مایکروسافت واقعیت افزوده را به واقعیت مجازی ترجیح داد

مایکروسافت معتقد است واقعیت مجازی تنها برای بازی ها مناسب است و واقعیت افزوده بسیار بیشتر از واقعیت مجازی در زندگی آینده مردم کاربرد دارد.

مایکروسافت واقعیت افزوده را به واقعیت مجازی ترجیح داد

به گزارش کلیک، مایکروسافت معتقد است واقعیت مجازی (Virtual Reality) برای استفاده در بازی‌ها مناسب است در مقابل، هولولنز (HoloLens) یک الگو و طرح جدید برای دنیای اطلاعات محسوب می‌شود. ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که مردم آن در سرتاسر دنیا به سمت استفاده از دستگاه‌های واقعیت مجازی حرکت می‌کنند، با این حال مایکروسافت خود را برای نسل‌ بعدی تکنولوژی آماده می‌کند.

هولولنز یکی از محصولات کلیدی جدید مایکروسافت است، این شرکت اطلاعات زیادی در مورد این محصول ، آینده و بازار آن ارائه کرده است. به صورت ساده می‌توان گفت هولولنز کامپیوتری است که بر روی صورت کاربران قرار می‌گیرد. این صفحه نمایش به کاربران کمک می‌کند تا در دنیای واقعی تصاویر دیجیتال را ببینند. این دستگاه از حسگرها و دوربین‌های متعددی برای حس کردن دیوار و اشیاء مختلف استفاده می‌کند. توسعه دهندگان با کمک این دستگاه می‌توانند برنامه‌های کاربردی را بسازند که نیاز است با اشیاء واقعی ارتباط برقرارکنند. مدیران ارشد مایکروسافت معتقد‌‌اند این تکنولوژی می‌تواند سرمایه‌گذاران توسعه پلت فرم ابر آژور (Azure cloud) را به خود جذب کند. همچنین آنها معتقدند که این تکنولوژی می تواند راهنمایی برای نسل‌های جدید تلفن همراه باشد. اما به نظر می رسد این گفته‌ها کمی زود هنگام باشد. مایکروسافت فروش کیت توسعه هولولنز را آغاز کرده است .قیمت این محصول ۳۰۰۰ دلار است، محصول نهایی آنها به احتمال زیاد تا سال آینده به بازار عرضه خواهد شد.

اما به نظر می‌رسد مایکروسافت بر خلاف واقعیت مجازی پتانسیل‌های بیشتری برای واقعیت افزوده قائل شده باشد. شرکت مهندسین مشاور Digi-Capital معتقد است در سال ۲۰۲۰ تکنولوژی‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده مجموعاً ۱۲۰ میلیارد دلار درآمد خواهند داشت که سهم تکنولوژی واقعیت افزوده از این مبلغ حدوداً ۹۰ میلیارد دلار خواهد بود. این اظهار نظر نشان می‌دهد که واقعیت افزوده به سرعت جایگزین واقعیت مجازی خواهد شد و به همین جهت است که مایکروسافت در حال کار بر روی این تکنولوژی است.

فراتر از بازی

در این هفته شرکت Oculus و همچنین شرکت HTC هدست‌های Vive VR را روانه بازار کردند. این هدست‌ها کمک می‌کنند دستگاه موقعیت خود را بیابد. امروزه این هدست‌ها در اولویت دستگاه‌های بازی قرار دارند. در گذشته، مدیران Oculus اذعان کرده بودند که برای شروع تجربه این تکنولوژی توسط مردم به احتمال زیاد از آنها دعوت به عمل خواهد آورد. اما مایکروسافت قصد چنین کاری را برای این هدست‌ها ندارد.

تام گروهلر، معاون مدیرعامل در حوزه اپلیکیشن و خدمات مایکروسافت در مصاحبه با مجله گیمزبیت می‌گوید: هولولنز می‌تواند تعریفی از تجربیات جدید تلفن همراه باشد. ما کاملاً معتقدیم این دستگاه پتانسیل این را دارد که یک مصرف کننده بسیار کوچک باشد. من فکر می‌کنم این یک پلت فرم منحصر به فرد است. در خصوص تاریخ عرضه این محصول به بازار نیز اظهار نظر نخواهم کرد.

علاقمندان به استفاده از واقعیت افزوده معتقدند این تکنولوژی پتانسیل بهره وری بالایی دارد. کاربران با استفاده از هولولنز قادر به دیدن اطلاعات مورد نیاز خود خواهند بود. هولولنز اطلاعات را به صورت شناور و بر روی تصویر دنیای واقعی نشان می دهد. این محصول می تواند راه موفقیت را برای پزشکان، کارگران خط تولید و تقریباً همه تغییر دهد. باید به این نکته اشاره کرد که هولولنز یک پلت فرم بازی به حساب نمی‌آید. مایکروسافت می گوید تمرکز بر روی واقعیت مجازی کاهش پیدا کرده است و درخواست‌ها برای استفاده از این محصول در بازارهای مهم محدود شده است.

گوهلر می‌گوید: ما معتقدیم واقعیت وجود دارد، این صنعت گسترش خواهد یافت. به طور حتم تحقیق و توسعه مایکروسافت در خصوص چگونگی تغییرات واقعیت افزوده حرف هایی برای گفتن خواهد داشت. چگونگی ارتباط متقابل با اطلاعات، چگونگی تجربه screenless، ارتباطات همراه اتاق به اتاق بر روی یک بورد گونه هایی از گسترش این تکنولوژی محسوب می‌شوند. واقعیت افزوده تنها کاربرد بازی نداشته بلکه در خانه و محل کار و غیره نیز کاربرد دارد.

امروزه با استفاده از واقعیت مجازی پوششی بر روی بینایی و شنوایی خود قرار می‌دهید و این برای شرایط حرفه ای و حتی شخصی مناسب نیست. با این وجود، به نظر می‌رسد برخی ابزار واقعیت مجازی در خدمت مشاغل است. یکی از این ابزار نرم‌افزار دسکتاپ مجازی است، که یک نسخه مجازی از کامپیوتر شخصی‌تان را به صورت شبیه سازی شده در اختیارتان قرار می‌دهد.

گروهلر می‌گوید: تفاوت‌های کلیدی در واقعیت افزوده برای من وجود دارد. واقعیت مجازی برای بازی بسیار مناسب است. همچنین به طور بالقوه برای برنامه‌های کاربردی- آموزشی مفید است. اما زمانی که از واقعیت افزوده استفاده می‌کنید پتانسیل عظیمی را برای مشارکت در دست خواهید داشت. بنابراین من فکر می‌کنم چاره‌ای جز حرکت به سمت واقعیت افزوده نخواهیم داشت.

نکته منحصر به فرد در خصوص پارادایم ترکیب- واقعیت این است که کاربران می توانند نحوه تعامل با محتوا را درک کنند، این کار به راحتی یک کلیک کردن است.

دستگاه‌های بیشتری به رایانش ابری متصل می‌شوند

در طول ۳۰ سال گذشته، ما از محاسبات مبتنی بر متن به سمت رابط گرافیکی کاربر، از موس و کیبورد تا صفحه تاچ اسکرین موبایل‌ها حرکت کرده‌ایم. اما واقعیت افزوده می‌تواند جایگزین جدیدی برای دکمه‌های فیزیکی و صفحه نمایش‌های لمسی باشد.

گروهلر می‌گوید: یک تغییر نسبتاً بزرگ در نحوه محاسبات و در نوع رابط کاربری انجام شده است. ممکن است حتی هولوگرافی به صورت لمسی انجام شود.

هولوگرافی یا تمام‌نگاری از نظر ثبت اطلاعات بر روی فیلم، به عکاسی شباهت دارد، اما شیوه‌ها و وسایل کار برای ایجاد این تصویر کاملاً متفاوتند. در هولوگرام یا تمام نگاری اطلاعات مربوط به هر سه بُعد در تصویر ثبت شده است و ناظر از دیدن تمام‌نگاشت احساس برجستگی در تصویر می‌کند. حتی بیش از آنچه در برجسته‌بینی معمول است، بُعد در برجسته‌نمایی را به تعبیری می‌شود بعد کاذب نامید، چون فقط از یک زاویه (همان زاویه‌ای که دوربین‌ها موقع عکسبرداری مستقر بوده‌اند) می‌شود تصویر را مشاهده کرد، در حالی که در تمام‌نگاری، منظره بازسازی شده را از زوایای متعدد می‌توان دید و ناظر با حرکت دادن سر خود، تأثیر ناشی از اختلاف منظر را حس خواهد کرد.

اما این بدان معنا نیست که مایکروسافت انتظار داشته باشد هولولنز به طور کامل جایگزین دسکتاپ و یا حتی گوشی‌های هوشمند شود. این شرکت پیش بینی کرده است در آینده، بواسطه رایانش ابری مردم قادر خواهند بود به صورت یکپارچه محاسبات خود را بدون هیچ دلهره‌ایی در دستگاه‌ها و اتاق‌های مختلف انجام دهند.

گروهلر ادامه می‌دهد: دیدگاه ما این است که می‌توان برخی موارد منحصر به فرد که احتمالاً در تمام پلت فرم‌ها از قبیل موس، صفحه کلید، صفحه نمایش لمسی، هولوگرافیک لمسی و ترکیبی قابل اجراست را با جریان داده‌ها و یادیگری ماشین انجام‌ دهیم. ما به ساخت ادامه خواهیم داد. تجربیات کاربر می‌تواند یک گام نسبتاً بزرگ در ارتباط متقابل اطلاعات و واسط کاربری به حساب آید.

بازی‌ها می‌خواهند همچنان برای هولولنز با اهمیت باقی بمانند.

در حالیکه مایکروسافت همچنان در اینکه هولولنز را یک پلت فرم بازی بداند مردد است، آن را به عنوان یک سرگرمی تعاملی به رسمیت می‌شناسد. گروهلر معتقد است بسیاری از توسعه دهندگان در حال یادگیری واقعیت افزوده هستند. او فکر می‌کند بازی یک راه مهم برای معرفی این ایده‌ به کاربران کامپیوتر است.

گروهلر می‌افزاید: ما قصد داریم با نظرخواهی از ناشران بازی، توسعه دهندگان آن و جامعه هدف (کاربران بازی) در خصوص نحوه افزایش کیفیت بازی‌ها تشریک مساعی کنیم. بدون شک دنیای بازی رو به جلو حرکت خواهد کرد و سرمایه گذار به دنبال ایجاد عناوین جدید در الگوی بازی است. در اجرای هر پلت فرم جدید شکست و موفقیت وجود خواهند داشت. ما می‌خواهیم این پلت فرم جدید را به جامعه کاربران بازی معرفی کنیم.

منبع: venturebeat.com

ارسال نظر