زمین برخورد کرد، در 15 فوریه سال 2013 در شهر چلیابینسک روسیه بود. باقی مانده آن در حدود 18 مایل بالاتر از سطح زمین منفجر شد و موج هولناکی را تولید کرد که پنجره ها را شکست و منجر به زخمی شدن 1500 نفر در نزدیکی منطقه شد.

دانشمندان روسی در صدد آزمون امکان برنامه خود با تنظیم موشک های بالستیک قاره پیما برای از بین بردن خرده سیاره آپوفیس 99942 هستند. طبق گفته سانت گارایف، این سیارک مدتی است موجب نگرانی ما شده، چرا که محققان بر این باورند در سال 2036 این شهاب سنگ در فاصله بسیار نزدیک از زمین عبور خواهد کرد. با وجود چنین گزارشی کارشناسان ناسا احتمال برخورد این شهاب سنگ را رد کرده اند.

با این حال، سانت گارایف همچنان از مصالح طرح خود دفاع می کند.

اکثر راکت ها با سوخت جوشنده کار می کنند؛ سوخت رسانی به آنها از 10 روز قبل از پرتاب آغاز می شود بنابراین، آنها برای از بین بردن شهاب سنگی با قطر مشابه به شهاب سنگ چلیابینسک که چند ساعت قبل از برخورد به زمین شناسایی می شود نامناسب هستند. برای این منظور، موشک های بالستیک قاره پیما می تواند استفاده شود، اما نیاز به ارتقاء دارند.

تغییر موشک های قاره پیما با سوخت جامد به زرادخانه NEO نیاز به اجازه مقامات دولتی دارد و همچنین این کار میلیون ها دلار هزینه برمی دارد.

هنوز مشخص نیست که آیا این پروژه به اتمام خواهد رسید یا خیر، اما کارها از پیش برای پرتاب آن انجام خواهد شد.

منبع: techtimes

ارسال نظر